• Vattenpuss1986

ÄL-test och bli gravid på äldre dar

Hej!

Jag och min sambo har varit tillsammans ett par år. Vi har en stark längtan att få ett gemensamt barn men vi har barn på varsitt håll sedan tidigare. Vi båda upplevde tidigare att vi hade väldigt lätt att få barn. Nu är vi båda lite äldre, jag närmar mig 40 och han är 50. Vi har testat några månader men svårt att säga om vi prickat äl eller inte eftersom min mens kan skifta några dagar fram och tillbaka. Jag har sökt på nätet efter info om chanserna att bli gravid innan äl minskar ju äldre man blir, dvs om det är viktigare att pricka ÄL, men hittar ingen info. Nyfiken om någon har erfarenhet av att skaffa barn på ?Äldre dar? och om ni blev hjälpte av äl-test?

Nåväl, nu ligger vi på av hjärtats lust och så blir det lite spännande att se om äl-testen blir till någon hjälp 😊
  • Svar på tråden ÄL-test och bli gravid på äldre dar
  • Anonym (ÖnskarSladdis)

Hej! 

Jag är 36 och maken 50 och vi försöker få en liten sladdis, blev oplanerat gravid i januari som slutade i tidigt MF och efter det nu så försöker få till en graviditet till så snart som möjligt, vi blev lite sugna på en sladdis när det fönstret öppnaded sas.. 

ÄLtest är bra men ännu säkrare sätt att upptäcka ÄL är att ta temp varje morgon, jag använder mig av Natural Cycles appen (129:-/månad) och en basaltermometer för att ha kolla på cykeln, kombinerar med ÄL-test när appen efterfrågar. 

• Anonym (Malin)

ÄL-testerna är ju till för att rama in när stegringen sker och ÄL är på gång.
    Så kanske kan de vara till hjälp om det är så att din mens är väldigt oregelbunden. Så att man VERKLIGEN kan tajma och i varje fall inte missar. Spermierna kan ju överleva ett tag där inne också så det liksom innan ägget släpper man har som bäst chanser.

Jag blev gravid med mitt sista barn när jag var 37 och det gick på första försöket. Jag har visserligen regelbunden mens och har alltid haft men jag hade också tagit äl-tester mest för att jag tyckte att det var intressant. När jag analyserat de där stickorna i efterhand så minns jag att vi hade sex 3 dagar innan det "peakade" på stickan och samma morgon som jag sen fick det starkaste utslaget. Sen avtog markeringen på testen.
    Vet ju dock inte vilket av dessa två tillfällen som bidrog till att det drygt 9 mån senare föddes ett barn...

• Vattenpuss1986

En grej som jag också funderar över är hur man går tillväga om man skulle vilja koppla in vården mest för att göra en check? Jag och min sambo har ju tidigare som sagt inte haft några problem med fertiliteten men om man bara vill kolla hur det står till med mina ägg och hans spermier? Kontaktar man vårdcentralen?

• Anonym (Fx)

Förhoppningsvis kan ni hitta rätt dagar med äl test 🍀
    Tempa ger inte något i planeringen, det visar ju först en ökning efter att ägglossning skett. Men är ju bra att göra om man är orolig att man har cykler utan ägglossning. Å andra sidan om man får utslag på äl test lika lång tid innan mensen varje månad så har man förmodligen ägglossning.

De flesta regioner kan man få utredning redan efter sex månaders försök när man är över 35, men vill man ha hjälp med ivf el liknande måste man börja behandlingen innan kvinnan fyller 40. 

Testa vårdcentralen, annars kan man ofta skicka en egen vårdbegäran till rmc (Skåne) men finns nog liknande andra regioner.

Svar på tråden ÄL-test och bli gravid på äldre dar