• Nomies

Vägrar låta barnet använda samma mobil

Söker efter era tankar kring vad anledning kan vara, så att jag kan försöka förstå ett beslut från en person jag definitivt inte förstår mig på i örvigt.

Skilda sen några år tillbaka, varannan vecka och delad vårdnad. Skilsmässan var brutal och smutsig så vår relation är obefintlig och kommunikaton extremt bristfällig.

Dessvärre dags för vår äldsta, 10 år, att få egen mobil. Bävat för denna dag då jag vet vad som finns för folk därute på internet. Men hon börjar hamna efter socialt i skolan, hamnar utanför konversationer då hon inte är med i gruppchatten med mera.

Tar upp detta med mitt ex och får bekräftat att hon tänkt likadant, men att hon inte kommer acceptera att det är en och samma mobil som vandrar mellan oss utan vi behöver införskaffa en varsin. Jag förstår inte varför. Är inte hela tanken att skaffa mobil för att underlätta för vår äldsta? Ska hon behöva jonglera två olika nummer/kontaktvägar, olika appar samt inte ens kunna ha mobil dagtid på fredagar (vi har överlämning fredagar via skola)? När jag frågar mitt ex varför repeterar hon bara att det inte är något hon kommer gå med på.

Någon som tänker likadant och i så fall varför?

• Svar på tråden Vägrar låta barnet använda samma mobil
  • Anonym (Liten Anna)

Kanske är det så att er obefintliga kontakt kan ha något med saken att göra. Är det infekterat mellan er kan det vara hennes sätt att säkerställa att det inte finns ännu en sak att "tappa bort" och tjafsa om . Om risken är att en mobil beslagtas/straffas bort så har dottern ingen möjlighet alls att kommunicera ens med er. 

• Anonym (Lis)

Märkligt sätt att resonera. Om det inte är så att saler brukar försvinna/gå sönder hos dig.

Men blir ju som du säger ett straff mot dottern.

Kanske kan du erbjuda dig att köpa en som får gå fram och tillbaka?

• Nomies
    Anonym (Liten Anna) skrev 2025-02-13 22:25:11 följande:

Kanske är det så att er obefintliga kontakt kan ha något med saken att göra. Är det infekterat mellan er kan det vara hennes sätt att säkerställa att det inte finns ännu en sak att "tappa bort" och tjafsa om . Om risken är att en mobil beslagtas/straffas bort så har dottern ingen möjlighet alls att kommunicera ens med er. 

Kontakt finns, men absolut infekterat med tanke på vad hon gjort. Båda barnen får ringa den andra föräldern när de vill, så länge det inte krockar med något vi aktivt gör. Då från förälders mobil och/eller ipad, så tror inte det har något med det att göra. Min initiala tanke var faktiskt tvärt om, att mitt ex, som har extrema kontrollbehov, vill hindra ännu mer fri kontakt mellan barn och förälder då hon kanske känner att den mobil hon köpt kan hon kontrollera mer än en gemensam mobil som reser mellan.
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-13 22:50:14 följande:

Märkligt sätt att resonera. Om det inte är så att saler brukar försvinna/gå sönder hos dig.

Men blir ju som du säger ett straff mot dottern.

Kanske kan du erbjuda dig att köpa en som får gå fram och tillbaka?

Hitintills har inget gått sönder eller tappats bort, så lär inte vara det. Men detta blir ju också första stora ansvaret för vår äldsta dotter, första egna saken hon på riktigt behöver ta hand om som inte är slit och släng. Jag har redan erbjudit detta och mobil är redan införskaffad, men blev ett nej på det. Dottern har inte fått mobilen ännu dock och vet ingenting, hon ska få den på hennes 10-årsdag om 1 vecka.

• Anonym (K9)

Jag kan inte komma på något rimligt skäl. Vad anger hon själv för orsak? 

• Nomies
    Anonym (K9) skrev 2025-02-14 08:35:00 följande:

Jag kan inte komma på något rimligt skäl. Vad anger hon själv för orsak? 

Det är ju just det som är kruxet, hon berättar inte varför utan säger bara nej. Så har det varit sedan vi separerade och det är en stor anledning till varför kommunikation och samarbete i princip är obefintligt.
  • Anonym (Mobil)

Hon vill ha det så för att du inte ska kunna ha en spårning igång på mobilen och se vad de gör på hennes veckor.

