• MaloneXD

Att be på jobbet

Hej,

Som jag tolkat det råder det en religionsfrihet i Sverige, och friheten begränsas inte om du följer en specifik religion.

Som Muslim tar de två bönerna som just nu ligger runt 12:30 respektive 14:30, ungefär 10-15 minuter sammanlagt att slutföra. Tiderna ändras ju varje dag och beroende på vart man bor. Sedan har man en fredagsbön där man ska be i en moské och det kan ta 30-45 minuter (inklusive bilväg). 

Jag undrar hur långa raster man brukar ha på en arbetsplats och om att använda 10-15 minuter per dag av sin rast för att be är okej? På fredag, kan man kanske skippa lunchen och använda den tid i moskén istället. Är detta tillåtet? Har ni några Muslimer på er arbetsplats och som har rätt att be där? Har man något rum som man kan använda för att be eller ska man hitta något ledigt utrymme så att man inte stör någon?

• Svar på tråden Att be på jobbet
  • Anonym (C)

Kraven på jobb går för.  Religonutövning får man ägna sig så det inte påverkar. 

Du kan inte slippa söndagsjobb bara för du vill gå på gudstjänst 

• Anonym
    Anonym (C) skrev 2025-02-07 21:19:31 följande:

Kraven på jobb går för.  Religonutövning får man ägna sig så det inte påverkar. 

Du kan inte slippa söndagsjobb bara för du vill gå på gudstjänst 

Jätteintressant och ny information och kreativ stavning men vad har den med TS frågor att göra?
  • fornminne
    MaloneXD skrev 2025-02-07 21:12:01 följande:
    Att be på jobbet

Hej,

Som jag tolkat det råder det en religionsfrihet i Sverige, och friheten begränsas inte om du följer en specifik religion.

Som Muslim tar de två bönerna som just nu ligger runt 12:30 respektive 14:30, ungefär 10-15 minuter sammanlagt att slutföra. Tiderna ändras ju varje dag och beroende på vart man bor. Sedan har man en fredagsbön där man ska be i en moské och det kan ta 30-45 minuter (inklusive bilväg). 

Jag undrar hur långa raster man brukar ha på en arbetsplats och om att använda 10-15 minuter per dag av sin rast för att be är okej? På fredag, kan man kanske skippa lunchen och använda den tid i moskén istället. Är detta tillåtet? Har ni några Muslimer på er arbetsplats och som har rätt att be där? Har man något rum som man kan använda för att be eller ska man hitta något ledigt utrymme så att man inte stör någon?

På din rast får du göra vad du vill. Självklart är det ok att be, men det får inte gå ut över arbetet. Du kan inte kräva att få be specifika tider.

Jag vet muslimer som ber i personalrummet eller om det finns något vilorum. Många större arbetsplatser ordnar det. Då givetvis inte bara för bön, utan för vila, meditation eller vad man vill.

Men återigen, det är inget man kan kräva. Vill du be på jobbet är nog risken större att du själv blir störd än att du stör andra. Enda stället på en arbetsplats där man kan kräva att få vara helt i fred är typ toaletten. Men det kan ju finnas andra ställen att dra sig undan, om de inte behövs just då.
  • MaloneXD
    fornminne skrev 2025-02-07 21:24:33 följande:
    På din rast får du göra vad du vill. Självklart är det ok att be, men det får inte gå ut över arbetet. Du kan inte kräva att få be specifika tider.

Jag vet muslimer som ber i personalrummet eller om det finns något vilorum. Många större arbetsplatser ordnar det. Då givetvis inte bara för bön, utan för vila, meditation eller vad man vill.

Men återigen, det är inget man kan kräva. Vill du be på jobbet är nog risken större att du själv blir störd än att du stör andra. Enda stället på en arbetsplats där man kan kräva att få vara helt i fred är typ toaletten. Men det kan ju finnas andra ställen att dra sig undan, om de inte behövs just då.

Tack för ditt svar.

Glömde att skriva att man inte behöver be på just dessa specifika tider utan det finns ett intervall.

T.ex. mellan 12:30 och 14:30 utför du en bön som tar 5 minuter.

