• Anonym (Karin)

Varför väljer en omgivning att inte agera?

Varför väljer vissa familjer att inte agera alls om någon har en psykisk sjukdom eller missbruk. Nu syftar jag på att påtala att du är alkoholist eller att ringa polis om någon är i en psykos. 

Nu syftar jag inte på personer som kämpat men inte får gehör från myndigheter utan dom som väljer att inte agera. 

Vet väldigt många som har barn i missbruk, som blir mer arga om någon säger något och tycker att människor som påtalar problemet är dumma människor som pratar illa om sina barn. 

Så varför väljer man att inte agera alls? 

• Svar på tråden Varför väljer en omgivning att inte agera?
  • MsM84

Antagligen vill man inte erkänna problemet och hoppas det kommer försv av sig självt?

• Anonym (Jag)

Jag hade väldigt mkt psykiska svårigheter som barn. Så pass att skolan socanmälde. Mina föräldrar var emot all form av psykisk vård. Psykisk ohälsa var ett stigma i min familj. Alla familjer pratar ej öppet om den formen av ohälsa. 

• Anonym (Karin)
    MsM84 skrev 2025-02-09 17:49:01 följande:

Antagligen vill man inte erkänna problemet och hoppas det kommer försv av sig självt?

Varför är detta så svårt att erkänna? I vilka andra sammanhang förnekar man andra sjukdomar? En förälder som förnekar att deras barn/vuxna barn har en annan allvarlig sjukdom skulle ju ses som högst rubbad. Typ att barnet har en fysisk skada i huvudet, men man åker inte till sjukhuset? känns konstigt att agera så. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-09 17:54:43 följande:

Jag hade väldigt mkt psykiska svårigheter som barn. Så pass att skolan socanmälde. Mina föräldrar var emot all form av psykisk vård. Psykisk ohälsa var ett stigma i min familj. Alla familjer pratar ej öppet om den formen av ohälsa. 

Men varför? Hur kan man neka någon rätt till vård? 

Vilka andra sjukdomar är det rätt att förneka. 

• Tukt

En normaliseringsprocess finns för det mesta. Speciellt om det växer fram över tid.
    .

• Anonym

Vem är du i frågeställningen?

• Anonym (Karin)
    Tukt skrev 2025-02-09 17:57:08 följande:

En normaliseringsprocess finns för det mesta. Speciellt om det växer fram över tid.
    .

Kanske men när personen slutligen skrivs in på behandling och omgivningen fortsätter att ignorera detta? man vill inte kännas vid detta. Vad är då felet? 
  • mammatill6

uppväxt med gravt missbruk i familjen. Förmodligen i många fall för att det är oerhöröt svårt att göra något som anhörig. Vill personen inte ha hjälp så kan man inte göra så mcyket som anhörig. och att då hela tiden få påpekat problemet gör ju inte situationen mer hanterbar

• Anonym (Karin)
    mammatill6 skrev 2025-02-09 18:04:18 följande:

uppväxt med gravt missbruk i familjen. Förmodligen i många fall för att det är oerhöröt svårt att göra något som anhörig. Vill personen inte ha hjälp så kan man inte göra så mcyket som anhörig. och att då hela tiden få påpekat problemet gör ju inte situationen mer hanterbar

Vissa väljer ju att inte ens säga något om att du har ett missbruk eller Du är inte välkommen hit om du är påverkad. Man sätter noll gränser.
Svar på tråden Varför väljer en omgivning att inte agera?