• Anonym (Marika.W.)

Kräva vab

Hej,

Är hemma och föräldrarledig med två små barn, 1 år och 3 år, båda är sjuka. Jag krävde att sambon skulle vabba för att hjälpa till, men han tycker att han inte behöver vabba då jag ändå är hemma.
    Låter jag orimlig, hur har ni gjort när barnen varit sjuka? 

• Svar på tråden Kräva vab
  • Anonym (Malin)

När våra barn var sjuka fick den som var FL klara det själv. 

• Jemp

Han har inte rätt att vabba, vilket gör det till ett ganska orimligt krav ja. 

• Anonym (Va)

Jag är fl. Om mitt äldre barn är sjukt så stannar han hemma och kurerar med mig och lillen. Varför ska andra föräldern också vara hemma? Det är orimligt ja. Såvida inte du också är kanonsjuk och ej kapabel att ta hand om dig själv/er eller sjukhusvistelse. Eller något annat allvarligt.

• Just Precis
    Jemp skrev 2025-02-10 22:53:49 följande:

Han har inte rätt att vabba, vilket gör det till ett ganska orimligt krav ja. 

Hmmm stämmer det verkligen om båda barnen är sjuka, man kan inte vabba varsitt typ?

Vad gäller om den föräldralediga är sjuk, då måste väl ändå den andra föräldern kunna ta ut vab?

TS, är den föräldralediga partnern sjuk i det här scenariot?
  • Anonym (Sery)
    Just Precis skrev 2025-02-10 23:00:41 följande:
    Hmmm stämmer det verkligen om båda barnen är sjuka, man kan inte vabba varsitt typ?

Vad gäller om den föräldralediga är sjuk, då måste väl ändå den andra föräldern kunna ta ut vab?

Nej det stämmer, såvida det inte finns särskilda skäl som FK bedömer. Läs gärna här hos FK.

Vård av barn (vab) - Försäkringskassan

Scrolla ner till Frågor och svar så har du den frågan överst.
    "Kan jag vabba när den andra föräldern är föräldraledig med ett annat av våra barn"
  • Mandel

Beror på vad det är för orsak- sjukdom på barnen, och hur man själv mår.

Har båda barnen magsjuka och även man själv kan det vara bra med någon som fortfarande är frisk kan städa och serva likväl som den som är frisk i ett sådant scenario definitivt inte ska gå till sitt jobb och smitta kollegorna med ev magsjuka.

Förkylda barn eller barn med någon barnsjukdom klarar man av att ta hand om på egen hand så länge man själv inte ligger däckad med 40-graders feber.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (en)
    Anonym (Marika.W.) skrev 2025-02-10 21:32:50 följande:
    Kräva vab

Hej,

Är hemma och föräldrarledig med två små barn, 1 år och 3 år, båda är sjuka. Jag krävde att sambon skulle vabba för att hjälpa till, men han tycker att han inte behöver vabba då jag ändå är hemma.
    Låter jag orimlig, hur har ni gjort när barnen varit sjuka? 

Om de inte var så sjuka att de behövde sjukhusvård så klarade vi det på en förälder. 
  • Jemp
    Just Precis skrev 2025-02-10 23:00:41 följande:

Är föräldern för sjuk för att ta hand om barnen får denne såklart sjukskriva sig och andra föräldern vabba. 
  • Anonym (Sery)
    Mandel skrev 2025-02-11 07:57:01 följande:

Beror på vad det är för orsak- sjukdom på barnen, och hur man själv mår.

Har båda barnen magsjuka och även man själv kan det vara bra med någon som fortfarande är frisk kan städa och serva likväl som den som är frisk i ett sådant scenario definitivt inte ska gå till sitt jobb och smitta kollegorna med ev magsjuka.

Förkylda barn eller barn med någon barnsjukdom klarar man av att ta hand om på egen hand så länge man själv inte ligger däckad med 40-graders feber.

Utifrån FKs regler så spelar det ingen roll, det du skriver.
    Utan då får man i så fall göra som Jemp skriver och sjukanmäla sig själv som vuxen. 
  • Anonym (Va)
    Jemp skrev 2025-02-11 08:30:35 följande:
    Är föräldern för sjuk för att ta hand om barnen får denne såklart sjukskriva sig och andra föräldern vabba. 
    Ja precis. Är man så sjuk att man ej klarar att ta hand om sig själv och barnen så får man sjukskriva sig isf annars tar man hand om sina barn. Behövs inte 2 föräldrar hemma för att ta hand om "normalt" sjuka barn. Dvs förkylning, influensa, magsjuka osv. Stor eloge till alla ensamstående föräldrar som kanske inte ens har någon annan anhörig som kan hjälpa ifall man själv blir kanonsjuk. Ifall ts är kapabel att ta hand om barnen är det ori lagt att andra föräldern ska vara hemma. Då klarar sig nog ts tills han kommer hem från jobbet.
Svar på tråden Kräva vab