• Anonym (Ledsen)

Jag känner mig misslyckad i min förskollärarroll. Jag tar allt personligt. Vad ska jac göra. Har sådan ångest.

Jag har ganska precis börjat arbeta som förskollärare.  1 år har jag arbetat. När jag började kastades jag in i ett arbetslag som stått utanför förskollärare i över ett halvår. Jag fick ingen introduktion utan räknades som personal från "dag ett" Barngruppen jag är i är väldigt tuff. Det är ett utsatt område. Många språksvårigheter, socanmälningar med mera. Av 18 barn är det kanske 12-13 som har någon form av insatser, psykolog, BVC, logoped med mera. Vi kämpar varje dag, men jag tar åt mig så mycket personligen, att det är MITT fel att barngruppen är extremt utmanande. Jag försöker skapa rutiner, och trycker på att vi ska hålla dom, men antigen är folk sjuka, eller så följs inte rutinerna av andra anledningar. Exempelvis från en kollega (äh han kan vara inne) fast han kanske är i den gruppen som ska gå ut på förmiddagen (bara exempel) just nu känner jag mig så ledsen och slut att jag inte vet vad jag ska göra. Känns som att allt ansvar ligger på mig. När jag har påtalat till chefen säger hon i princip " vi kan se ommdu kan vara på någon annan förskola" jag försöker och kämpa men känns som att allt är mitt ansvar och mitt fel som inte kan styra upp saker och ting. Snälla vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Jag känner mig misslyckad i min förskollärarroll. Jag tar allt personligt. Vad ska jac göra. Har sådan ångest.
  • Anonym (S)

Det är inte du som misslyckas. Det är ledningen som misslyckats med att ge barnen alla de resurser de behöver. Antagligen hade situationen varit ännu värre utan dig.

Jag vet att det är svårt, men försök att se mer av vad du faktiskt gör och mindre av det du inte hinner/orkar/förmår. Ge dig själv en klapp på axeln för de bra sakerna du gör och inse att du inte orsakat de problem som finns, du är bara en vanlig människa som inte kan fixa allt.

Svar på tråden Jag känner mig misslyckad i min förskollärarroll. Jag tar allt personligt. Vad ska jac göra. Har sådan ångest.