• Anonym (Men)

Jag älskar dig men...

Jag har nyligen börjat reflektera över detta. Flera gånger i veckan säger min sambo den där meningen. Det är som att jag aldrig är tillräcklig för henne. Det är alltid något mer hon vill från mig. Vi har ett jämlikt kärleksfullt förhållande, stabila inkomster och ett sexliv som är bra. Men hela tiden vill hon förändra mig. Det är som att hon vill göra mig till någon annan. Hade jag varit bimekaniker. snickare och en ekonomisk oberoende romantiker kanske hon skulle sluta klaga. Jag känner snart att jag skiter i allt och ber henne gå ut och leta efter sin perfekta man. För det är otroligt tydligt att det inte är jag.

• Svar på tråden Jag älskar dig men...
  • Anonym (Q)

Svara:, Jag älskar dig, men jag står inte ut med att du säger "Jag älskar dig, men...". 

Samtidigt, hur ser er kommunikation ut? Har ni en öppen, kärleksfull och respektfull kommunikation där ni båda kan säga vad ni verkligen känner - både gott och ont? Ligger det något i hennes kritik eller handlar det om saker som du inte kan/vill ändra på? Finns det något sätt hon skulle kunna ta upp saker som hon ser som problematiska hos dig som skulle vara acceptabelt för dig? Hur tar hon själv emot kritik från dig och andra? Ingen av oss är ju perfekt ...

• Anonym (Grabb)

Min fråga blir,,, vad följer efter ordet "men..."

Vilken dignitet handlar det om, vilka områden, är det samma saker hela tiden, eller dyker det hela tiden upp nya saker?

Jag älskar dig, men... jag skulle uppskatta om du la dina skitiga strumpor i tvättkorgen och inte på sovrumsgolvet...

Jag älskar dig, men... jag skulle vilja att du klipper av dig ditt långa hår och odlar skägg...

Jag älskar dig, men.... jag skulle vilja att du var mer lik Sofias kille, Patrik, som byggde en så fin altan förra sommaren...

Själv skulle jag ruttna på om frasen "jag älskar dig" hela tiden efterföljdes av ordet "men"....

Tids nog så hade kontringen kommit. "Men, vet du vad... då tycker jag att vi gör så här istället"...

• Tecum

Jag tycker du ska säga ifrån, hennes inlindade sätt att kritisera är en form av maktutövning och att det hotar er relation. Som du skriver vill hon förändra dig som person, det handlar inte bara om bagateller som skitiga strumpor. Ett viktigt uttryck för kärlek är att man accepterar varandras olikheter.
    Hon verkar inte vara där längre...

• Anonym (nuftig)

Har du ingen lust att utvecklas alls då?

För jag är då inte samma person som när jag var 20 och jag tycker nog att jag har bättre koll på det mesta idag.

Fast det beror så klart på vad hon vill ändra.

Om hon vill tvångsmata dig med chips för att du ska få infarkt så hon får ärva tidigt är det klart skadligt, men att lägga sin smutstvätt på rätt ställe ska väl en vuxen man klara?

Svar på tråden Jag älskar dig men...