• Anonym (Less kvinna)

Hur hantera att man är tillsammans med en som inte har samma värderingar?

Har varit tillsammans med min sambo i några år nu, och har förstått på senare tid att vi har väldigt olika syn på saker, tex min sambo är ett Trump och Musk-fan. Har svårt att fatta hur kvinnor i välden lider. Ska alltid komma med "Men vi män då", blir helt enkelt kränkt över när man pratar om ett sånt ämne. Han tycker att jag pratar om att "alla män", fast jag aldrig pratar så. Har själv två söner.

Ja jag blir så less på att vi inte kan diskutera, vi har helt enkelt olika åsikter. 

• Svar på tråden Hur hantera att man är tillsammans med en som inte har samma värderingar?
  • Anonym (F)

Acceptera eller lämna. Om värderingarna är viktiga för dig så kan ni inte vara tillsammans. Vete fasen hur många kvinnor som skulle orka med hans unkna kvinnosyn och högervridenhet.

• Anonym (L)

Är det ett problem så går man skilda vägar. Tro inte för en sekund att du kan ändra hans värderingar. Långsiktigt kan han möjligen komma att ändra dem själv men det kan man inte vänta på då man inte ens vet OM det ens skulle hända. 

• Anonym (Mamma)

Trump och Musk håller ju till i USA så varför tabun dem till diskussion? Prata om annat! Om du tycker att världens kvinnor lider mer än männen så behåll det för dig själv!!

• Anonym (L)

Och bara som tillägg, jag hade aldrig kunnat leva med en Trump/Musk supporter som verkligen representerar allt jag ogillar.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-11 12:01:19 följande:

Trump och Musk håller ju till i USA så varför tabun dem till diskussion? Prata om annat! Om du tycker att världens kvinnor lider mer än männen så behåll det för dig själv!!

Tabun= ta upp
  • Anonym (Galaha)

Inse att man kanske inte var någon bra match?
    Eller gilla läget.

Du kan inte ändra honom utan bara hur du förhåller dig till honom och hans värderingar.

Jag personligen hade inte pallat. Den typen av värderingar, om de inte går ihop med ens egna, kommer dyka upp i diskussioner, i samtal med andra, i beslut som vi fattar, vad vi för över till våra/varandras barn etc.

Det är inte fel att gilla Trump och Musk, det är inte olagligt. Men jag vill inte behöva skämmas för min partners åsikter inför andra. Utan då lever jag hellre med någon som jag har mer gemensamt med. 

Jag ser inte heller att jag skulle ha givande dialoger kring allmänna och samhälleliga ämnen med någon som hade värderingar eller åsikter som skilde sig väldigt mycket från mina. Inte så att jag menar att man måste vara överens om allt, absolut inte, det är givande att prata även med meningsmotståndare. Men jag kanske inte skulle vilja leva med en.. om man säger så.

• Anonym (Cathy)

Är värderingarna något som påverkar ert liv som sambos och dig personligen? 

Jag var gift i 15 år med en man som var min politiska och religiösa  motsats . Det funkade alldeles utmärkt eftersom vi aldrig diskuterade politik och religion hemma. Vi kunde konstatera att vi tyckte olika men vi diskuterade aldrig saken. 

I vårt äktenskap blev det aldrig några problem då dessa värderingar aldrig fick ta stor plats. Vi var ändå ganska överens om fördelningen hemma vad gäller barn och ekonomi så det var aldrig något som påverkade oss som par. 

Vi ägnade oss åt dom ämnen där vi kunde mötas istället.  

Är detta inte ett problem i din vardag så låt bli att göra det till ett problem. 

• Fjäril kär

Man kan tycka vad man vill om Trump och Musk men faktum kvarstår dock att Trump blev framröstad i valet av ett stort enigt Amerikanskt folk,  Musk blev tillsatt av Trump och stora delar av världens befolkning tycker att dom är bra på sina poster. 

Med det sagt så får du hitta ett sätt att förhålla dig till den majoriteten av åsikter och värderingar fram tills nästa val....

Även om du lämnar finns inga garantier för att nästa dejt har bättre värderingar. Han kanske är motståndare till Trump men å andra sidan kan tycka skitbra om andra tveksamma inställningar.. Allt är relativt liksom

.

• Anonym (M)
    Fjäril kär skrev 2025-02-11 12:27:57 följande:

Man kan tycka vad man vill om Trump och Musk men faktum kvarstår dock att Trump blev framröstad i valet av ett stort enigt Amerikanskt folk,  Musk blev tillsatt av Trump och stora delar av världens befolkning tycker att dom är bra på sina poster. 

Med det sagt så får du hitta ett sätt att förhålla dig till den majoriteten av åsikter och värderingar fram tills nästa val....

Även om du lämnar finns inga garantier för att nästa dejt har bättre värderingar. Han kanske är motståndare till Trump men å andra sidan kan tycka skitbra om andra tveksamma inställningar.. Allt är relativt liksom

.

Stort enigt folk? Cirka 25% har röstat på Trump. Ingen har röstat på Musk. Han är inte godkänd av senaten. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-11 12:01:19 följande:

Det lär knappast vara ts som tar upp dem till diskussion med tanke på att det är han som ser upp till dem. Varför ska man inte kunna diskutera det faktum att kvinnor världen över generellt lider? Är det inte bra att sånt kommer upp till ytan? Han tar på sig offerkoftan istället för att erkänna de svårigheter som vissa kvinnor lever med.
Svar på tråden Hur hantera att man är tillsammans med en som inte har samma värderingar?