• Anonym (Saknar...)

Saknar kille som jag höll mig undan ifrån mellanstadiet/högstadiet. Varför saknar jag honom efter alla dessa år?

Jag vet knappt hur jag ska formulera mig, för jag är både förvirrad och ställd. Jag trodde aldrig att jag skulle känna så här, men nu gör jag det, och jag vet inte vad det betyder.

Det handlar om en kille jag kände redan från mellanstadiet. Vi kan kalla honom Kalle. Jag saknar honom. Det låter märkligt, för i högstadiet försökte jag mest hålla mig undan från honom. Han brukade ta på mig, framför allt på rumpan, när vi var ensamma. Första gången han gjorde det kände jag både förvirring och något som, konstigt nog, var positivt. Men samtidigt var det jobbigt, för det kändes aldrig som något jag kunde styra över. Jag gillade inte att det blev en självklarhet mellan oss ? att det var "normalt" att han skulle göra så.

I högstadiet gick vi på samma skola, men inte i samma klass. Han fortsatte att ta på mig, och jag började kalla honom pervers. Det var frustrerande, och jag ville inte ha det så. När vi sedan gick skilda vägar kände jag varken lättnad eller saknad ? vi bara försvann ur varandras liv.

Men nu, många år senare, sitter jag här och tänker på honom. Jag har förändrats. Jag är 31 år, ensamstående mamma till två barn. Min mamma hjälper mig så gott hon kan ? hon var också ensamstående när jag var liten, så hon förstår. Men något gnager i mig. Det känns som att ingen kille vill ha mig längre.

Så jag kollade upp Kalle. Han ser annorlunda ut nu. Stiligare. Skäggig. Klär sig bättre. På Facebook finns inget om hans jobb, men han verkar ha intressanta hobbies och verkar vara teknikintresserad. Det var inget jag visste om honom förr, men jag brydde mig nog inte heller då. Nu känns det som att han har klarat sig bra. Står inget om han är singel.

Och här kommer det märkliga ? jag saknar hans beröring. Bara hans. Jag vill inte ha vem som helst, men jag saknar känslan av att någon tar på mig, håller om mig. Inte bara sexuellt, utan bara närhet. En hand, en kropp bredvid min, känslan av att någon verkligen vill ha mig.

Vi var aldrig vänner, men en gång umgicks vi ? på Gröna Lund när skolan ordnade en resa. Då höll han sig på avstånd. Vi hade roligt tillsammans, åkte attraktioner, till och med kärlekstunneln några gånger, och pratade. Ingen tafsande, inga konstigheter. Bara en normal stämning. Sedan drogs jag bort av några andra vänner, och vi sa aldrig riktigt hej då. Jag minns att vi såg på varandra, men han gick bara sin väg.

Det var den enda gången vi var... normala. Och nu, efter alla dessa år, tänker jag på honom. Saknar honom. Och jag förstår inte varför.

Hur kan jag sakna någon jag så gärna ville hålla på avstånd? Har jag undermedvetet alltid tyckt om honom?

Jag vet inte ens vad jag vill med den här tråden. Kanske bara förstå mig själv.

Varför saknar jag honom efter alla dessa år?

• Svar på tråden Saknar kille som jag höll mig undan ifrån mellanstadiet/högstadiet. Varför saknar jag honom efter alla dessa år?
  • Anonym (Saknar...)

Kom på att denna tråden kanske passar bättre i ''Psykologi'', snarare än i ''Sex och samlevnad''. Men så länge alla förstår tråden, så.

• Anonym (Malin)

Jag tror att du helt enkelt vill ha en man, att krama och bli kramad, att bli omhändertagen och sedd. Av någon anledning kom du att tänka på honom och sen projicerade du din längtan på honom. Och efter att ha kollat upp honom blev han genast mer intressant. Jäkla FB att ställa till det!Skrattande

Så det kunde lika gärna varit någon annan som du haft kontakt med tidigare. Men då du antagligen kände dem bättre var de inte lika lämpliga att projicera på som denna lite spännande och farliga kille.

• Anonym (Saknar...)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-02 21:03:22 följande:

Jag tror att du helt enkelt vill ha en man, att krama och bli kramad, att bli omhändertagen och sedd. Av någon anledning kom du att tänka på honom och sen projicerade du din längtan på honom. Och efter att ha kollat upp honom blev han genast mer intressant. Jäkla FB att ställa till det!Skrattande

Så det kunde lika gärna varit någon annan som du haft kontakt med tidigare. Men då du antagligen kände dem bättre var de inte lika lämpliga att projicera på som denna lite spännande och farliga kille.

Vilket intressant analys. Så kanske det är. Jag kände ju honom som ytterst litet. Det enda lilla ''normala'' del som han och jag hade, så var det trots allt på Gröna Lund. Vi åkte som sagt i Kärlekstunneln fler tal gånger i rad och pratade. Det blev faktiskt väldigt trevligt med honom.

Jag tror du har så mycket rätt i ditt inlägg. För jag tänker hur kul det hade varit med att han skulle vara med mig. Så får han köra sina spontana beröringar mot mig. Det skulle kännas lite spännande, med att han och jag finns bara i rummet, så får jag märka av, om han skulle göra någonting.

Å andra sidan, var han och jag tonåringar. Han kanske inte skulle göra någonting. Men jag hade inte tackat nej, till att bara vara ha honom och prata med. Jag har inte ens haft en dejt på länge.

Jag kände mig så knäpp, innan ditt inlägg.
  • Anonym (Bert-Olof)

Ett sätt att undersöka grunden till din längtan är ju att faktiskt träffa honom en gång. Ni kanske kan ta en fika på stan bara.

Min första stora kärlek i sexan, Lena, tänkte jag en hel del på under åren. Sen träffades vi på en återträff med klassen. Hon var full, klättrade på mig, försökte förföra mig. Jag kände mig mest generad, insåg att hon var en ganska neurotisk och jobbig människa som jag aldrig skulle ha trivts med i längden.

Min fru hade kris i sitt förra äktenskap och sökte upp killen som tog hennes oskuld när hon var 14 år. De låg, och det var väl okej, men absolut inget hon ville fullfölja.

Lagt kort ligger. Det kanske är bäst att leva på drömmen.

• Anonym (I min fantasi rullar vi runt bland mjuka kuddar)

Jag tror att det är lätt att bli lite beroende av sina fantasier. Allt är så bekymmerslöst och fantasin utspelar sig alltid som man själv vill. Om man sen träffar personen i verkligheten är risken stor att man blir besviken. Han är inte alls som jag fantiserade, han luktade inte ens gott, han betedde sig konstigt, var inte så gullig, konstiga åsikter osv osv. 

Jag tror det är lite som nostalgi, att längta tillbaks till en tid som var. Det är bara det att upplevelsen kanske inte skulle motsvara förväntningarna. Du kanske saknar den rätt bekymmerslösa tid du hade med honom. Känslorna du hade i kroppen när han var nära. Du kanske bara saknar att vara förälskad igen, och förknippar honom med den känslan.

Men det finns ett sätt att ta reda på om det är vad du vill. Träffa honom! Ha dock inte för höga förväntningar. 

Svar på tråden Saknar kille som jag höll mig undan ifrån mellanstadiet/högstadiet. Varför saknar jag honom efter alla dessa år?