• Anonym (Nyfiken)

Låter du dina söner leka med vad de vill?

Ja, låter du dina pojkar leka med vad de vill, dvs både dockor, bilar, monster etc? Får de klä ut sig i prinsessklänning med krona? 

Frågar då jag upplever att det finns ett större motstånd mot det - fortfarande 2025 - än att små tjejer får leka med allt, vilket mer ses som fint att de får.

Hur gör du?

För egen del får mina killar (3 år) leka med vilka leksaker de vill - undantaget vapen liknande leksaker än. Dvs inga pistoler, svärd eller gevär. Samma hade gällt om jag hade haft döttrar. Dock känns det ibland som det är mer okej för en treåring att leka med låtsasvapen än med en docka. 

Hur gör du?

• Svar på tråden Låter du dina söner leka med vad de vill?
  • FruTe

Min son får självklart leka med vad han vill.

När han var lite yngre hade han klänning på sig ibland, storasyster hade ju fina klänningar så det ville han också ha. 

• Anonym (Mamma till 3)

Mina barn har fått leka med vad de vill.
    Jag har undvikit vapen.

Men utifrån kön har de fått leka prinsessa, med bilar, frisör osv

• cosinus

Ja det fick de göra. 

Både med vad de ville och hur de ville. Äldsta sonen hade en period när han lekte mycket med dockskåpet men hade inga dockor där i. Han körde med hela blixten mc queen familjen istället.

Båda sönerna har haft var sin princess-fas runt tre år. Båda har haft alla färger på kläderna. Den yngre valde gärna rosa ändå upp i mellanstadiet och han tycker fortfarande om färgglada kläder nu på gymnasiet.

Tjejerna hade också princessfas men det som var lite kul där var att när de började lågstadiet hamnade båda i en väldigt svart/vit/marinblå fas klädmässigt. Killarna har faktiskt haft roligare färger just då.

• Tremere

De har fått leka med vad de vill.
    Vi försökte undvika vapen, men när äldsta blev så stor att han kunde bygga Duplo så byggde han pistoler hela tiden.
    Alla pinnar var gevär.
    Till slut fick han en knallgul vattenpistol.
    Sedan blev det lugnt Cool

• Anonym (H)

Min son är 4,5 år och han får leka med vad han vill, men vi undviker också vapen. Eller ja, han har några vattenpistoler han använder på sommaren, men inte mer än så. 

Min storebror (född 86) fick en docka när han var liten och han är helt normal idag, haha..

• Anonym (Nyfiken)

Kul att höra att fler låter sina söner leka med vad som helst. Ena sonen ville SÅÅ gärna ha en prinsessklänning så jag köpte det men jag har hört att en del andra föräldrar inte låter barnen just leka med "tjejigt" betingade leksaker.

Just vapen undviker jag eftersom jag ofta tycker de är för realistiska. Sen leker de ju ändå med pinnar och så, men då är det mer deras fantasi som skapar det (ena sonen körde en godis pistol i fantasin, som skulle skjuta godis i munnen, så det känns inte som de kopplar skjutande saker till våld än, tack och lov.

• Anonym (Umi)

I den åldern var jag mer upptagen med att försöka hålla mina små självmordskandidater vid liv, och hålla dem på säkert avstånd från alla livsfarliga saker, som de lätt hade räknat som leksaker, än med om deras leksaker var pk eller ej.

Vi köpte inga leksaker som var vapen, men så länge de har fantasi så funkar ju en gren som svärd eller "kolspruta" och en sprejflaska som pistol. På samma sätt som de kunde leka mamma-pappa-barn med leksakstraktorerna eller med dockorna. De fick också klä sig som de ville, fast mindre praktiska plagg hamnade i utklädningslådan så att de stannade på hemmaplan.

Vi försöker ge dem olika leksaker som vi tror kan vara bra för deras utveckling, och som ger lagom variation och stimulans. Leksaker som de kan lära sig om världen med och bygga färdigheter de behöver genom lek. Men i slutänden är de ju de som faktiskt leker och fattar tycke för något och har noll intresse för något annat.

Jag tror att min roll är att hålla dem vid liv och ge dem kärlek så att de får en chans att vara och växa till de personer de är. 

• Anonym (H)

Sonens farfars sambo (hänger ni med? Skrattande) höll på att ramla baklänges när sonen sa att han ville ha ett par rosa skor. Vi var på Jula tror jag och sonen såg ett par rosa skor.. Jag vill ha! sa han. Farfarns sambo slog bakut direkt och sa UPPREPANDE gånger 'Hahah, åååh, nää, inte ska du ha rosa skor! Inte ska du ha rosa väl? Hahaha, hehe, inget rosa eller hur?'.. Jag hade fan lust att köpa skorna bara för det..

• Mandel

Sönerna blir 18 och 21 i sommar och de har fått leka med vad de vill så länge det inte varit skjutvapen.
    Dock förstod inte deras pappa att nerf = vapen och skjuta på varandra, så han lät yngsta köpa ett sådant och blev sedan förvånad när han sköt på storebror och jag blev arg och sa att det var korkat att han lät honom köpa det...

Jag har varit på stan med sönerna och de har haft med sig docka och dockvagn flera gånger.  De har haft spis och matlagningssaker likväl som mängder av Lego, bilar, dinosaurier osv.
    Äldsta har haft en rosa/cerise period, men det hade aldrig yngsta, men jag köpte och klädde dem i rött osv.
    Kan inte komma ihåg att någon av dem ville ha klänning, men hade de velat det hade de så klart fått ha det.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (smått)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-02-05 13:46:48 följande:
    Låter du dina söner leka med vad de vill?

Ja, låter du dina pojkar leka med vad de vill, dvs både dockor, bilar, monster etc? Får de klä ut sig i prinsessklänning med krona? 

Frågar då jag upplever att det finns ett större motstånd mot det - fortfarande 2025 - än att små tjejer får leka med allt, vilket mer ses som fint att de får.

Hur gör du?

För egen del får mina killar (3 år) leka med vilka leksaker de vill - undantaget vapen liknande leksaker än. Dvs inga pistoler, svärd eller gevär. Samma hade gällt om jag hade haft döttrar. Dock känns det ibland som det är mer okej för en treåring att leka med låtsasvapen än med en docka. 

Hur gör du?

De får inte leka med smällare, fyrverkerier, bensin, vapen och säkert en del annat som jag tycker är farligt.

Däremot får de leka med vanliga leksaker och utklädningskläder av alla slag.  
Svar på tråden Låter du dina söner leka med vad de vill?