• Anonym (Orolig)

Orolig vän

jag och min kompis fick bebis med bara några dagars mellanrum. vi båda ammar men jag ger även ersättning då och då. jag har en väldigt nöjd bebis medan min kompis har en väldigt missnöjd bebis som aldrig verkar bli mätt och är väldigt skrikig. jag ser hur de här tär på min vän och jag har tipsat om att prova att ge lite ersättning och se om bebis blir mer mätt och nöjd så hon kan slappna av en stund. men nu till problemet. 

jag märker att hon pressar sig själv väldigt mycket med amning, hon ska inte ge flaska eller ersättning för hon är rädd att de dela ska störa amningen men också för att hon inte kan släppa sitt barn. Varken hennes sambo eller familj och vänner får hålla i bebis , hon är liksom fastetsas vid bebis och nästan håller om bebisen som att de vore en hållhake. Dom små tillfällena pappan tar bebis en stund för att byta blöja så får hon separationsångest och börjar gråta. och detta säger hon själv är anledningen att hon inte vill börja med flaska för att de skulle innebära att hon tappar ankny och att hon inte vill ge friheten till pappan att kunna mata och börja ta med bebis om han ska till sina föräldrar osv. (pappan vill jätte gärna också mata för han känner sig väldigt ensam och utanför sin pappa roll för han får aldrig chansen att va med sitt barn)

jag är orolig för min vän att hon inte riktigt mår bra eftersom hon inte tar sin bebis behov i första hand utan sin egen för att inte få ångest själv. kan de va en depression från förlossning? Extremt kontrollbeho? är de någon annan som har erfarenhet av detta?
  • Svar på tråden Orolig vän
  • Anonym (Mamma till 3)

Går ni på samma Bhv så nämn din oro för dem.
    Be hennes man ta hjälp utifrån.

• Anonym (Det är inte kärnfysik)

Din vän låter inte helt frisk och det är elakt och fel att stänga ute pappan. Säg till BVC så de kan tala försiktigt med henne om hennes mående och att det är viktigt att låta pappan vara med - för allas skull.

Jag började ge flaska med min egen mjölk vid dag 10 för att ge mer flexibilitet, kunna träna och involvera min man. Det är inget problem bara man inte gör det för lätt för bebisen att få "jackpott" med varje sug på flaskan- för då är det klart att den föredrar flaskan!

Luta flaskan lite bakåt ibland så vätskan inte når fram eller skruva locket olika hårt för att variera.

Ta också en tröja som mamman använt och lägg över pappas axel när han tar bebisen, så det luktar rätt. Pappan bör sluta med rakvatten och andra avvikande dofter som får bebisar att reagera negativt.

Tänk dig själv att du är helt ny i världen med superkänslig näsa och hud och sen kommer det en käftsmäll stark parfym och en stickig orakad sandpapperskind rätt i nyllet - vem hade inte skrikit av obehag då?

Men eftersom många är idioter fattar de inte såna busenkla saker och så har ännu en mamma fått vanföreställningen att "bara hon duger".

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-02-09 13:20:28 följande:

Går ni på samma Bhv så nämn din oro för dem.
    Be hennes man ta hjälp utifrån.

Yes vi har samma BVC sköterska men vågar Inte skvallra om detta för är rädd att göra saken värre.. vet inte hur ärlig hon är mot BVC men tycker dom borde ha reagerat för längesen
  • Anonym (Jag)

Vet du om bebisen går upp i vikt?
    Jag har precis fått mitt fjärde barn för en vecka sen och behövde ge ersättning första dagarna eftersom min mjölk tog lite tid att rinna till ordentligt på grund av kejsarsnitt, håller på och trappar ut nu och ger nästan ingenting.

Det där med ersättning beror ju som sagt på vikten om hon behöver ge eller inte men om bebisen är skrikig kan det ju betyda att det behövs. Det andra låter väl inte jättebra , att hon inte vill att nån annan håller bebisen. Du kanske ska prata med BVC-sköterskan iallafall. 

Kan förstå lite hur hon känner för på BB mådde jag dåligt av att personalen tog mitt barn och gav ersättning , kände mig otillräcklig och som att jag inte behövdes även om jag vet att det behövdes just då. När jag har fött vaginalt har det inte behövts utan har kunnat bara amma från start men med mitt tredje barn var det samma som nu, ersättning behövdes första veckan. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-09 14:19:23 följande:

Vet du om bebisen går upp i vikt?
    Jag har precis fått mitt fjärde barn för en vecka sen och behövde ge ersättning första dagarna eftersom min mjölk tog lite tid att rinna till ordentligt på grund av kejsarsnitt, håller på och trappar ut nu och ger nästan ingenting.

Det där med ersättning beror ju som sagt på vikten om hon behöver ge eller inte men om bebisen är skrikig kan det ju betyda att det behövs. Det andra låter väl inte jättebra , att hon inte vill att nån annan håller bebisen. Du kanske ska prata med BVC-sköterskan iallafall. 

Kan förstå lite hur hon känner för på BB mådde jag dåligt av att personalen tog mitt barn och gav ersättning , kände mig otillräcklig och som att jag inte behövdes även om jag vet att det behövdes just då. När jag har fött vaginalt har det inte behövts utan har kunnat bara amma från start men med mitt tredje barn var det samma som nu, ersättning behövdes första veckan. 

Ja han är över sin kurva så han växer väldigt fort, dom har aldrig gett ersättning utan det kom igång på bb ganska fort, så vet inte varför han är missnöjd. men jag är mer orolig över hennes mående 
Svar på tråden Orolig vän