• Anonym (Trött)

Dålig sömn i tidig graviditet

Är gravid i vecka 6+0 och sover jättedåligt, vissa nätter knappt något sen en vecka. Gör "allt" rätt, motionerar i solljuset, äter bra, dricker enbart koffein på morgonen, har inget speciellt jag oroar mig för etc. Beror detta på hormoner? Är jag ensam om detta? Har i perioder haft svårt att sova men detta tar ju priset.. 

• Svar på tråden Dålig sömn i tidig graviditet
  • Anonym (Vaken)

Hej! 

Jag har varit exakt som du hela graviditeten än så länge (är i v 13). Jag har alltid sovit rätt lite så såg mycket fram emot att känna den ?extrema tröttheten? som många pratar om och att kunna sova mitt på dagen OCH tidigt på kvällen. Jag har inte känt någon skillnad i trötthet och har om någit sovit ännu mindre och vaknat flera gånger per natt utan anledning. Jag lyfte detta med min barnmorska förra veckan och hon svarade som att det var världens mest självklara grej att min kropp såklart redan vänjer sig vid nätterna då bebis är född och det kommer vara flera uppvak/natt 😅 Helt galet att (om) kroppen är så smart! 😍

• Anonym (Trött)
    Anonym (Vaken) skrev 2025-02-03 19:50:40 följande:
    Dålig sömn i tidig graviditet

Hej! 

Jag har varit exakt som du hela graviditeten än så länge (är i v 13). Jag har alltid sovit rätt lite så såg mycket fram emot att känna den ?extrema tröttheten? som många pratar om och att kunna sova mitt på dagen OCH tidigt på kvällen. Jag har inte känt någon skillnad i trötthet och har om någit sovit ännu mindre och vaknat flera gånger per natt utan anledning. Jag lyfte detta med min barnmorska förra veckan och hon svarade som att det var världens mest självklara grej att min kropp såklart redan vänjer sig vid nätterna då bebis är född och det kommer vara flera uppvak/natt 😅 Helt galet att (om) kroppen är så smart! 😍

Fy vad jobbigt. Sa hon när det kan bli bättre?
  • uddan99

Du ska absolut inte behöva gå sömnlös hela graviditeten för att ?kroppen förbereder sig?. tycker att du ska lyfta med din barnmorska att du sover dåligt! Sömnbrist kan påverka ens välmående mycket och i sin tur även barnet. Jag är i v.12 och äter Lergigan på kvällarna för att kunna sova. Snittade på ca 4 h sömn per natt och det började påverka mitt psykiska mående och arbetsförmåga, så barnmorskan tvekade inte på att be läkare skriva ut Lergigan. Det ska vara ofarligt att ta under graviditeten:) Så våga be om hjälp! 

Och svar ja, det kan bero på hormoner :) 

Svar på tråden Dålig sömn i tidig graviditet