• Anonym (S)

Pappa respekterar ej 4-åringens vilja

Söker råd & bekräftelse kring hur jag ska tänka kring en händelse som gäller min äldsta son på 4 år & hans pappa. För att göra en lång historia kort; min 4-åring vill inte klippa sig. Han har hår strax ovanför axlarna. När en frågar om han vill klippa sig säger han nej gång på gång. Jag är av åsikten att hans nej ska respekteras sålänge det inte är till skada för honom el någons slags hygienisk oangelägenhet. Hans pappa tjatar på honom 1-2 ggr/veckan om hans frisyr genom att fråga om han vill klippa sig. Alltid är det nej från sonen. Idag berättade hans pappa att han vid ett tillfälle sa ja varpå pappan var snabb på att klippa av honom håret. jag uppfattade det som att sonen inte själv initierade samtalet om att klippa sig utan hans pappa frågade när han såg att luggen hängde ner i ögonen. Sonen blev sedan mycket upprörd när han insåg att håret var borta & blev hysterisk & grät. Hans pappa vet vad jag står i frågan & jag har fler gånger påpekat att hans hår inte ska klippas förens han själv önskar det. Jag vill tro att det kommer komma en dag då han eventuellt själv vill klippa sig men ingen har rätt att bestämma över någon annans kropp. Det gör mig så förbannad att detta övertramp skett & jag vet ej hur jag ska bemöta min sambos (enligt mig) totalt ignoranta inställning. ?Han är bara 4 år & bestämmer inte?. Hur ska vi lära våra pojkar respektera andras gränser & sina egna om inte deras pappa respekterar  deras. Hur tänka? Göra?

• Svar på tråden Pappa respekterar ej 4-åringens vilja
  • Tow2Mater

Ger du inte barnvacciner heller? eller klipper naglarna?

Hår som hänger i ögonen kan vara skadligt, det hindrar sikt. Barnet lär sig att hår växer ut igenm.

• Anonym (Bli rabiat?)

Jag förstår vad du menar men män överlag går över gränser hela tiden så gör kvinnor också men i miniskala (jämfört med män), gränserna där kvinnor får passera har dessutom blivit snävare på senaste åren. Har du provat att bli rabiat? Du får överväga nackdelar och fördelar med detta men ibland är det enda alternativet för att få män att förstå. 

• TL12

Tycker du överreagerar, börjar du redan nu att låta 4 åringen bestämma allt om sitt liv så finns det en risk att du får hämta sonen dyngrak på stan när han är 13. 
    Lycka till 🙂

• Martins07

Jag läste inte ens hela tråden när jag såg "4-åring vill inte klippa sig". Ett barn bestämmer ingenting även om hen är 14, 15 etc...så länge hen är inte vuxen det är därför föräldrar har ansvar att ta hand om barn. 
    Skulle du låta den 4-åring gå ut klockan 23 själv, låta honom titta på tv sen på natten etc...?
    En 4-åring knappt pratar hur kan du ens hävda att han bestämmer sig blabla? 
    Pappa har helt rätt att agera på det sättet. 
    Vill han inte klippa sig får han göra det när han ska bo själv i sin egen lägenhet.

• Anonym (T)

Jag hade blivit skitförbannad om någon behandlade min son så som du beskrev. Det är hår. Visa respekt för barnets vilja. Har en son som är 12 och som vill ha långt hår. Självklart får han det. Hans kropp, han bestämmer. Och nej, att vilja ha långt hår är inte jämförelsebart med att vaccinera sig eller borsta tänderna. 

• Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2025-02-11 22:23:06 följande:

Ger du inte barnvacciner heller? eller klipper naglarna?

Hår som hänger i ögonen kan vara skadligt, det hindrar sikt. Barnet lär sig att hår växer ut igenm.

Om pojken var en flicka, hade du tyckt på samma sätt?
  • NinniQX

Varför ville pappan att barnet skulle ha kort hår? Gjorde han det för sin egen skull eftersom barnet ville ha kvar sitt hår? Klart man ska respektera vad barnet vill ha för frisyr, det betyder ju inte att barnet får bestämma allt om sitt liv. Jag hade inte tyckt det var okey om någon gjorde så på mitt barn oavsett om det var flicka eller pojke. 

• Anonym (I)

Håller med dig till 100% TS. Men om luggen är i ögonen måste ni ha en deal hur ni ska göra.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Handlar detta om att håret behövde klippas (slitna toppar, lugg i ögonen), eller om en pappa som tycker att pojkar ska ha kort hår? Hade han behandlat en dotter på samma sätt?

Som sagt, att barnet får välja frisyr själv, är inte samma sak som att barnet får bestämma allt. Stor skillnad på tandborstning och långt hår.

• Anonym (hmm)

Fint av dig ts. 

Jag ville inte heller bli klippt som barn för personen klippte alltid av min lugg och även klippte mig i örat och skrattade fast det forsade blod. 

Slutade med att jag alltid sprang ut och klättrade upp i ett träd. Bara det att personen sprang efter mig och klättrade upp efter mig så jag var tvungen att klättra ända upp i toppen bland de svagare grenarna.

Nej, jag tycker inte att ni behöver bråka stort om detta ändå. Han gjorde fel verkar det som. Så hädanefter är det ENDAST du som klipper håret på barnen!!! O din man kan tvätta kläder istället.

Svar på tråden Pappa respekterar ej 4-åringens vilja