• Flaskhals

Sambon gillar inte mitt gråa hår

Hej,

egentligen är väl detta ett mindre problem men det gör mig ledsen och jag vill gärna höra vad andra tycker. 36 år.

Jag har slingor av grått hår och började få gråa hårstrån som väldigt ung. Det har tagit flera år att acceptera detta men har just gjort det och börjat sluta färja och bära upp mitt hår och vara stolt över det. För vad mer kan jag göra? Det är ju naturligt och ingenting jag kan påverka + att jag inte är ? gammal? på andra sätt. Sambon säger däremot att det är snyggare när jag färgar och har  helfärgat hår. Han poängterar att jag i övrigt har fint, tjockt hår som han tycker om och  att han tycker jag ser bra ut ändå, men att  han inte skulle vara emot om jag  dolde det gråa. 

I övrigt är han en fin sambo som jag vet älskar mig, men jag blir ledsen över att han inte ?  accepterar? det naturliga och att vi båda åldras (han har också gråa hårstrån men låååångt ifrån många). Speciellt när jag själv kämpat i flera år att acceptera mitt håroch nu tillslut gjort det men att då få höra detta. Är jag läg löjlig och känslig eller ska jag bara acceptera att han är ärlig?

• Svar på tråden Sambon gillar inte mitt gråa hår
  • Anonym (Blomman)
    Nja, det beror på hur frågan kommer upp. Tycker inte det är några problem om man pratar om det och den andre säger att "jag föredrar när du färgade det", men sedan ändå respekterar att du inte vill.

Eller menar du att han anmärkt på ditt hår alla dessa år då du försökt acceptera det gråa? Det är inte ok. 
  • Flaskhals
    Anonym (Blomman) skrev 2025-02-12 10:37:25 följande:
    Nja, det beror på hur frågan kommer upp. Tycker inte det är några problem om man pratar om det och den andre säger att "jag föredrar när du färgade det", men sedan ändå respekterar att du inte vill.

Eller menar du att han anmärkt på ditt hår alla dessa år då du försökt acceptera det gråa? Det är inte ok. 
    Tack för svar! Behöver höra  liknande som du säger. Ska  acceptera mer att han bara är ärlig men inget mer med det.  Han går inte och anmärker det bara sådär utan det kom upp  i en diskussion.
  • Anonym (Förstår)

Förlåt, men jag förstår honom fullständigt. Fattar inte den här trenden att man ska vara "naturlig". Det åldrar ens utseende enormt och det finns en enkel lösning. Om du vill vara grå ska du självklart vara det, ingen annan ska bestämma hur du ska se ut. Samtidigt får du ju köpa då att han inte tycker att det är fint.

• Anonym (10)

Jag kan förstå att han tycker det känns lite tråkigt för du ser förmodligen minst 10 år äldre ut med grått hår. Han kanske inte ännu är attraherad av gråhåriga kvinnor utan känner att ni båda är unga fortfarande?

• Anonym (Sofie Marie)
    Anonym (10) skrev 2025-02-12 18:24:02 följande:

Jag kan förstå att han tycker det känns lite tråkigt för du ser förmodligen minst 10 år äldre ut med grått hår. Han kanske inte ännu är attraherad av gråhåriga kvinnor utan känner att ni båda är unga fortfarande?

De är ju så gamla som de är. Antagligen så pass gamla att de kan ha grått hår då.

Jag tänker att det alltid finns något på ens partner som man inte gillar. Ingen är ju perfekt. Grått hår är kanske inte allas favorit, men han har garanterat något som inte är så attraktivt för dig heller. Det handlar om acceptans. 
  • Anonym (Q)

Lite ofint av honom att säga som han gör. Bra att du har accepterat ditt gråa hår. Har du det på riktigt. Är det kämpigt så gör som du vill. Färga, tona, lek med håret. Lite tuffare att göra som männen som blir tunnhåriga och/eller gråa - raka av allt. Ruskigt tycker jag. Har privat pga cellgifter. Jädra snabb ur duschen haha. Nä skämt  åsido. Du ska trivas. Visst kan han få ha åsikter men absolut inga krav. 

• Anonym (Blondie)
    Anonym (Sofie Marie) skrev 2025-02-13 09:58:47 följande:
    De är ju så gamla som de är. Antagligen så pass gamla att de kan ha grått hår då.

Jag tänker att det alltid finns något på ens partner som man inte gillar. Ingen är ju perfekt. Grått hår är kanske inte allas favorit, men han har garanterat något som inte är så attraktivt för dig heller. Det handlar om acceptans. 
    Vilket är mycket individuellt.

Min bästa vän var gråhårig redan runt 25, själv är jag snart 60 och har inte ett enda grått hårstrå.

Min mamma fick sina första efter fyllda 80.
  • Anonym (Sofie Marie)
    Anonym (Blondie) skrev 2025-02-13 15:18:58 följande:
    Vilket är mycket individuellt.

Min bästa vän var gråhårig redan runt 25, själv är jag snart 60 och har inte ett enda grått hårstrå.

Min mamma fick sina första efter fyllda 80.
    Och det är lika naturligt när det än sker. Har man grått hår så är man i den åldern att man kan få grått hår, även om man är 25. Man måste inte färga håret bara för att andra 25-åringar inte är gråhåriga.

Det var bara det jag försökte säga. :)
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Sofie Marie) skrev 2025-02-13 15:20:48 följande:
    Och det är lika naturligt när det än sker. Har man grått hår så är man i den åldern att man kan få grått hår, även om man är 25. Man måste inte färga håret bara för att andra 25-åringar inte är gråhåriga.

Det var bara det jag försökte säga. :)
    Det har du ju rätt i.
    Tror ändå inte att majoriteten av unga människor vill gå med grått hår.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Blondie) skrev 2025-02-13 15:40:13 följande:
    Det har du ju rätt i.
    Tror ändå inte att majoriteten av unga människor vill gå med grått hår.

Var ju poppis att färga det grått för inte så länge sen. 😄

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-13 16:19:34 följande:

Var ju poppis att färga det grått för inte så länge sen. 😄

Bland en viss grupp. De flesta färgade inte håret grått.. Särskilt inte yngre.
Svar på tråden Sambon gillar inte mitt gråa hår