• Grusibrallan1

Drar ni åt tampongsnöret?

Kanske konstigt fråga, men detta slog mig precis så jag vill kolla hur ni andra gör.

Jag brukar rycka i tampongsnöret innan jag för in den för att se att snöret är fäst ordentligt. Nu slog det mig att genom att jag rycker i det (och får ut några cm extra snöre) så kanske jag komprimerar den och minskar förmågan för att den ska kunna suga upp vätska snabbt eftersom den blir mer tätt packad. Förstår ni hur jag menar?

aldrig tänkt på det innan och säkert en dum tanke, men hur gör ni?  

• Svar på tråden Drar ni åt tampongsnöret?
  • Anonym (Va?)

Nej, varför skulle man? Du känner väl att du satt i den ordentligt när du trycker dit den?

• Grusibrallan1
    Anonym (Va?) skrev 2025-02-11 21:13:17 följande:

Nej, varför skulle man? Du känner väl att du satt i den ordentligt när du trycker dit den?

Ja, jag känner såklart att jag satt dit den ordentligt. Kontrollerar mer snöret för att vara säker på att det inte ska lossna sen när jag försöker ta ut tampongen. Men kanske år en totalt onödig och dum tanke. Kanske kan det t.o.m. minska uppsugningsförmågan eftersom jag ju känner att hela tampongen drar ihop sig när jag rycker i det? Inget snöre har någonsin släppt så jag förstår ju att jag iaf gör det i onödan? 
  • Anonym (Frida)

Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt, men enligt mina kunskaper i fysik bör inte uppsugningsförmågan i ett material påverkas av att man rycker i det. Om den kan suga upp t ex 20 ml så lär den ju inte helt plötsligt vara mättad efter typ 15 ml bara för att man har ryckt i den.

Storleken har ingenting med uppsugningsförmåga att göra. Det finns mindre tamponger som suger mer än en större variant av annat värke. Precis som vissa toapapper, blöjor, bindor, disktrasor mm som är tunnare men har större uppsugningsförmåga än tjockare varianter.

• Meddelande borttaget
  • Grusibrallan1
    Anonym (Frida) skrev 2025-02-11 21:30:19 följande:

Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt, men enligt mina kunskaper i fysik bör inte uppsugningsförmågan i ett material påverkas av att man rycker i det. Om den kan suga upp t ex 20 ml så lär den ju inte helt plötsligt vara mättad efter typ 15 ml bara för att man har ryckt i den.

Storleken har ingenting med uppsugningsförmåga att göra. Det finns mindre tamponger som suger mer än en större variant av annat värke. Precis som vissa toapapper, blöjor, bindor, disktrasor mm som är tunnare men har större uppsugningsförmåga än tjockare varianter.

Anonym skrev 2025-02-11 21:52:19 följande:
    Hon har fått för sig att kapillärverkan skulle avta pga de mer komprimerade fibrerna och den mindre luften i centrum eftersom tampongen skulle ha kollapsat inåt vid rycket.

En ändå rätt genuint utfunderad spök-farhåga, får man ju ge henne.

Ni har rätt. Det är nog min brist på kunskap, nyfikenhet och typ plötsliga känsla för vad jag faktiskt gör på toan som fick mig att tänka på detta. Jag inser ni att mitt drag nog inte har någon påverkan, vilket jag kanske också anade, men ändå funderade över. Verkligen ingen fråga som påverkar liv, eller likande, men ändå något jag reflekterade kring och ville kolla om andra gjorde med.  

uppskattar era svar och att ni tog er tid :) då vet jag att rycket och komprimeringen varken gjorde till eller från. Jag var lite dum och tänkte på en torr disktrasa som blir kramad och knappt suger något. Men en disktrasa som redan är fuktad suger massor typ. kanske en helt annan sak, vad vet jag.kanske syns tydligt att jag inte har någon eftergymnasial utbildning och det är ok. Livet är bra ändå, men var bara en nyfiken tanke jag hade ;) 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Saija)
    Anonym skrev 2025-02-11 21:52:19 följande:
    Hon har fått för sig att kapillärverkan skulle avta pga de mer komprimerade fibrerna och den mindre luften i centrum eftersom tampongen skulle ha kollapsat inåt vid rycket.

En ändå rätt genuint utfunderad spök-farhåga, får man ju ge henne.
    Det jävligaste vore om den förlorade sin ursprungliga form och ryckandet orsakar en implosion och blodet därmed finner sin flyktväg längs med sidorna. kanske bäst att komplettera med binda 
  • Grusibrallan1
    Anonym (Saija) skrev 2025-02-11 22:46:01 följande:
    Det jävligaste vore om den förlorade sin ursprungliga form och ryckandet orsakar en implosion och blodet därmed finner sin flyktväg längs med sidorna. kanske bäst att komplettera med binda 
    Haha det är just min kontroll av att tampongen inte verkar fylld och därför en behov av binda eftersom det verkar rinna lite utmed den istället för att absorberats helt + rädslan för ser snöret ska gå av som orsakat frågan. känns liksom inte som om tampongen blir full, men ändå läcker det. Samtidigt känns det onekligen som om den sitter väldigt tight. 
  • Grusibrallan1
    Anonym skrev 2025-02-11 22:36:33 följande:
    Det var en rätt intressant / rolig spekulation. Uppenbarligen genuint funderad, som sagt. Säkert kan det vara så att du lyckas komprimera materialet ytterst lite, men du lär aldrig märka någon praktisk skillnad.
    Ja, det är faktiskt en genuin fråga/fundering även om den såklart kan framstå som löjlig, eller okunnig. är tacksam för era svar iaf! 
  • Anonym (Kan påverka)

Nja, jag håller inte med. (Info till de teoretiska så är inte slidan rörformad och strömmen av mens är inte konstant.) Det beror på vilken form tampongen antar efter rycket och när du använder den. Menstruation kommer inte i en ström som är konstant det är mer som tsunamis om man t ex innehaft liggande eller sittandes position. Dessa tsunamis strömmar på sidan av tampongen om ytterlaget är mättat. Om rycket gör tampongen kortare och mer kompakt kan det definitivt påverka funktionen. Dessutom kanske det gör att införande processen blir svårare. 

