• ForwardThinking

Hur hanterar man sin ångest?

Jag har bestämt mig för att skiljas från min man.
    Jag har ingen familj. Jag orkar inte gå in på min bakgrund. Men jag har gjort allt för att anpassa mig för honom. Vi går i parterapi och trots att han säger att han absolut inte vill skiljas, att han älskar mig mer än något annat, kan kan inte på terapeutens inrådan ens fråga mig om hur min dag har varit för att rädda vår relation.

Det är svårt att inte vara bitter. Det är svårare att inte låta min känsla av ensamhet hålla mig kvar. Jag vet att jag aldrig kommer att bli lycklig med honom. Men som livet är måste man ju alltid hålla ihop. Inte visa utåt på jobbet hur man mår. Inte visa inför barnen att min ångest ibland känns övermäktig.

Han visar ingenting,. Han gör fortfarande ingenting.
    Hur kan han säga att han bryr sig, men samtidigt inte förändras någonting. Han har ingen ångest, inget särskilt intresse för mig. 
    Han säger att han inte vill skiljas, men han visar ingenting. 

Jag känner mig elak mot barnen, elak mot honom. Han har svårt att uttrycka sina känslor. 
    Men jag kan inte vara kvar här. Jag är den som förstör allting. Jag är den som är den egoistiska som bara tänker på mig själv.
    Hur kommer man över dem negativa känslorna?

Jag har inte kunnat äta ordentligt på flera dagar. Jag försöker att träna och så. Men det jobbigaste är att vara ensam i detta. 

Vad ska jag göra för att inte gå sönder?

• Svar på tråden Hur hanterar man sin ångest?
  • MammaTillDansband

Sök samtalskontakt för egen del!
    Och försök att släppa skulden, du behöver inte bära den. Du är inte egoistisk för att du vill leva i en bra relation! Du har gjort en massa saker för att förbättra er relation, men din man har inte det. Du behöver inte stanna för hans skull, må dåligt för hans skull, när han inte ens vill fråga dig hur dagen har varit!

Sjukskrivning kan vara bra för den akuta situationen runt en skilsmässa.

• exandthecity

Du behöver B-vitaminer, särskilt B1, när du har dessa tankar snurrandes i skallen hela tiden more/less. Köp ett paket näringsjäst och ta en tesked varje dag. 

• Lynx123

Du är INTE elak. Det är fullt.normalt att vilja leva ett liv som inte är kantat av kyla och ensamhet.

Skulle råda dig att söka hjälp för ditt mående, men också att fokusera mycket på sådant som du tycker om att göra tex. Intressen, socialt liv och bra böcker och musik. Kreativitet i all form är suveränt - köp en sån där färgläggningsbok för vuxna och lyssna på bra poddar medan du färglägger, virka eller lägg ett vackert pussel.

• Anonym (Tea)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-06 23:18:09 följande:

Sök samtalskontakt för egen del!
    Och försök att släppa skulden, du behöver inte bära den. Du är inte egoistisk för att du vill leva i en bra relation! Du har gjort en massa saker för att förbättra er relation, men din man har inte det. Du behöver inte stanna för hans skull, må dåligt för hans skull, när han inte ens vill fråga dig hur dagen har varit!

Sjukskrivning kan vara bra för den akuta situationen runt en skilsmässa.

Samtalskontakt får man inte för att man har personliga problem och behöver prata av sig... Det får man enbart och nu pratar jag om landstinget, om man t ex har adhd och behöver strategier för att hantera det eller om man har panikångest och kan få testa kbt. Vill man prata av sig så får man gå privat och betala för det. 
  • Anonym (det)
    Anonym (Tea) skrev 2025-02-07 09:25:17 följande:
    Samtalskontakt får man inte för att man har personliga problem och behöver prata av sig... Det får man enbart och nu pratar jag om landstinget, om man t ex har adhd och behöver strategier för att hantera det eller om man har panikångest och kan få testa kbt. Vill man prata av sig så får man gå privat och betala för det. 
    Det där är verkligen inte sant!

Jag har samtalskontakt via VC för en svår händelse i min familj som påverkat mitt mående. Det kan säkert vara olika i olika regioner, men du kan inte uttala dig så tvärsäkert.

Dessutom finns det massor av digitala alternativ som ändå har regionkostnad, som kan vara aktuella för att få hjälp att hantera en livskris. 
  • Anonym (Grabb)

Jo, man kan få samtalsstöd även om det handlar om "personliga problem"... om problemet är så pass jobbigt att det skapar ångest och allvarligare känsloyttringar... Sen är det inte säkert att man får hjälp fort, och eller att man istället kanske blir hänvisad till andra resurser inom kommun, region...

Kyrkan kan man också vända sig till... utan att man för den skull måste vara religiös eller troende...

TS. Det du skriver in ditt inlägg. Är det även vad du säger när ni sitter hos parterapeuten? Om inte! Så är det hög tid att göra det! Annars så spiller ni bara tid. Du skriver att "man måste alltid hålla ihop", "inte visa utåt på jobbet", exempelvis. Nää... det stämmer inte, eller, många gör det misstaget. Släpp taget istället! Framförallt när ni sitter hos parterapeuten (!). 

Det är det enda sättet ni kan få hjälp, antingen som par, eller som individer. 

Har du någon nära arbetskollega så rekommenderar jag även där att "släppa lite på taget". Det kommer kännas så ofantligt mycket bättre, än att ständigt gå och hålla alla dessa känslor inombords.

Svar på tråden Hur hanterar man sin ångest?