• Anonym (Kattmamman)

Min katt vägrar låta min kruka vara

Jag har en stor (och svindyr) kruka hemma. Från golvet är den kanske 1 meter, i krukan har jag ett fejk olivträd.
    Min ena katt är helt besatt av att hoppa upp på krukan och varje gång så håller den på att välta (återigen svin dyr kruka, och jag älskar den så mycket). 
    Ibland är han där uppe för att rycka loss blad eller plastoliver men oftast ska han NER i krukan. 
    Till frågan, HUR får jag honom att sluta? Jag har sagt till flera gånger, använt vattenspruta (men han älskar tyvärr att duscha). Känns som jag försökt det mesta. Någon som har tips? eller är det bara att acceptera att krukan måste bort alternativt snart är i tusen bitar? :(

Finns det nån spray man kan köpa som katter inte gillar? Tänker om jag kan spraya krukan eller trädet med något som katter tycker luktar illa? Haha

• Svar på tråden Min katt vägrar låta min kruka vara
  • sofin526

Vi har två katter som var väldigt nyfikna på julgranen. Då la jag clementinbitar runt granens fot. Funkade utmärkt! De luktade en gång på clementinen och vågade sig inte dit mer sen. Kan ju vara värt att testa!

• Kammen320

Det finns ju spray som luktar nåt som katter ogillar man kan köpa. Typ citrusskal ska dom inte heller gilla lukten av. Annars kanske du kan lägga nåt tungt (typ ett par tegelstenar) i botten av krukan så att den inte kan välta?

• Anonym (kissekatt)

Lägg grillfolie runt om och på krukan. Kommer hoppa dit en gång å sen aldrig mer :)

• Anonym (Beta)

Lägg en tyngd i botten så att den inte kan välta eller fäst den med en lina mot en krok i väggen bakom, eller i taket.

Vi kletar wasabi på sånt vi inte vill att katten slickar på. 

• Anonym (Citronella)

Man kan testa att droppa/spraya citronella, eller lägga aluminiumfolie i krukan. Båda ska ha avskräckande effekt. Annars fäst krukan på något sätt, stenar i botten eller en lina runt om fäst i väggen som någon sa. Själv har jag resignerat inför mina katters vandalism och har helt enkelt inget framme som jag är jätterädd om. 

• Anonym (Beta)

Har din katt andra saker att klättra upp på? Katt-träd att klättra i, katthyllor med bekväma liggplatser med utsikt över hemmet och ut genom fönstret? Det är lättare att få katten att låta bli vissa saker om man erbjuder något annat, gärna bättre, alternativ. 

Om din katt är uttråkad kan du lägga ut torrmat lite här och där som den får leta efter, servera all torrmat i matlabyrinter av olika slag och lägga godbitar i pussel som kisse måste lösa för att få något gott. 

• Anonym (Kattmamman)

Tack för alla otroliga tips!! Ska testa dem alla! Kan återkomma i tråden om någon är intresserad av att höra vad som funkat och ej ☺️

• Anonym (Jo)
    Anonym (Kattmamman) skrev 2025-02-05 20:15:15 följande:

Tack för alla otroliga tips!! Ska testa dem alla! Kan återkomma i tråden om någon är intresserad av att höra vad som funkat och ej ☺️

Hoppas att det fungerar.
  • Hjelm

Förlåt om det här är en jättedum fråga - jag menar verkligen inte att "dumförklara" eller så - men är det ett alternativ att ha den i ett rum som katten inte kommer in i? Förstår givetvis att det är en fråga om hur bostaden ser ut och så.

• Anonym (Kattmamman)
    Hjelm skrev 2025-02-06 21:41:25 följande:

Förlåt om det här är en jättedum fråga - jag menar verkligen inte att "dumförklara" eller så - men är det ett alternativ att ha den i ett rum som katten inte kommer in i? Förstår givetvis att det är en fråga om hur bostaden ser ut och så.

Inte alls en dum fråga! Har funderat på att ställa in den i förrådet faktiskt. Vill så hemskt gärna ha den framme så jag kommer att ge den någon vecka till för att testa tipsen jag fått men om det inte ger resultat (och om krukan fortfarande är hel då, haha) så får jag ställa undan den och hoppas på att kunna ha den framme i framtiden hehe
  • Hjelm
    Anonym (Kattmamman) skrev 2025-02-06 22:29:29 följande:
    Inte alls en dum fråga! Har funderat på att ställa in den i förrådet faktiskt. Vill så hemskt gärna ha den framme så jag kommer att ge den någon vecka till för att testa tipsen jag fått men om det inte ger resultat (och om krukan fortfarande är hel då, haha) så får jag ställa undan den och hoppas på att kunna ha den framme i framtiden hehe
    Ja förrådet är ju trist, du vill förstås se och använda den. Jag tänkte t.ex. om du har den i vardagsrummet nu men den kan få pryda sovrummet istället, om du inte känner att katten ska få vara där.

Men det bästa är väl förstås om katten kan låta bli den på annat sätt! Katter har ju också en osviklig förmåga att nästla sig in överallt Skrattande
  • septembermamma2022

Din kisse tycker att krukan är en fantastisk leksak. Mitt tips blir: skaffa en BÄTTRE leksak till kisse som har samma funktioner så den hellre vill leka där! Typ ett klätterträd med en krukliknande gömma någonstans i designen. Sen preparerar du leksaken med kattmynta om din katt gillar det. Om kisse får ett bättre och roligare alternativ finns stor chans att den leker där istället.

När du introducerar nya leksaken så ställ då undan din fina kruka en tid (kanske en månad eller två) så kisse inte fortsätter leka med den av gammal vana. När kissen är inkörd på nya leksaken kan du ställa fram krukan igen. Lägg då i en rejäl tyngd i botten som någon skrev.

Svar på tråden Min katt vägrar låta min kruka vara