• Anonym (Utsatt)

Partner låste in mig

Min partner var arg på mig. Hon tvingade in mig i bilen och sa att hon skulle ringa på polisen om jag inte lyssnade på henne. Sedan tvingade hon in mig på en psyket, hon satt bara och berätta för en läkare hur dum hon tycker att jag är. Sedan fick jag ett vårdintyg (tvångsvård) så dom låste in mig. 

Kan man verkligen göra såhär?? 

Hon fick mig inlåst på laglig väg. Borde inte detta vara direkt kriminellt. Läkarna har inte sagt vad jag är för sjuk, men dom är på mig hela tiden. 

Hur kan man ens göra såhär mot sin egna partner. Det borde ju ses som våld i nära relation. 

• Svar på tråden Partner låste in mig
  • Anonym (V)

Beror på varför hon gjorde som hon gjorde. Vissa saker får man göra för att skydda sig själv och andra 

Vad hände precis innan allt detta? 

• Anonym (Toker)

Brottade hon ner dig, slängde in dig i bagageluckan, och körde dig till sjukhus?

Annars följde du med frivilligt, men motvilligt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (V) skrev 2025-02-07 08:36:18 följande:

Beror på varför hon gjorde som hon gjorde. Vissa saker får man göra för att skydda sig själv och andra 

Vad hände precis innan allt detta? 

Hon ville typ se på tv med mig på kvällarna men jag sa nej. Hon ville att jag skulle komma och sova hos henne, men jag va upptagen. Så hon var arg på mig för jag aldrig hade tid att ses och för att jag typ renoverade huset utan att fråga henne om lov. Typ sådana saker. Sedan var hon arg för att hon lagade mat och jag inte hade tid att äta den. 

Men hennes reaktion på detta är ju absurd. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Utsatt) skrev 2025-02-07 08:42:54 följande:
    Hon ville typ se på tv med mig på kvällarna men jag sa nej. Hon ville att jag skulle komma och sova hos henne, men jag va upptagen. Så hon var arg på mig för jag aldrig hade tid att ses och för att jag typ renoverade huset utan att fråga henne om lov. Typ sådana saker. Sedan var hon arg för att hon lagade mat och jag inte hade tid att äta den. 

Vem äger huset? Var det för att du höll på att renovera som du inte hade tid att umgås med henne?
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (V) skrev 2025-02-07 08:45:18 följande:
    Vem äger huset? Var det för att du höll på att renovera som du inte hade tid att umgås med henne?
    Vi äger huset, men hon sa att hon var arg för att jag bland annat tagit in en massa hantverkare och på detta för att jag fixat folk som ska gräva upp tomten för bygga en bunker, något jag ansåg vara viktigt. Så när hon kom hem kvällen innan och det stod en grävmaskin på tomten så blev hon arg. Morgonen efter tvingade hon in mig i bilen. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Utsatt) skrev 2025-02-07 09:00:44 följande:
    Vi äger huset, men hon sa att hon var arg för att jag bland annat tagit in en massa hantverkare och på detta för att jag fixat folk som ska gräva upp tomten för bygga en bunker, något jag ansåg vara viktigt. Så när hon kom hem kvällen innan och det stod en grävmaskin på tomten så blev hon arg. Morgonen efter tvingade hon in mig i bilen. 
    Det där är inte saker man ska göra mot den andra husägaren vilja.

Det skulle kunna vara så att du har en manisk episod eller psykos. Det är svårt med sådana sjukdomar, för det är omgivningen som först märker att något inte står rätt till. Själv kan förstår man ofta inte att något är fel - inte förrän ett tag efteråt, när man har kommit ur det. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Utsatt) skrev 2025-02-07 09:00:44 följande:
    Tanken är att du ska bygga den där bunkern i smyg. Klart frun blir svartsjuk.
  • mammatill6
    Anonym (Utsatt) skrev 2025-02-07 08:42:54 följande:

Man får inget vård intyg för att frun tycker man är dum. Det krävs att man är en fara för sig själv eller andra.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (V) skrev 2025-02-07 09:08:26 följande:
    Det där är inte saker man ska göra mot den andra husägaren vilja.

Det skulle kunna vara så att du har en manisk episod eller psykos. Det är svårt med sådana sjukdomar, för det är omgivningen som först märker att något inte står rätt till. Själv kan förstår man ofta inte att något är fel - inte förrän ett tag efteråt, när man har kommit ur det. 

Men seriöst jag är inte sjuk. Jag hade fixat ett team efteråt så att trädgården skulle bli fantastisk igen. Har fått klartecken från några brittiska trädgårdsmäster som är proffs så det skulle bli otroligt fint efteråt. Samtidigt som säkerheten skulle finnas under. 

En normal människa går väl i parterapi om man tycker att ens partner går över gränsen. Eller så separerar man. Man låser inte in folk man inte vill leva med. 

Svar på tråden Partner låste in mig