Anonym (Asperger-tjej) skrev 2025-02-08 09:41:09 följande:
Nej, det är inte kört, även om killar kan vara lite svårare där. Jag känner igen det lite grann. Min man kan också glömma bort det, eller tycka att det är så roligt att skämta lite så att han inte kan låta bli. Och då går jag på det och blir ledsen över att han gör så. Men det är sällan, och det är småsaker. Generellt uppskattar han faktiskt just att jag inte är så känslostyrd, det gör det ofta enklare, eftersom vi kan prata sakligt om saker och ting. Och, han vet att jag menar det jag säger, att jag inte leker eller luras. Det uppskattar han.
Men kombinationen är svårare när det är mannen som har diagnos i autismspektrum. Kvinnor kanske inte uppskattar rak kommunikation, m.m. lika mycket som män. Men han verkar ändå högfungerande. Du skriver inte hur länge ni har känt varandra? När man känner varandra lite bättre, så brukar man väl ändå veta att man inte gör så just med honom? Du kan ju skämta med andra. Lite kommer han ju också att vänja sig.
Även folk på autismspektrum är förstås inte likadana. Jag vet bara att jag automatiskt tror det som andra säger. Förutom i situationer där jag verkligen räknar med att folk ljuger. Med min partner räknar jag inte med det. Dock.... efter ett antal år började jag ändå höra på tonen i hans röst att han skojar. Svårt att säga om det är jag som har lärt mig eller om han har gjort det mer uppenbart. Kanske omedvetet? Man anpassar sig till varandra, det gör man. Det kan ju också bli så att ni utvecklar en annan speciell humor mellan er. Det är faktiskt en bra idé.
Du kanske upptäcker att han också har mycket humor, men att du får köra lite mer uppenbara skämt. Det behöver inte vara tråkigt för det, för då kanske han spinner vidare på det. Jag har sett det hos en ungdom som jag jobbade med. Också med autismdiagnos. Han skojar ofta, men jag fattade först inte. När jag fattade det så skojar jag då lite tillbaka och tycker nu att han faktiskt är rolig. Men då är vi ju båda autister. Men vi har ändå inte samma humor för det.
Har du sett serien "the good doctor" där Freddie Highmore spelar en autistisk läkare? Där finns mycket autistiskt relationsbyggande med, det mesta faktiskt. En del kan vara lite amerikansk överdrivet, men det finns mycket där som är bra idéer. Kanske något att titta på tillsammans? Jag tror det finns kvar på Netflix.
Vad bra info, tack. Jag är ovanligt rak för att vara kvinna så jag gillar att han är det med. Det går att prata på djupet och jag vet att han inte är oärlig. Vi har varit tillsammans i ca 2 år. Jo, jag har lärt mig att det inte går att skämta på samma sätt med honom men ofta så har vi en rolig dialog som vi spinner vidare på och så plötsligt så är det inte ok. Jag tror att jag är bra på att läsa av människor men i hans fall så går jag bet ibland och då blir det inte bra. Det sista jag vill är att såra honom men för mig är det oväntat. Han har mycket humor på ett sätt och skämtar friskt om andra men när det gäller honom är det skillnad. Det sårar mig att han kan tro att jag skulle ha ett ont uppsåt, det är otänkbart för mig att komma med pikar.
Men du blir alltså ledsen "på riktigt" av skämt från din man? Tänker du att han faktiskt menar det eller är det oklart? Har svårt att förstå den biten eftersom jag älskar att ha en jargong med folk där man skämtar med varandra men det är alltid en tydlig välvilja i botten som är självklar. Så jag tror liksom att han vet att jag vill hans bästa.
Nej, har inte sett the good doctor men jag ska kolla, bra tips.