• Anonym (Hurfertilärhon)

Hur fertil kan min 28-åriga kvinna vara?

Min kvinna är 28 år och hälsosam, hon röker exempelvis inte och har inga sjukdomar. Jag funderar på hur fertil hon är och hur hennes fertilitet kommer att påverkas de närmaste åren? Hur fertila brukar kvinnor i hennes ålder vara generellt sätt? 

• Svar på tråden Hur fertil kan min 28-åriga kvinna vara?
  • Anonym (J)

Det är omöjligt att svara på för det är väldigt individuellt men när man är 28 har fertiliteten normalt inte börjat minska än så en 28-åring är väl ungefär lika fertil som en 20-åring. Men hur fertil just din tjej är går ju inte att svara på, det finns 20-åringar som har svårt att bli gravida.

Hur mycket fertiliteten minskar sen efter 30, 35 och 40 är också väldigt individuellt. Jag blev gravid på första försöket när jag var 36 och vet många andra som har blivit gravida lätt i den åldern också men det är som sagt olika. 

Jag förstår. Då är det möjligt att hon kommer att vara extremt fertil några år till.

• Anonym (M)
    Anonym (Hurfertilärhon) skrev 2025-02-14 02:15:43 följande:

Jag förstår. Då är det möjligt att hon kommer att vara extremt fertil några år till.

Hon kan också ha svårt att bli gravid eller till och med vara helt infertil. Det är också möjligt.

Ja, den risken finns. 

• Anonym (Tanke)
    Anonym (Hurfertilärhon) skrev 2025-02-14 02:31:11 följande:

Ja, den risken finns. 

Blir ni inte gravida efter 6 månader så tror jag att ni kan få hjälp av sjukvården.

Det låter hoppfullt.

• Anonym (1år)

det är nog snarare ett år som gäller. Att försöka i 6 månader utan att det tar sig är ju väldigt normalt. Om man skulle ta sjukvårdsresurser till alla som försöker skaffa barn så skulle det ju inte finnas resurser till de som faktiskt behöver.

Anonym (Tanke) skrev 2025-02-14 02:41:55 följande:
    Blir ni inte gravida efter 6 månader så tror jag att ni kan få hjälp av sjukvården.

• Anonym (Rob)

Kvinnor är som mest fertila vid BMI 19 enligt undersökningar. Är hon överviktig går fertiliteten ner...

• cosinus

Det är ju otroligt individuellt. 

Jag fick första barnet det året jag skulle fylla 27 och sista 33 (4barn). 

I princip har jag blivit gravid om vi inte aktivt försökt låta bli. Inga missfall. Vet ju inte hur länge det hade hållit i sig men upp mot 40 iaf skulle jag nästan tro baserat på hur menscykler känts och hur lätt kvinnor i släkten haft att bli gravida sent upp i åldern (mormor hade t ex sina sista födslar som 44 resp 45-åring)

• Anonym (MK)

Det är delvis genetiskt betingat, om hon har många släktingar som varit fertila i hög ålder, ökar chansen att hon också är det.

Svar på tråden Hur fertil kan min 28-åriga kvinna vara?