• Anonym (funderar)

Semester runt röda dagar, föräldraledig?

När är det smartast att ta ut sin semester under föräldraledigheten? Jag vet att jag kommer få det beviljat så jag vill bara veta om det finns några fördelar att utnyttja. Tror jag har hört någonstans att det är smart att göra det runt röda dagar pga ekonomin men jag minns inte hur det funkade. Om ni vet får ni gärna förklara!

• Svar på tråden Semester runt röda dagar, föräldraledig?
  • Anonym (Ellen)

Det beror på hur kollektivavtalet säger att frånvaro ska beräknas samt om det finns något skrivet kring rätten till lön för helgdagar/röda dagar. Ibland kan det stå att du inte har rätt till det om du inte arbetar i direkt anslutning. Och då räknas vare sig semester eller föräldraledighet som "arbete".

Men om vi säger att du i december 2025 inte har arbete förlagt till julafton, juldagen eller annandagen vecka 52.
    Och inte heller nyårsafton eller nyårsdagen vecka 1.
    Då skulle du kunna sätta tom-datum på föräldraledigheten söndag 21/12 och "gå i tjänst" så att säga.
    Sen söker du ny föräldraledighet från måndag 5/1.
    Sen lägger du ut semester 22/12 tom 2/2.
    Under de mest gynnsamma förutsättningarna får du då avdrag för föräldraledighet till den 21a, sen full lön resten av december. Nytt föräldraledighetsavdrag från 5/1 2026.
    Och för vecka 52 kommer det bara att dras två semesterdagar  (22+23/12) och  för vecka 1 3st (29-30/12 + 2/1).
    Vilket gör att du bara behöver ta ut fem semesterdagar.

Beroende på hur ert semesterår ser ut kan du inkludera vecka 2 år för 2026 också eftersom du har ledighet i samband med trettonhelgen där.

Men ovanstående är inte görbart inom alla avtal, så man måste kolla upp vad som gäller där man själv arbetar. 

Svar på tråden Semester runt röda dagar, föräldraledig?