Sedan mellan 14:30 och 16:20, utför du en bön som tar 5 minuter.

Jag har som sagt ingen arbetserfarenhet då jag fortfarande studerar, så jag vet inte hur det ser ut på en arbetsplats. Men skulle det vara lämpligt att kunna ta sådana kort pauser (likt en rökpaus) för att utöva sin religion?

• Anonym
    MaloneXD skrev 2025-02-07 21:32:46 följande:

Tack för ditt svar.

Glömde att skriva att man inte behöver be på just dessa specifika tider utan det finns ett intervall.

Jag har som sagt ingen arbetserfarenhet då jag fortfarande studerar, så jag vet inte hur det ser ut på en arbetsplats. Men skulle det vara lämpligt att kunna ta sådana kort pauser (likt en rökpaus) för att utöva sin religion?

Om rasten finns så får du göra precis vad du vill under den.
    Normalt betraktas det såklart inte som någon som helst skillnad mellan att gå iväg för att ringa ett ostört samtal eller att gå iväg för att be ostört.
  • Mentat

Grundkravet är att dina arbetsuppgifter inte skall påverkas. Jobbets krav har prioritet. Om det är uppfyllt borde det inte vara några problem.

• fornminne
    MaloneXD skrev 2025-02-07 21:32:46 följande:

Tack för ditt svar.

Rökning är inte längre tillåtet på de flesta arbetsplatser, däremot kan du ta paus för att be, dricka kaffe, äta en frukt eller gå på toa, om det funkar med arbetet just då.

Alla anställda har rätt till pauser. Inget arbete bör vara så stressigt att man inte hinner ta 5 min paus varannan timme eller så. Då kan du ju förlägga din bön dit.

Tyvärr finns det jobb som är så stressiga att man knappt hinner gå på toa, men det är egentligen inte ok.
  • MaloneXD
    fornminne skrev 2025-02-07 21:47:59 följande:
    Rökning är inte längre tillåtet på de flesta arbetsplatser, däremot kan du ta paus för att be, dricka kaffe, äta en frukt eller gå på toa, om det funkar med arbetet just då.

Alla anställda har rätt till pauser. Inget arbete bör vara så stressigt att man inte hinner ta 5 min paus varannan timme eller så. Då kan du ju förlägga din bön dit.

Tyvärr finns det jobb som är så stressiga att man knappt hinner gå på toa, men det är egentligen inte ok.
    Ja, jag tänkte jobba som en systemutvecklare, så jag tror det kommer finnas utrymme till korta raster.
  • Anonym (Nja)

På rasten ska man inte be, det är fortfarande arbetstid. På lunchen har man rätt att göra vad man vill, var man vill. Däremot kan det ju störa andra, men man kan ju gå undan någonstans och be isf.

• Anonym (Hde en period när jag drack detillerat vatten men nu är det gåpallen som gäller)
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-07 23:04:51 följande:

På rasten ska man inte be, det är fortfarande arbetstid. På lunchen har man rätt att göra vad man vill, var man vill. Däremot kan det ju störa andra, men man kan ju gå undan någonstans och be isf.

Bifogar en liten klippt bild ifrån Arbetsmiljöverkets hemsida. Uppenbarligen har del fel.

Ska jag hälsa ifrån dig att de har skrivit fel eller vill du kontakta dem själv? Om jag ska göra det - Vad heter du?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hde en period när jag drack detillerat vatten men nu är det gåpallen som gäller) skrev 2025-02-07 23:15:53 följande:
    Bifogar en liten klippt bild ifrån Arbetsmiljöverkets hemsida. Uppenbarligen har del fel.

Ska jag hälsa ifrån dig att de har skrivit fel eller vill du kontakta dem själv? Om jag ska göra det - Vad heter du?
    Goddag yxskaft. Det där urklippet bekräftar precis det jag skrev, att man under den där längre rasten så har man rätt att göra vad man vill, t ex lämna arbetsplatsen. Det du hakar upp dig på är ordvalet. De korta stunder av paus (i folkmun ofta kallat rast) räknas som arbetstid och då får man inte lämna platsen. Under den längre "rasten" som de flesta kallar lunch, matpaus och liknande, då får man det. Något mer du ville ha förtydligat? Drick lite mer destillerat vatten så länge, det verkar du behöva.
  • Anonym (Elvira)

Rasten, vilket vanligtvis är vid lunch, är inte arbetstid. Pauser är däremot arbetstid.

