• Anonym (L)

Gå hem eller stanna?

Du och din sambo/make/maka har bestämt att ni ska ses efter jobbet för att ta en fika och få lite egentid för ovanlighetens skull innan barnen kommer hem. Medan du är på väg halkar din partner till och säger sig ha "sträckt något och har svårt att gå" och vill gå direkt hem. Du försöker peppa att ni står ju redan utanför caféet, men hen håller fast vid att det gör för ont. Du tror att hen överdriver och ser inte problemet i att sitta på ett café och vila en stund, men hen insisterar och ni går hem.

Hur tar du det? Vad säger/gör du efteråt?

• Svar på tråden Gå hem eller stanna?
  • Mandel

Brukar det hända de få gånger man försöker få till lite egentid är det en sak, men om detta är första gången så går vi så klart hem och så får vi väl bestämma en annan dag.

Skulle under kvällen stämma av hur det känns/hur personen mår.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ummm)

Givetvis hade jag tagit hand om min sambo, sett till att hen kommit hem ordentligt. Kollat upp skadan lite mer utan alla ytterkläder och stabilt underlag att gå på. Se om hen behöver söka vård. 

Varför i all sin dar skulle jag insistera på att vi skulle fika och bli sur över att hen har ont? Fika kan man väl göra en annan dag!?

Det är inte årsdagen, bröllopsdagen eller festen som ska firas. Varje dag tillsammans ska hyllas. 

• Anonym (Sim)

Självklart tar vi oss hem, eller kanske till och med till närmaste akut. Han är inte den som klagar i första taget, snarare den som döljer sjukdomar och skador för att inte göra andra oroliga/vara en börda för andra. Något vi jobbar på ständigt.

Hade han varit den som alltid skyller på sånt för att slippa göra saker hade läget varit ett annat.

• Egon den stora

Tråkigt att partnern tar för givet att man överdriver och inte är skadad på riktigt när det händer något.  Hade känt att förtroendet skulle fått sig en törn om man blir behandlad så. 

Svar på tråden Gå hem eller stanna?