• Hellstorm

Orolig för toxoplasma

Min fru går in i vecka 11 av graviditeten från onsdag, jättespännande! Barnet är önskat av oss båda, men är lute orolig för matbakterier typ listeria, toxoplasma. Jag gjorde frukost till henne imorse då det är hennes födelsedag, var lite halvtrött när jag gick upp och förberedde. Brukar alltid vara noga med att skölja grönsaker, men när jag serverade bland annat en macka med tomat till henne vart jag plötsligt direkt medveten och osäker på huruvida jag sköljt dom eller inte :(

Sa direkt till henne och hon svarade typ "dom ser bra ut" och åt det sen, hon verkade ganska obrydd. Vad jag kunde se var de inte jordiga/mögliga i alla fall och när jag läser kostråden verkar ju den bakterien främst överföras via jord som man ska skölja bort. Låter sjukt löjligt det här alltihop, känner bara att jag vill prata av mig då jag är supernojig och bara vill min fru och barnet det bästa. 

• Svar på tråden Orolig för toxoplasma
  • MsM84

Detta är ovanliga sjukdomar, och tomater brukar det aldrig vara jord på när man köper dem. Det finns andra källor jag hade varit mer försiktig kring, men att oroa sig för mycket kan skapa mer problem än det är värt.

• Hellstorm

Min oro är antagligen obefogad, men detta är första barnet och vill inte att något ska gå fel. Känner bara ett behov av att prata av mig.

• Anonym (Chill)

Toxoplasma förekommer framförallt i kött. Smittan kan också finnas i jord, det är alltså inte ens säkert att jorden tomaten växte i innehåller smittan. Tomater växer en bra bit upp ifrån jorden och risken för att de blivit förorenade med smittan är minimal. Då är det större risk att man råkar få i sig lite jordpartiklar från när man tar på sig skorna och sen petar sig i ansiktet/munnen. 

Listeria finns generellt inte i grönsaker, men kan förekomma i fryst frukt och grönt som inte hettas upp mellan tining och förtäring. Det känns alltså inte aktuellt i detta fallet. 

Det enda som jag kan tänka mig att man vill skölja tomaterna för är väl salmonella och bekämpningsmedel. Men det ska ju vara rätt stora mängder förorening för att salmonella ska få fäste i kroppen. Det hade du sett om så var. Och små mängder bekämpningsmedel är knappast någon risk. Då hade tomaterna inte fått säljas i butik. 

Tänk nu också på att det endast är ca 3-5 av 100 000 gravida i Sverige som drabbas av listeria varje år. Hittar inga siffror från Sverige men i Finland (borde vara motsvarande i Sverige ungefär) så är det ungefär 1 på 1 000 nyfödda som har infekterats av toxoplasma. Så att just din fru skulle drabbas av någotdera är extremt minimal. 

Det kommer bli väldigt långa nio månader om ni ska oroa er för minsta lilla. Försök slappna av.

• Hellstorm

Tack för svaret!  Känner mig aningen lugnare, tänker mig att risken är ganska låg om det inte är synlig jord på dom vilket jag aldrig sett på förpackade tomater och  inte kunde se nu heller. 

• Hellstorm

Antar väl också att tomaterna rengörs på ett eller annat sätt innan de förpackas.

Svar på tråden Orolig för toxoplasma