• Anonym (Meningslöst)

När ska man få en stadig arbetsplats?

Är runt 30 år och har jobbat sedan gymnasiet. Hoppat mellan olika jobb från år till år. Varit som längst på en arbetsplats i 3 år. Har aldrig haft en fastanställning eller känt mig trygg. Det är en ständigt oro att bli av med jobbet och behöva söka nytt. 

Jag har haft mitt nuvarande jobb i 1 år nu och har trivts så jävla bra och nöjd med lön, uppgifter, varit plikttrogen till 110%, sällan borta (inte varit sjuk ELLER borta från arbetet på 4 månader, inte EN enda gång), jag kommer i tid, jag gör det jag ska, eller så gott jag kan! Men som det ser ut nu så ser det inte ljust ut. Många har blivit uppsagda och på detta ställe är det först in och först ut som gäller. 

Jag orkar fan inte hålla på att söka jobb, börja på ett nytt ställe, för att sedan behöva söka nytt jobb osv osv. Jag kommer aldrig orka hålla på såhär. 

• Svar på tråden När ska man få en stadig arbetsplats?
  • Anonym

Vad jobbar du med, vilka sorters arbeten söker du?

• Anonym (Linda)

Det låter som att du jobbar i fel bransch?  En osäker bransch kommer inte bli bättre för att du tragglar runt på olika firmor med samma saker i korta anställningar. 

Hitta något annat.  

Jag hade mitt senaste jobb i 20 år .Samma arbetsplats,  samma kollegor . I grunden samma uppgifter men förändrades med tiden utifrån erfarenhet och utveckling inom det område jag hade som yrke. 

• Anonym (Fia)

Skaffa dig en utbildning så ska du se att du får stanna kvar på samma arbetsplats. 

Har högskoleutbildning inom ett bristyrke och skulle kunna stanna hur länge som helst på samma ställe men har valt att byta lite då och då.

• Anonym (I)

Det gäller överallt. Inte på just det ställlet. 

• Anonym (Meningslöst)
    Anonym skrev 2025-02-04 18:57:35 följande:

Vad jobbar du med, vilka sorters arbeten söker du?

Nu är jag montör. Innan har jag jobbat i handel och vården mestadel. Lite restaurang också. 

Trivs med yrket jag har nu. 

• Anonym (Meningslöst)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-04 18:59:00 följande:

Det låter som att du jobbar i fel bransch?  En osäker bransch kommer inte bli bättre för att du tragglar runt på olika firmor med samma saker i korta anställningar. 

Hitta något annat.  

Jag hade mitt senaste jobb i 20 år .Samma arbetsplats,  samma kollegor . I grunden samma uppgifter men förändrades med tiden utifrån erfarenhet och utveckling inom det område jag hade som yrke. 

Vad är rätt bransch då? Vården eftersom alla behöver vård? Ja, där började jag och har varit där många vändor mellan åren men det är inget för mig. Jag har vart i handeln några vändor, kul ett tag men stå och plocka varor och få utskällningar av otrevliga kunder. Nää, det klarar inte min nfp-diagnos med i långa drag. 

Så jag hittade något annat. Montering. Helt annat yrke. Inget jag gjort tidigare. Passar mig perfekt. Men går ju skit på de företaget man är på nu. 

• Anonym (V)

Verkar vara väldigt olika beroende på bransch, yrke osv. Jag har haft fast tjänst sedan 21 års ålder. Bytt jobb för att jag velat. Jobbat inom region, statlig myndighet, kommun och även privat. 

• Anonym (Meningslöst)
    Anonym (Fia) skrev 2025-02-04 19:00:30 följande:

Skaffa dig en utbildning så ska du se att du får stanna kvar på samma arbetsplats. 

Har högskoleutbildning inom ett bristyrke och skulle kunna stanna hur länge som helst på samma ställe men har valt att byta lite då och då.

Jag har haft rätt utbildning och erfarenhet för rätt jobb men inte har det gett mig några förmåner eller fast-anställning där man känt att man kan stanna. Aldrig blivit uppsagd men jag har sagt upp mig pga olika anledningar. Dvs ingen säkert anställning, dåligt behandlad av ägare/chefer m.m. 
    Jag vet att jobb är jobbigt ibland men ska man tillbringa sitt liv 8h om dagen, 5 dagar i veckan ska man väl ändå inte behöva stå ut med hur mycket skit som helst? 

Läsa vidare finns inte på kartan då jag haft det kämpigt alla år men tog mig genom gymnasiet. Har npf-diagnos som inte gör det enklare. 

Känns så jävla tråkigt att ännu en gång inte kunna njuta av ledighet i sommar. Förra sommaren fick jag 1 vecka betald semester. Var tvungen att ha 4 veckor. Vad skönt tänkte jag att jag 2025 får hela semestern betald. Nä, så lär det väl inte bli. Tror jag blir uppsagd till våren/sommaren då läget ser skit ut på det här företaget. Jag är bara inhyrd så anställda går såklart först. 

Ska livet vara såhär vet jag fan inte om jag pallar. 

• Anonym (Meningslöst)
    Anonym (V) skrev 2025-02-04 19:28:09 följande:

Verkar vara väldigt olika beroende på bransch, yrke osv. Jag har haft fast tjänst sedan 21 års ålder. Bytt jobb för att jag velat. Jobbat inom region, statlig myndighet, kommun och även privat. 

Jag har också bytt jobb för att jag har velat, för man intr har trivts och hittat rätt. Men när man väl hittat rätt så går det åt helvete. Känner mig så misslyckad när man haft så många olika jobb. 
  • Anonym (Utbilda dig!)

Som någon annan skrev: utbilda dig. Med endast en gymnasieutbildning i bagaget blir det ofta som du beskriver.

Svar på tråden När ska man få en stadig arbetsplats?