• Anonym (Trollet)

Skulle ni göra det?

Ärligt talat nu...

Jag har en dotter som har två barn med två olika pappor, min dotter är tillsammans med pappan som hon har den yngsta med och han har också ett barn sedan innan, men till saken är att jag tycker att ingen av dom ska ha underhåll.

Min dotter får för den yngsta och killen hennes får för sin älsta.
    killen tar inte hand om sin älsta, det gör farmorn och pga att min dotter och hennes kille bor ihop, fast har olika adresser, så ska hon ju inte ha underhåll,
    men hur ska jag bevisa att dom bor ihop?

Skulle ni anmäla till Försäkringskassan?

En sak till, mina barnbarn brukar komma hitt till mig och den älsta säger att han är rädd för sin mamma och den yngsta säger att han vill flytta hem till mig.
    Den yngsta har bott hos mig innan i typ 7månader för knappt ett år sedan, pga att min dotter va bostadslös.

Skulle ni ta kontakt mecd socialen och berätta detta?

Va, ärliga nu...

• Svar på tråden Skulle ni göra det?
  • Anonym (Max)

Jag gissar på att din dotter även har bostadsbidrag? I så fall ska du anmäla både det och underhållsstödet till Försäkringskassan då det rent krasst rör sig om bedrägeri dvs brott. Detta för att de bor ihop Att de skrivit sig på olika adresser är ju förstås endast för att kunna få ut så mycket bidrag det går. Dessutom begår pappan folkbokföringsbrott som numera är straffbart. Man SKA vara skriven där man faktiskt bor och har sin huvudsakliga dygnsvila. 

Det spelar ingen roll att du inte kan bevisa det, det är inte din sak att bevisa. Du kan ringa och berätta vad du vet och sedan utreder Försäkringskassan, det blir din dotter och hennes sambo sommar bevisbördan och ska bevisa att de INTE bor ihop.

Vad gäller Socialen och anmälan, ja om du har en genuin oro för att barnen far illa på något sätt i sitt hem så ska du såklart anmäla så att de får hjälp. Varför är barnet rädd för sin mamma? Vad säger du till minsta när han vill flytta hem till dig? Det är väldigt viktigt att du hanterar det rätt och svarar rätt saker. Inte ger dem uppfattningen att det kan bli så eller prata illa om föräldrarna.

Svar på tråden Skulle ni göra det?