• Anonym (Orkar inte med)

Sparka ut arbetslös 21 åring

Har en 21 årig dotter som flyttade hem för ett halvår sedan när hon blev arbetslös. Hon betalar inte ett öre att bo hos mig. Med sig när hon flyttade  hem tog hon sina äckliga katter. Det är nu katthår precis överallt. Hon är alltid hemma och ligger i sängen hela dagarna. Jag blir galen på henne då jag inte får en minut för mig själv. Jag orkar inte med henne och det har slutat med att jag är arg på henne hela tiden nu. Jag har ingen kontakt med hennes narcissistiska mamma så hon är mitt ?problem?. Jag vill inte känna så här för mitt barn men det kommer bara bli sämre och sämre. Kan jag vräka min dotter? Vad krävs för att få en lägenhet av Soc?

• Svar på tråden Sparka ut arbetslös 21 åring
  • Anonym (M)

Hur mår hon egentligen? Behöver hon stöd i sitt jobbsökande? Du måste kräva av henne att söka hjälp för att rycka upp sig om hon inte klarar det själv. Säg att den här situationen funkar inte och att hon får flytta om hon inte gör något. Ta hand om sin egen skit inräknat.

• Anonym (M)

Men ja kontakta soc kan vara ett steg. Även vuxna personer kan man orosanmäla. Det här skulle faktiskt kunna kallas social misär som hon lever i. Inget jobb, skitigt omkring sig och katter som vansköts.

• Anonym (Ja)

Ja, du kan slänga ut henne. Ge henne skriftligt besked om att hon har tre månader på sig att flytta ut.

• Anonym (.)

Förstår inte riktigt.
    Har du inte pratat med henne om vad som förväntas om hon ska bo hos dig?
    Hur kommer det sig att hon har tagit med sig sina katter in i din bostad om du avskyr att ha dem där? Du har ju satt dig själv i den här sitsen.

Kommunicera med din dotter om förväntningar. Det borde du ju ha gjort för många år sedan.

Hon ska ju självklart vara inskriven på arbetsförmedlingen och söka jobb.
    Sedan kan du ju som förälder kolla om du har kontakter som kan ge henne ett jobb. Det är ju faktiskt vanligt att kontakter ger jobb.

Hon får väl söka både jobb och så bidrag från kommunen...
    Var tydlig med dina förväntningar, men var gärna lite behjälplig också som förälder det är väl brukligt. 
    De flesta föräldrar brukar stötta sina barn med kontakter för att få jobb, kolla på första lägenheten tillsammans, hjälpa med flytt osv. Men du skriver ingenting om vad du gör för att hjälpa din dotter att "bli vuxen".

• Anonym (V)

Klart du kan, men förvänta inte dig att hon finns vid din sida den dagen du ligger på dödsbädden.

Sen kanske du ska tagga ner med djurhatet.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (L)

Ja, eller så kan du hjälpa henne att söka jobb. När man är så ung kan man behöva råd för att skriva ansökningar, vad man ska lyfta fram för olika jobb etc. Ungdomsarbetslösheten är hög just nu och det är inte så lätt att få ett nytt jobb.  

Hur mår hon psykiskt? Det verkar som om hon kanske är deprimerad om hon ligger i sängen hela dagarna.

Det är ju rätt tufft att bli arbetslös och behöva flytta hem till sin förälder. Det räcker med att hon känner sig ovälkommen hos mamman så i stället för att irritera dig på henne kan du prata med henne om hur hon mår och vilka planer hon har. 

Jag har en 20-åring hemma som är deprimerad. Jag har peppat honom att söka hjälp hos psykolog och bollat ansökningar med honom. Han har varit på intervju och fick nyligen ett tillfälligt jobb och det märktes att han mådde så bra av att komma ut och få nya intryck. 

Det är klart att man vill att ens vuxna barn ska klara sig själva men om min son har en dålig period så är han alltid välkommen hem oavsett hur gammal han är tills han kommer på fötter igen. 

Svar på tråden Sparka ut arbetslös 21 åring