Anonym (Frida) skrev 2025-02-11 21:30:19 följande:
Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt, men enligt mina kunskaper i fysik bör inte uppsugningsförmågan i ett material påverkas av att man rycker i det. Om den kan suga upp t ex 20 ml så lär den ju inte helt plötsligt vara mättad efter typ 15 ml bara för att man har ryckt i den.
Storleken har ingenting med uppsugningsförmåga att göra. Det finns mindre tamponger som suger mer än en större variant av annat värke. Precis som vissa toapapper, blöjor, bindor, disktrasor mm som är tunnare men har större uppsugningsförmåga än tjockare varianter.
Anonym skrev 2025-02-11 21:52:19 följande:
Hon har fått för sig att kapillärverkan skulle avta pga de mer komprimerade fibrerna och den mindre luften i centrum eftersom tampongen skulle ha kollapsat inåt vid rycket.
En ändå rätt genuint utfunderad spök-farhåga, får man ju ge henne.
Ni har rätt. Det är nog min brist på kunskap, nyfikenhet och typ plötsliga känsla för vad jag faktiskt gör på toan som fick mig att tänka på detta. Jag inser ni att mitt drag nog inte har någon påverkan, vilket jag kanske också anade, men ändå funderade över. Verkligen ingen fråga som påverkar liv, eller likande, men ändå något jag reflekterade kring och ville kolla om andra gjorde med.
uppskattar era svar och att ni tog er tid :) då vet jag att rycket och komprimeringen varken gjorde till eller från. Jag var lite dum och tänkte på en torr disktrasa som blir kramad och knappt suger något. Men en disktrasa som redan är fuktad suger massor typ. kanske en helt annan sak, vad vet jag.kanske syns tydligt att jag inte har någon eftergymnasial utbildning och det är ok. Livet är bra ändå, men var bara en nyfiken tanke jag hade ;)