• Anonym (Trinda)

Tips för viktminskning när medicin hindrar…

Jag har en medicin som har biverkan viktuppgång. Behöver dock går ner 10 kg till (18 från början) tills jag ska göra en större operation (bröstrekonstruktion). 

Det går så oerhört trögt. Jag är uppföljd av dietist, ligger på kaloriunderskott 1500 kcal, gör bara bra val enligt henne. Har full koll på allt från portionsstorleken, protein och mellanmål. 

Styrketränar, cyklar. Kan inte gå längre promenader av medicinska skäl. Går ändå 10 000 steg om dagen genom mina vanliga sysslor.

Jag har ett delvis fysiskt arbete som gör att jag inte kan gå för lågt i kalorier och behöver vara hyfsat ohungrig för att orka. 

Behöver tips på luncher och middagar med 200-400 kcal. Vad äter ni som är ok mättande? Torsk med morots-pumpa mos ska jag fixa några matlådor av, det är ca 200 kcal. 

Har någon gjort liknande resa?

• Svar på tråden Tips för viktminskning när medicin hindrar…
  • Lynx123

Är inte dietist men har en hel del erfarenhet från kost och träning.

Att du ligger på ett kaloriunderskott på 1500 låter helt galet. Det skulle innebära att om du är en vuxen, normalaktiv kvinna som vanligtvis ska ligga på ca 2000kcal nu ska ligga på 500kcal om dagen. Helt ohållbart!

I stället bör du lägga dig på ett mer hälsosamt underskott på runt 300kcal om dagen för att motverka muskelatrofi. I kombination med tung, proggressiv.styrketräning kan du således både gå ner i vikt och bibehålla muskelmassan.

Vad är det för slags medicin du tar? Om den är vätskebindande så beror övervikt på.vätska, snarare än fett.

Har du fått göra en ordentlig mätning på din kaloriförbränning i vilande läge? Det är en speciell maskin man får ligga i. Om ej kan du själv räkna ut den genom att logga precis ALLT du äter och försöka hålla dig till samma nivå varje dag, säg 1800kcal i 7-10 dagar. Väg dig en gång i veckan. Om ett dagsintag på 1800 innebär att du inte går.ner tar du bort ytterligare 100.

Vad maten anbelangar bör du äta normalt, gärna med extra mycket grönsaker för ökad mättnad.

Svar på tråden Tips för viktminskning när medicin hindrar…