• Anonym (TS)

Skylla på sin generation när man pratar om förmågor?

Jag har märkt att många personer blir ursäktade av att dom tillhör en viss generation. 

Exempelvis att dom inte blivit uppfostrade med samtycke eller att prata om känslor och därför är dom förlåtna om dom gör fel. 

Det är massa saker jag inte fått med mig under min uppväxt, men det har jag fått lära mig på annat håll. Hur kan man skylla på sin generation eller typ uppväxt? 

• Svar på tråden Skylla på sin generation när man pratar om förmågor?
  • Anonym (Pajas)

Så du menar ett det finns personer som blivit frikända för t ex våldtäkt eftersom de tillhör en generation som inte växte upp med samtyckeslagen och därför inte känner till den?

• Anonym (Tian)

Skyller på vet jag inte men min pappa var född 1920 och var urusel på att laga mat föratt mamma alltid hade gjort det. Det var andra tider då.

• Anonym (Matt)

Jag förstår inte heller hur man tänker när man skyller dåligt beteende på dylikt. Man kanske inte förstod bättre på grund av uppväxten. Men när man förstår vad man har gjort fel, så måste man ju stå för det och ta ansvar för vad man gjort. Skadan är gjord oavsett varför du gör det. Ynkligt att inte ta sitt ansvar

• Anonym (Frida)

Till exempel, den som inte växte upp med datorer kanske inte har lika stor förståelse för teknologi som en som har vuxit upp med datorer. Det kan jag köpa.

En person under 25 som inte fick lära sig basala kunskaper i hur man fungerar som vuxen, det kan nog skyllas en del på uppväxten.

Men om en människa på 30+ skyller alla sina tillkortakommanden på sina föräldrar, sin uppväxt, skolsystemet eller liknande, då är det inte lika trovärdigt. Man har även ett personligt ansvar.

• Anonym (TS)
    Anonym (Pajas) skrev 2025-02-08 19:19:16 följande:

Så du menar ett det finns personer som blivit frikända för t ex våldtäkt eftersom de tillhör en generation som inte växte upp med samtyckeslagen och därför inte känner till den?

Nej, men att i sociala sammanhang så kan en farmor tvinga sina barnbarn att ge dom en kram. Och blir upprörd när omgivningen har synpunkter och att någon då säger att hon är från en annan generation. 
  • Lynx123
    Anonym (TS) skrev 2025-02-08 20:41:50 följande:
    Nej, men att i sociala sammanhang så kan en farmor tvinga sina barnbarn att ge dom en kram. Och blir upprörd när omgivningen har synpunkter och att någon då säger att hon är från en annan generation. 
    Fast det ÄR hon ju. Sedan är det en annan fråga om hon lyssnar och lär sig eller vägrar förstå. Har själv varit med om sådant, tex att människor säger till.barn att de är vackra utan att förstå.hur det kan forma deras psyke. Varje generation lär sig förhoppningsvis mer men det är viktigt att förstå att olika generationer ofta har olika inlärda värderingar och beteenden.
  • Tukt

Att ge en förklaring är inte det samma som att skylla på.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Anonym (Pajas) skrev 2025-02-08 19:19:16 följande:

Nu är samtycke inget nytt vid sexuella aktiviteter. Det har alltid funnits att man ska samtycka till sex i alla varianter. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Skylla på sin generation när man pratar om förmågor?