Anonym (Håller inte med) skrev 2025-02-11 10:08:59 följande:
Min sambo har adhd. Han är väldigt rörig, har svårt att hålla reda på tider, svårt med städning (planera detta) och svårt att koncentrera sig. Om detta är en personlighetstyp enligt dig så är det så jädra oattraktivt så det inte är sant. Medicinen han tar hjälper med koncentrationen. Sen beror det ju också på vilken medicin man tar. Vissa gör en slö och andra ingen skillnad alls förutom bättre koncentrationsförmåga. Nej, jag är helt övertygad om att adhd är en diagnos och inte ett personlighetsdrag.
Jag förstår vad du menar, men det jag säger är att det är ett drag som i grunden hade fungerat perfekt i ett bondesamhälle för 200 år sedan, och ännu längre tillbaka. I dag är världen uppbyggd på en viss struktur, där de här dragen inte framstår som välfungerande.
Jag var i ett kaos, fick ingenting att fungera. Men sedan jag valde ett yrke som passar för mig, och lagt upp ett liv anpassat för mina förutsättningar, är jag mer framgångsrik och effektiv än de allra flesta. Är du med? Vi blir inknölade i den svenska ramen, mår inte bra där och fungerar inte. Bara i exempelvis Sydeuropa bodde jag några år, där fungerade jag betydligt bättre.
Vad du tycker är attraktivt är rätt ovidkommande rent biologiskt. Att attrahera kvinnor är nog det sista bekymret jag haft i livet, det är nog den del som fungerat bäst 😂
Men som sagt, idag fungerar jag bra, när jag slutat anpassat sönder mig efter en bestämd struktur. Helt plötsligt började jag må bra och fungera.