• Hanna Sol

Hur många dagar tar ni ut (föräldrapenning)?

Hej!
    Hur många dagar tar ni ut i veckan och vad är tanken bakom? Har ni några tips/råd?

Jag är gravid och planerar just nu. 
    Jag tycker att det är så svårt att veta hur mycket man ska ta ut.

• Svar på tråden Hur många dagar tar ni ut (föräldrapenning)?
  • Mkay

Jag tog ut 4 dagar i veckan varje vecka fram till att dottern blev 1. Nu efter 1 tar jag ut 5 dagar i veckan som man måste och det ska pappan med. tanken bakom var att vi ville spara så mycket dagar som möjligt så hon kunde börja på förskola vid 1,5 år och att vi även sen har dagar över att ta ut för längre ledighet över somrarna ihop med henne. Så vi försökte helt enkelt hitta smärtgränsen för vad vi skulle gå runt ekonomiskt på så vi kunde ta ut så lite som möjligt och det var 4 dagar i veckan. 

• Anonym (Jobbar)

Vi tog ut 7 dagar i veckan första 2 månaderna. Sedan dess tar vi bara ut ett par dagar/vecka då jag började jobba efter 2 månader. Trixar å fixar med med tiderna för att få ihop det men det funkar bra då jag jobbar skift.

• Anonym (Väntar 3:an)

Med våra två äldre barn så tog jag ut 3 dagar/veckan första året. Jobbade 1-2 dagar i veckan från att de var kring 7-8 månader för att få lite mer pengar och för att jag ville komma hemifrån lite :) Min man jobbade skift på den tiden och var hemma ganska mkt även fast han jobbade heltid så vi pusslade ihop det bra. Vi här på så vis haft mkt föräldradagar kvar och kunnat vara hemma på barnens lov, vara lediga nästan hela somrar osv. Lätt värt om man har möjlighet.

Idag ser det lite annorlunda ut. Vi har andra jobb (kontorstider) och högre kostnader så får se om vi behöver ta ut mer föräldradagar den här gången. Men jag hoppas kunna snåla på dagarna första året så vi kan vara ledig lite längre på somrarna och så även denna gång. Om det funkar med våra jobb tänker vi att jag ska jobba 1-2 dagar/veckan när bebis är lite större och på så vis kunna spara fler föräldradagar men svårt att veta vad som kommer funka framöver, får se helt enkelt :)

• Anonym (Myran)

Har tagit ut 3 dagar/vecka. Nu har hon fyllt 1år. Jag tar fortfarande ut 3 dagar veckan. Jag började studera på halvtid(fristående kurser, 1 kopplad till mitt jobb och en kopplad till en hobby jag har) och skyddar då SGI med studierna. Om 4 månader tar sambon över ledigheten. Han kommer då ta ut 4 dagar/v för minsta och 1-2 dagar veckan för äldre syskon som går i skolan. Tanken är att skola in på förskolan när hon fyller 2 år. Och att vi då kommer ha runt 110 dagar kvar att ta vid behov. 

Jag skulle säga att ta ut så lite dagar ni behöver för att klara er ekonomiskt. Och samtidigt ha en plan när ni ska ta ut alla dagarna. Tidigare barn var vi helt inställda på att ta ut så lite dagar som möjligt vilket gett oss ett helsike att bli av med alla dagar. För äldsta barnet har vi 50 dagar kvar nu och han fyller 12 år om 10 månader. Har därför tagit ut 3dagar/vecka första året nu även fast vi hade kunnat leva som innan föräldraledigheten på endast 1 lön då vi inte har så mycket utgifter. 

Svar på tråden Hur många dagar tar ni ut (föräldrapenning)?