Jag förstod inte när du gör rycket men det är förmodligen bättre att göra det efter att du stoppat in tampongen än före, p g a att då sluter den tätare. Om du märker då att snöret är ett problem d v s fastnar kan du bara trycka på. Om du inte hittar alla slidmuskler låtsas bajsa för att få slidmusklerna att slappna av och få den att komma ut av sig själv.

• Anonym (Saija)
    Grusibrallan1 skrev 2025-02-11 23:01:21 följande:
    Haha det är just min kontroll av att tampongen inte verkar fylld och därför en behov av binda eftersom det verkar rinna lite utmed den istället för att absorberats helt + rädslan för ser snöret ska gå av som orsakat frågan. känns liksom inte som om tampongen blir full, men ändå läcker det. Samtidigt känns det onekligen som om den sitter väldigt tight. 

Haha aa tror ja fattar. mm de är enorma svåra att få in och är ändå inte ändamålsenliga. Men ändå så att om den går av gör ju inget den försvinner ju ingenstans hehe men hittade några bättre tamponger utomlands faktiskt. De gör inte ont att använda och funkar bra. Tror även några entreprenörer i Sverige höll på tillverka nya också. Borde va klara snart. 

Haha ja kanske bättre att dra i den än att den hade en inbyggd funktion där ett röstmeddelande spelades upp typ att nu börjar det bli fullt för att senare börja blinka och larma högljutt när det är kritiskt {#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (Frida)

om tampongen läcker kan det däremot bero på att du inte trycker in den tillräckligt långt eller att den är för liten och hamnar snett. Tänk på som ovan skrivit, mens är inte som ett rinnande vatten. Ibland kan det vara levrat blod som vill ut och densiteten på detta är för högt för tampongen att hålla tillbaka om den inte ligger rätt. Men om du måste byta tampong minst en gång i timmen för att den läcker är det dags att prata med gynekolog för det betyder att du har riklig mens och riskerar att förlora blod.

• Anonym (Saija)
    Anonym (Kan påverka) skrev 2025-02-11 23:04:11 följande:

Nja, jag håller inte med. (Info till de teoretiska så är inte slidan rörformad och strömmen av mens är inte konstant.) Det beror på vilken form tampongen antar efter rycket och när du använder den. Menstruation kommer inte i en ström som är konstant det är mer som tsunamis om man t ex innehaft liggande eller sittandes position. Dessa tsunamis strömmar på sidan av tampongen om ytterlaget är mättat. Om rycket gör tampongen kortare och mer kompakt kan det definitivt påverka funktionen. Dessutom kanske det gör att införande processen blir svårare. 

Jag förstod inte när du gör rycket men det är förmodligen bättre att göra det efter att du stoppat in tampongen än före, p g a att då sluter den tätare. Om du märker då att snöret är ett problem d v s fastnar kan du bara trycka på. Om du inte hittar alla slidmuskler låtsas bajsa för att få slidmusklerna att slappna av och få den att komma ut av sig själv.

Nej tror inte hon antydde att det var fråga om en konstant tsunami under ett givet konstant tryck. I så fall är det en akut kritisk blödning som kräver akutsjukvård. Inte heller att det är format som ett dammsugarrör modell mindre utan oavsett vad behöver blodet fångad upp utan att du behöver tänka på detta als. Alternativet vore ju att man måste sitta hela dagarna och vakta nästa omgång blod och fånga upp på valfritt sätt. Fastnar tampongen tar man ut den bara, det är inte fysiologiskt möjligt att den försvinner. Vet inte hur det funkar om man opererat bort delar iofs? eller hur det funkar med mens då? 
  • Anonym (Saija)
    Anonym (Frida) skrev 2025-02-11 21:30:19 följande:

Men om size doesnt matter i det här fallet när det kommer till uppsugningsförmåga, vore det inte missvisande att det står typ superplus och tre bloddroppar på de som just är större i storleken om de inte korrelerar med uppsugningsförmågan? Eller är det en slump i det fallet om det om det faktiskt gör det? Att man valt att skapa tamponger med väldigt bra förmåga men bara om man föredrar en så stor tampong som möjligt medan yngre tjejer och om hon är väldigt lien i underlivet inte vill eller kan få detta tillgodosett? 
  • Grusibrallan1

Precis som någon tidigare skrivit så är det nog det lite levrade blodet som inte riktigt hinner/kan sjunka in och kommer utanför. Jag ser ju att kärnan på tampongen fortfarande är vit. Att den var vit var det som gjorde att jag fick för mig att jag helt enkelt komprimerat den väldigt mycket så att det typ blev svårt för den att suga. Har testat med olika storlekar på tamponger och de funderar ungefär likvärdigt för mig, men den minsta är för liten för mängden blod medan de andra nog är mer lagom. Men självklart gör ju konsistensen sitt.  

Inser att jag är ganska ensam med att kontrollrycka i snöret innan jag för in tampongen iaf  

Svar på tråden Drar ni åt tampongsnöret?