• Anonym (Jaha)

Missunnsam kollega

Hur hanterar man en kollega som ofta är missunnsam och visar att den ogillar en? Jag har en sådan kollega. Hon visar ofta att tecken på avundsjuka genom små pikar, att inte svara/vända sig bort när jag pratar, exkluderar mig från sociala sammanhang på jobbet osv. Allt sker subtilt och gör mig förvirrad, men nu har det pågått ett tag och när man lägger ihop allt blir det så tydligt att hon gör saker medvetet för att få mig att känna mig osäker. Man märker att hon har dålig självkänsla i andra sammanhang och verkar på olika sätt missnöjd med sig själv.

Hur ska man hantera det?

• Svar på tråden Missunnsam kollega
  • Anonym (EmmA)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-02-03 12:50:30 följande:
    Missunnsam kollega

Hur hanterar man en kollega som ofta är missunnsam och visar att den ogillar en? Jag har en sådan kollega. Hon visar ofta att tecken på avundsjuka genom små pikar, att inte svara/vända sig bort när jag pratar, exkluderar mig från sociala sammanhang på jobbet osv. Allt sker subtilt och gör mig förvirrad, men nu har det pågått ett tag och när man lägger ihop allt blir det så tydligt att hon gör saker medvetet för att få mig att känna mig osäker. Man märker att hon har dålig självkänsla i andra sammanhang och verkar på olika sätt missnöjd med sig själv.

Hur ska man hantera det?

Väldigt svårt med såna personer. Jag hade nog bara försökt att lugnt fråga hen vad jag gjort hen. - Jag märker att du ger mig pikar och inte verkar tycka om mig. Jag vill bara veta varför?

Oftast blir de rätt ställda när man frågar rakt ut. Men det är ingen garanti för att hen medger att hen behandlar dig så. I värsta fall är det en fråga för arbetsgivaren eller skyddsombud om ni inte kan lösa det.

• Anonym (A)

Har haft en sådan kollega. Hon visade tydligt en sida mot mig och en mot de andra. Inte utstuderat elak, men hälsade aldrig om det bara var vi två i köket, "glömde" mig i vissa mailutskick osv. 
    Jag tog mod till mig och frågade om det var något jag gjort henne eftersom hon behandlade mig som hon gjorde. Jag sade också att om hon inte ändrade sig så skulle jag gå vidare uppåt med detta. Efter det var det inga problem, inte så att vi blev kompisar, men hon uteslöt mig aldrig igen. 

• Anonym (Chef)

Prata med din chef. Den här kollegan utsätter dig för kränkande särbehandling. Chefen har ansvar för arbetsmiljön och en skyldighet att utreda och vidta åtgärder i såna här situationer.

Svar på tråden Missunnsam kollega