Men det är inte helt lätt att hålla ordning på eftersom väldigt många kallar pauser för kafferast, trots att det inte är en egentlig rast.
  • Anonym (Hde en period när jag drack detillerat vatten men nu är det gåpallen som gäller)

rasten ska man inte be, det är fortfarande arbetstid. På lunchen har man rätt att göra vad man vill, var man vill. Däremot kan det ju störa andra, men man kan ju gå undan någonstans och be isf.

Anonym (Nja) skrev 2025-02-07 23:21:15 följande:
    Goddag yxskaft. Det där urklippet bekräftar precis det jag skrev, att man under den där längre rasten så har man rätt att göra vad man vill, t ex lämna arbetsplatsen. Det du hakar upp dig på är ordvalet. De korta stunder av paus (i folkmun ofta kallat rast) räknas som arbetstid och då får man inte lämna platsen. Under den längre "rasten" som de flesta kallar lunch, matpaus och liknande, då får man det. Något mer du ville ha förtydligat? Drick lite mer destillerat vatten så länge, det verkar du behöva.
    Ja, hejhej! Såg.

Nu var det ju du som skrev rast. Följaktligen du som intruducerade yxskaftet och drog in "vad de flesta kallar .." . Har jag menat annat än det du skrev då? Nä, knappast. Du skrev rast och jag höll med om rast. Nu ändrar du betydelsen av rast till "vad folk tror".
     Jag trodde att jag höll med dig men ska jag sluta med det då?

Har aldrig smakat destillerat vatten.
  • Anonym
    Goddag yxskaft. Det där urklippet bekräftar precis det jag skrev, att man under den där längre rasten så har man rätt att göra vad man vill, t ex lämna arbetsplatsen. De korta stunder av paus (i folkmun ofta kallat rast) räknas som arbetstid och då får man inte lämna platsen.
    Så varför ska man inte kunna be på en rast? Vad skiljer en bön från ett toabesök, fem min scrollande på mobilen?
  • Anonym (Elvira)

TS, om du hamnar på en arbetsplats där det är okej att gå ifrån att röka några gånger om dagen så borde det inte vara några problem att gå ifrån och be. Men är företaget trångbott så är det inte säkert att det finns något rum där du kan vara.

Det kan variera mycket från arbetsplats till arbetsplats. På En del ställen har alla varsitt kontorsrum plus att det finns konferensrum som oftast står tomma. På andra ställen sitter man som packade sillar i ett kontorslandskap och det finns på sin höjd ett litet förråd som man kan stänga in sig i en stund.

• Konny Leggins
    Anonym skrev 2025-02-07 23:37:30 följande:
    Så varför ska man inte kunna be på en rast? Vad skiljer en bön från ett toabesök, fem min scrollande på mobilen?
    Det är flera saker.
    På ett toabesök gör man sas "reliefs" av något slag. Vid en bön ber man aktivt och när man scrollar på mobilen så passerar alltså en text som man inte hinner läsa.
    Det var en rätt enkel fråga, för övrigt: Ska du själv ringa dem, eller ska jag och och hälsa?
  • Anonym (raster)

Du har rätt till 5 min rast varje timme. Vad du hittar på under den bör i rimlighetens namn vara upp till dig så länge du inte stör. På de flesta arbetsplatser brukar man väl slå ihop rasterna så att man får en längre fikarast på förmiddagen respektive på eftermiddagen. Om du väljer att be istället för att sörpla kaffe och snacka skit är ditt val.

På ett tidigare jobb hade vi en praktiserande muslim i min grupp. Han hade en bönematta på sin plats och tog rast när det var dags att be. Osäker på hur han hanterade det om det krockade med möten (ban började strax innan jag slutade).

Svar på tråden Att be på jobbet