• Anonym (Lee)

Okej att resa ifrån ny katt?

Vuxet icke-hemmaboende barn kommer sova över där, så den nya plus den tidigare katten kommer inte vara ensamma, däremot känner inte nya katten "barnet" så bra än. Katten flyttade in för ca två-tre veckor sen. Den är nio månader.

• Svar på tråden Okej att resa ifrån ny katt?
  • Anonym (Lee)

Det är en helg det handlar om.

• Kammen320

Det går nog bra. Kanske barnet ifråga kan komma o hälsa på innan? Men om gamla katten o nya trivs med varann o gamla är van med barnet borde det verkligen inte vara några problem. 

• Anonym (Hej)

Katter är enstöringar, så dom bryr sig nog inte så mycket vem det är som är hemma hos den.

• Anonym (OK)

Haft massa katter och jag ser inget problem i det så länge katten är trygg i miljön och med sin kattkompis, det vill säga det finns inte någon överhängande risk att de börjar slåss eller dylikt. 

Har jobbat med omplaceringar via organisation i flera år och katter är förvånansvärt anpassningsbara. De har ofta stor trygghet i sin hemmiljö, mer än specifik person. Så så länge hemmets alla trygga vrår är tillgängliga och mat, vatten och låda står där det brukar borde katten klara sig utmärkt. (Detta ska dock inte tolkas som att katten inte bryr sig om sin ägare, de kan bli väldigt fästa vid andra människor/djur också och saknar så klart dessa när de är borta om de har en bra relation.)

Och även OM katten skulle tycka att en ny människa är lite läskig så hämtar de sig snabbt efter att ha haft kattvakt, även om det är en relativt ny miljö för katten. 

• Jemp

Hur pass ny katt? Jag hade försökt undvika det första veckan, men sen tycker jag det är helt okej.

Däremot, om inte katterna går ihop ordentligt än: är tanken att de ska separeras tillfälligt eller är kattvakten kunnig nog att vakta och hantera eventuella situationer?

• Anonym (Lee)
    Jemp skrev 2025-02-09 11:07:13 följande:

Hur pass ny katt? Jag hade försökt undvika det första veckan, men sen tycker jag det är helt okej.

Däremot, om inte katterna går ihop ordentligt än: är tanken att de ska separeras tillfälligt eller är kattvakten kunnig nog att vakta och hantera eventuella situationer?

2,5 vecka. En hittekatt katthemmet fått in.

Han är van vid katter, konflikter vet jag inte hur han skulle hantera dock.
  • Dexter dot com

Är katterna helt bekväma med varandra dvs ingen risk att dom ryker ihop eller att den nya inte vågar ta sig till mat & låda?

• Cereal Killer

Som övriga svarat. Om inte katterna bråkar och behöver någon med erfarenhet för att skydda dem från varandra, så ser jag inga som helst problem med det. 

Svar på tråden Okej att resa ifrån ny katt?