• Anonym (Vilsen tjej)

Herpes typ 2

Hej! Jag har precis fått reda på att jag har herpes typ 2 i underlivet och tycker detta är jättejobbigt då jag inte vet vad det innebär. Har haft väldigt mycket problem med smärta, inte kunnat gå/sitta och inte kunnat kissa. Smärtan är över men utslagen är inte borta och kliar otroligt mycket.. det har gått över tre veckor nu.. jag fick tabletter utskrivna som jag åt 5 dagar, dessa tog bort den värsta smärtan. är det någon här som också varit med om att ha utslag i över tre veckor? När går det över? Hur ofta får ni utslag? Har ni några tips på hur man får bort klådan? Eller bara era egna erfarenheter som ni vill dela med er av. Känner mig så otroligt vilsen i det här. 

• Svar på tråden Herpes typ 2
  • Anonym (Kille)

Haft herpes typ 2 sen 2015. 
    Mina första skov kom tätt efter varandra. Och höll i sig i 1,5-2veckor. I början höll jag på med medicinen men insåg snabbt att det tog lika lång tid utan som med.

Säger att ta medicinen. Har du stressigt jobb så byt jobb. Jag mådde piss på det jobb jag hade där o då som var orsaken till att skoven kom tätt.. 
    Så håll ut. Det blir bättre. 

• Anonym (Oxå)

Har de me. Kom långa perioder tätt i början. Jätte jobbigt.
    men har ?valacicrovir? ?stavning?? Som man ska ta om man känner att de kan komma, och då får man inget om man tar de direkt. Väntar man för länge så får man ändå.
    men de hjälper helt om man tar de vid minsta antydan på ett utbrott.

• Anonym (Kille)
    Anonym (Oxå) skrev 2025-02-04 22:31:55 följande:

men har ?valacicrovir? ?stavning?? Som man ska ta om man känner att de kan komma, och då får man inget om man tar de direkt. Väntar man för länge så får man ändå.

Känner inte av att det är påväg. Märker av dom när jag duschar o känner av skoven när dom kommit fram. Och kan ibland komma en först så det känns som en finner innan det kommer flera bredvid. Hur känner du av innan?
  • Anonym (Vilsen tjej)
    Anonym (Oxå) skrev 2025-02-04 22:31:55 följande:

Jag fick det utskrivet jag med, åt i fem dagar men upplever att det fortfarande kliar.. speciellt på nätterna så jag får inte tillräckligt med sömn. 

har valaciclovir hemma men gissar att det inte skulle hjälpa eftersom jag har haft utslag i 4 veckor nu..

• Anonym (Kille)
    Anonym (Vilsen tjej) skrev 2025-02-08 10:38:33 följande:

Jag fick det utskrivet jag med, åt i fem dagar men upplever att det fortfarande kliar.. speciellt på nätterna så jag får inte tillräckligt med sömn. 

har valaciclovir hemma men gissar att det inte skulle hjälpa eftersom jag har haft utslag i 4 veckor nu..

Kontakta din VC igen. 
  • Knasboll90

Hej! Jag förstår din rädsla men det är absolut inte slutet, det är så många människor som har detta så du är absolut inte ensam. Jag har själv haft det i ca 10 år nu o det första 1-2 åren va verkligen jobbiga med täta utbrott som inte ville gå över trotts att jag tog valaciclovir. Men under årens gång har man lärt sig att handskas med det o lärt känna sin kropp när utbrotten är påväg.. jag har läst en hel del om Hsv2 och hur man kan stärka sitt immunförsvar för att minska utbrotten,  det absolut viktigaste är sömnen, kosten och stress. Sköter man dom bitarna så blir det betydligt lättare med färre och lindrigare utbrott :) det finns receptfria krämer som bedövar, xylocain är alltid bra att ha hemma och även lite kosttillskott C,D vitamin samt L-lysine som har visat studie på att ha bra effekt mot H virus vid utbrott :) 

Hoppas att det blir lättare för dig i framtiden :)

• Anonym (Anno nym)

Smittar detta om killen slickar ens fitta så dom får set runt munnen eller är det en annan herpes?

• Anonym (A)

Typ 1 är mun och typ 2 är genital. Svar ja, man kan få båda typerna på munnen o tvärt om. Undvik oralsex helt

• XDX

Har för mig att det är bra att öka intaget av lysin och minska intaget av arginin. Google eller ChatGPT ger dig en snabb summering kring vad det innebär i livsmedel att öka respektive minska på. 

Svar på tråden Herpes typ 2