• Anonym (J)

Berätta att det inte blir gemensamma barn?

Hur tidigt ska man säga det när man dejtar om personen inte på något sätt visat ha tankar åt det hållet? Har man skyldighet att säga sånt när den andra inte ens frågar?

• Svar på tråden Berätta att det inte blir gemensamma barn?
  • Anonym (xxx)

Beror väl på, tänker jag. Är kvinnan i fertil ålder och inte har några barn sedan innan, så kan man ju fråga var hon står i barnfrågan. För din egen skull, om ni inte skulle vara på samma sida. Då behöver du inte fästa dig vid henne.

Å andra sidan har hon också ett ansvar, av samma skäl som ovan. 

Har hon däremot barn redan så skulle jag kanske låta det bero, inte säkert hon vill ha fler. Men samma sak där, är det en dealbreaker för henne, så är risken att du investerat mkt i relationen och att den tar slut. 

Så för din egen skull skulle jag ta upp det hyfsat tidigt. 

• Anonym (korven)

Ta upp hur hon/han tänker om barn i ett tidigt skede. Tycker det är sjysst och ärligt om man vågar säga direkt till någon vad man står i barnfrågan, då slipper ni slösa tid på varandra om ni tänker olika.

Roligare om du hittar din like ju. Alternativt kanske ni kommer överens om att ses ett tag bara (inte för jag tror på en sån lösning i längden, men måste ta lite vad livet bjuder på också).

• Anonym (Linda)

Så tidigt som möjligt inann man börjat dejta mer ingående.  Jag tycker det är oschysst att vänta flera månader när man hunnit få känslor. 

Barnfrågan är viktig i samma klass som att prata om huruvida man ska dejta seriöst, vill man bli sambo, syftet med en partner etc...Alltså sånt man tar upp redan i chatt innan man ens börjat dejta. 

Vill du inte ha barn , säg det.  Sen får ni ta resten därifrån.  Och en liten gnällig påminnelse...säg det rätt ut och inte försöka linda in det i nåt "kanske,vi får se" för då är du oärlig . Stå för att nej är nej. 

• Anotherone

Jag tycker att man bör ta upp det tidigt.
    "Skyldighet" att berätta låter kanske hårt men ja. Det skulle kunna vara en vattendelare och något som påverkar beslutet om att gå in i relation med någon.

Vänd på frågan, OM det var viktigt för dig, hur hade DU önskat att vederbörande hanterat det?

• Arcnice

Personligen tycker jag att barnfrågan är jätteviktig (undantag är om det är uppenbart att kvinnan är för gammal för att kunna bli gravid), och något som man bör prata om i tidigt skede. Detta gäller särskilt om man passerat 30 eftersom många tycker att de är redo för att bilda familj då.

Har man redan barn tycker jag att man ska vara tydlig med om man är öppen för fler barn eller inte, så att den andre kan ta ett tidigt beslut om de vill fortsätta relationen eller inte ifall de önskar ett barn. Rätt jobbigt att investera massor av tid och känslor om man skiljer sig i något så grundläggande som önskan om barn.

• Anonym (Grabb)

Med tanke på att TS skriver gemensamma barn, så utgår jag från att det redan finns barn (med i bilden). 

Då torde det ju vara en ganska naturlig del att prata om "barn" i generella termer, och även specifikt...

Sen handlar det väl om både ålder, och huruvida endera av parterna inte har några egna barn. Det bör väl också kunna ge ett hum om huruvida man bör prata om eventuella gemensamma barn... tänker jag...

Krångla inte till det...

• Anonym (eh)

Skyldig och skyldig... Det är självklart att man själv eller den andra tar upp det tidigt för att inte ta upp varandras tid i onödan.

• Anonym (Anna)

Jag sa det första dejten.
    Jag sa att jag var färdigavlad så ville han ha biobarn fick han söka vidare.

Svar på tråden Berätta att det inte blir gemensamma barn?