Avlyssning och spårning är ett av de vanligaste sakerna som ex som vill en ont stoppar in i telefoner (eller i huset) för att kontrollera vad som sker.

Hade jag varit sån ovän med mitt ex som ni verkar vara så hade jag inte heller delat telefon. Jag är inte ens ovän med mitt ex, men jag misstänker att han gärna ser var jag och barnen är så jag hade nog inte heller delat telefon.

Min pojkvän har gett sina barn telefoner och spårar båda. Jag har sagt till honom att sluta och stänga av funktionen. Men han vägrar. 

• Anonym (Liten Anna)

Är det helt enkelt inte så att pga er infekterade relation så misstror hon allt som har med dig att göra . Har hon kontrollbehov kan ju det te sig än värre i er situation och kan användas mot både dig och dottern i olika sammanhang. 

Jag har en bekant som gjorde något liknande med sina döttrar där pappan förbjöd dom att ta med sina mobiler till mamman och hos mamman fick dom kommunicera via sina skoldatorer istället.  Behövde dom ringa fanns det hos mamman en extra mobil med kontantkort som dom fick dela på.  Pappan skyllde på att mamman var slarvig och att hon skulle läsa sms från pappan som var privata och inte hade något att göra med och sabotera för flickorna etc etc...  well ja.. i dessa sms fanns hur mycket skit som helst om deras mamma och uppenbara bevis för manipulation av döttrarna.  ( vårdnadstvist togs upp flera gånger under åren och sms kom fram den vägen) 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Mobil) skrev 2025-02-14 09:58:21 följande:

Hon vill ha det så för att du inte ska kunna ha en spårning igång på mobilen och se vad de gör på hennes veckor.

Detta tycker jag låter som en trolig anledning. Och jag tycker inte att det låter orimligt som försiktighetsåtgärd när relationen mellan föräldrarna är infekterad.

TS, erbjud att dottern kan ha med sig "din" mobil på fredagarna men stänga av den när skoldagen är slut och låta den ligga avstängd hemma hos mamman. 
  • Nomies
    Anonym (Mobil) skrev 2025-02-14 09:58:21 följande:

Avlyssning och spårning är ett av de vanligaste sakerna som ex som vill en ont stoppar in i telefoner (eller i huset) för att kontrollera vad som sker.

Hade jag varit sån ovän med mitt ex som ni verkar vara så hade jag inte heller delat telefon. Jag är inte ens ovän med mitt ex, men jag misstänker att han gärna ser var jag och barnen är så jag hade nog inte heller delat telefon.

Min pojkvän har gett sina barn telefoner och spårar båda. Jag har sagt till honom att sluta och stänga av funktionen. Men han vägrar. 

Fast nu är det ju snarare tvärt om, hon är den som skulle göra något sådant och hon är den som ljugit för polis, tingsrätt med mera. Men hon kanske är orolig att jag ska vara en lika hemsk person som hon är?
  • Nomies
    Anonym (Liten Anna) skrev 2025-02-14 10:01:29 följande:

Är det helt enkelt inte så att pga er infekterade relation så misstror hon allt som har med dig att göra . Har hon kontrollbehov kan ju det te sig än värre i er situation och kan användas mot både dig och dottern i olika sammanhang. 

Jag har en bekant som gjorde något liknande med sina döttrar där pappan förbjöd dom att ta med sina mobiler till mamman och hos mamman fick dom kommunicera via sina skoldatorer istället.  Behövde dom ringa fanns det hos mamman en extra mobil med kontantkort som dom fick dela på.  Pappan skyllde på att mamman var slarvig och att hon skulle läsa sms från pappan som var privata och inte hade något att göra med och sabotera för flickorna etc etc...  well ja.. i dessa sms fanns hur mycket skit som helst om deras mamma och uppenbara bevis för manipulation av döttrarna.  ( vårdnadstvist togs upp flera gånger under åren och sms kom fram den vägen) 

Så är det sannolikt, men skulle nog säga att det i här fallet då blir en "it takes one to know one". Skillnaden är att jag försöker fokusera på mig och barnen och lämna historiken bakom mig.

Jag behöver inte manipulera eller bete mig så som jag kan tänka mig att många skilda föräldrar gör. När mina barn är stora nog och visar nyfikenhet kring vad som faktiskt hände så ska de få läsa de fysiska journalerna jag har från polis och socialtjänst samt yrkanden till tingsrätt. Det kommer säga allt och mer därtill.
Svar på tråden Vägrar låta barnet använda samma mobil