• Anonym (Vilsen pappa)

Hej

Har lite funderingar vad man kan ?kräva? av en 10åring snart 11. 

vi är inte berättigade skolskjuts då vi bor för nära Skolan. Det är bra vägar med gatlyse. Det tar ca 20 min för min 10åring att gå. 
    Mina grannar som har barn i samma ålder går och det är inga problem för dom. Men min fd är inte nöjd med att vår 10åring måste gå. För det är för långt. 

Hur tänker ni andra föräldrar i detta? Jag tycker man stärker barnen om dom faktiskt får ta lite ansvar att komma iväg o tid till skolan istället för att få skjuts. Dom fina dagarna åker man el kick lr cyklar. Ibland känner jag mig elak när jag säger att man måste gå till skolan för jag inte har möjlighet att vara hemma då jobbet måste utföras. 

• Svar på tråden Hej
  • Spucks

20 minuter är för långt att gå? Inte konstig att barn blir tjockare och tjockare ....

• Anonym (Normalt)

Helt normalt att gå! Kanske det finns  nån klasskompis att gå tillsammans med? 

• Anonym (Lo)

Hej !
    Håller med om det med att ansvar stärker barnen , men som samhället ser ut nu så skulle jag inte släppa iväg min 10/12-åring  att gå själv i 20 min . Kan du inte prata med grannarna om barnen kan ha sällskap till/från skolan ? 
    Om mitt barn däremot hade sällskap av kompisar skulle det vara ok om h sen ringde mig när de kommit till skolan . 

• Anonym (Vilsen pappa)

Grannbarnen går med 100 m mellanrum men man kan gå med dom absolut inga problem. Dom umgås i vanliga fall men barnen är inte så kreativa i dagens samhälle. 
    Men när man hela tiden säger till barnen att det är jobbig och det är tungt, det är kallt, det regnar osv. man gör inte barnen en björntjänst när man tar fram det jobbiga i allt. jag anser att barnen ska kunna gå lr hjälpa till med något hemma. Jag tycker det är viktigt att barnen rör på sig och att faktiskt hjälpa till hemma med nån hushållssyssla istället för att sitta med telefonen i högsta hugg, helt paralyserade. 
    frisk luft är nyttigt

• Anonym (A)

Min 11-åring, snart 12, har sedan ett år tillbaka själv tagit sig till och från alla fritidsaktiviteter, även kväll, till och från skola och fritids och har den senaste tiden också börjat sätta larmet så han kommer upp i tid på morgonen. Hanr visserligen mogen för sin ålder, men jag tycker absolut att det är stärkande för karaktären att barn tar ansvar. Självkänslan och självförtroendet tror jag ökar när de märker att de fixar saker själva. 

• Anonym (A)

Upplever dock att mitt barn får göra mer själv och ta mer ansvar än de flesta av hans jämnåriga. Jag är ensamstående, har ingen bil och har en bebis också. Kan säga att min 11-åring snabbt växte upp när han insåg att jag inte skulle ha tid att följa med honom överallt. Men jag ser det enbart som något positivt. Jag tror att många daltar med barnen onödigt länge. 

• Lisen1993

Jag tycker absolut att ditt barn borde gå om ni bor i ett ?lugnt? område. Hör med grannbarnens föräldrar om ni kan komma överens om att barnen kan mötas upp på något ställe och promenera ihop.

Jag arbetar själv i skolan och det är ett bra sätt att ge barnen ansvar. Jag vet att några av föräldrarna hos oss har airtags på sina barn för att känna sig trygga. Men det får man tycka vad man vill om.

• Anonym (Pappa)

Det finns en mellanstadieskola i den stadsdel jag bor i. En hel del elever som går där har 30 minuters gångväg. Det är deras placeringsskola och alltså där kommunen tycker att de ska gå.

Det är nog bara bra om barnet lär sig gå eller cykla den biten. 

• Core

Vår son och dotter fick börja gå när de fyllde nio. Det tar 35 minuter. Skjuts dit däremot.

Eller de får välja, jag kan hämta men då får man vänta tills jag slutar jobbet, så dom går självmant hem  vintertid och cyklar tur och retur  resten av tiden.

Däremot tycker jag att det kanske skulle vara lite väl hårt att tvinga, man bör kunna ge alternativ och att det kanske innebär att man är hemma tidigare om man tar sig hem själv .

Sen är 20 minuter ett luddigt begrepp, hur långt är det? Våra har två och en halv kilometer, tittar jag i kartan står det 35 minuter, men det är så klart subjektivt 

• Anonym (Q)

Jag hade tyckt att det var intressant att ta reda på varför 10-åringen inte ville gå. Är det för att hen är trött och bekväm av sig eller för att hen är osäker och kanske lite rädd? Är det för att hen uppskattar tiden ni tillbringar tillsammans när du hämtar och lämnar? Eller är det kanske mest för att mamman säger att du borde hämta och lämna?

Om du vet varför barnet inte vill gå så kan du komma på bättre lösningar. Dessutom är våren nära och allt blir lättare med vackrare väder och ljusare tider och det här kommer med stor sannolikhet inte att vara ett lika stort problem till hösten när barnet är lite äldre. Vad jag menar är att var inte rädd för kompromisser, för det kommer att se annorlunda ut om bara någon månad.

• Tremere
    Anonym (Q) skrev 2025-02-05 16:21:06 följande:

Jag hade tyckt att det var intressant att ta reda på varför 10-åringen inte ville gå. Är det för att hen är trött och bekväm av sig eller för att hen är osäker och kanske lite rädd? Är det för att hen uppskattar tiden ni tillbringar tillsammans när du hämtar och lämnar? Eller är det kanske mest för att mamman säger att du borde hämta och lämna?

Om du vet varför barnet inte vill gå så kan du komma på bättre lösningar. Dessutom är våren nära och allt blir lättare med vackrare väder och ljusare tider och det här kommer med stor sannolikhet inte att vara ett lika stort problem till hösten när barnet är lite äldre. Vad jag menar är att var inte rädd för kompromisser, för det kommer att se annorlunda ut om bara någon månad.

Det är mamman som tycker att dottern skall få skjuts.
  • Tremere

Å ena sidan så är alla vuxna överens om att barnen rör sig för lite och är ute för lite.
    Å andra sidan så skall det skjutsas överallt. Det är absurt.
    Vi bor i ett mindre samhälle där i stort sett alla har mindre än 1500 m till skolan och de behöver inte korsa eller åka på några stora vägar.
    För merparten är det cykelbana hela vägen.
    Ändå är det kö utanför både låg/mellanstadiet samt högstadieskolan varje morgon.
    Gissar att 70% kör sina små stackars telningar som inte har egna ben att gå med.
    Vi har även en pendeltågsstation ungefär vid ena skolan.
    Samma sak där... en lång ö av föräldrar som släpper av sina tonåringar som skall ta pendeln till gymnasiet.
    Det är inte konstigt att ungarna rör mindre på sig och inte "orkar" att göra något när föräldrarna serverar allt på silverfat.

• Anonym (Q)
    Tremere skrev 2025-02-05 16:36:00 följande:
    Det är mamman som tycker att dottern skall få skjuts.
    Men vad tycker 10-åringen? 
  • Spucks
    Core skrev 2025-02-05 13:20:36 följande:

Däremot tycker jag att det kanske skulle vara lite väl hårt att tvinga, man bör kunna ge alternativ och att det kanske innebär att man är hemma tidigare om man tar sig hem själv .

Varför är det hårt att tvinga ett barn att gå 20 minuter?
Svar på tråden Hej