Pappa respekterar ej 4-åringens vilja
Söker råd & bekräftelse kring hur jag ska tänka kring en händelse som gäller min äldsta son på 4 år & hans pappa. För att göra en lång historia kort; min 4-åring vill inte klippa sig. Han har hår strax ovanför axlarna. När en frågar om han vill klippa sig säger han nej gång på gång. Jag är av åsikten att hans nej ska respekteras sålänge det inte är till skada för honom el någons slags hygienisk oangelägenhet. Hans pappa tjatar på honom 1-2 ggr/veckan om hans frisyr genom att fråga om han vill klippa sig. Alltid är det nej från sonen. Idag berättade hans pappa att han vid ett tillfälle sa ja varpå pappan var snabb på att klippa av honom håret. jag uppfattade det som att sonen inte själv initierade samtalet om att klippa sig utan hans pappa frågade när han såg att luggen hängde ner i ögonen. Sonen blev sedan mycket upprörd när han insåg att håret var borta & blev hysterisk & grät. Hans pappa vet vad jag står i frågan & jag har fler gånger påpekat att hans hår inte ska klippas förens han själv önskar det. Jag vill tro att det kommer komma en dag då han eventuellt själv vill klippa sig men ingen har rätt att bestämma över någon annans kropp. Det gör mig så förbannad att detta övertramp skett & jag vet ej hur jag ska bemöta min sambos (enligt mig) totalt ignoranta inställning. ?Han är bara 4 år & bestämmer inte?. Hur ska vi lära våra pojkar respektera andras gränser & sina egna om inte deras pappa respekterar deras. Hur tänka? Göra?