Det beror på fler saker än avståndet. Jag bor inte i någon av storstäderna, så inom staden är det enbart buss. Ska man till någon av kranskommunerna eller längre är tåg en möjlighet också.
Hur mycket jag ska ha med mig. Det är svårt att ta bussen när man har många/tunga/otympliga grejer som ska med.
Hur mycket tid jag har. Kollektivtrafik tar betydligt längre tid, i alla fall där jag bor. Som exempel kan jag säga att det tar ungefär trekvart från dörr till dörr för mig att ta bussen till jobbet, mot inte ens en kvart om jag tar bilen.
Parkeringsmöjligheterna. Med kollektivtrafik slipper man parkeringen.
Kostnad. Är vi två eller fler i bilen tjänar vi många tior på att ta bilen, även inkluderat parkeringsavgifter och även med periodkort. Kollektivtrafiken är jättedyr där jag bor.
Väder/väglag. Vi har ibland mycket snö och kommunen är dålig på att ploga. Cykel under vintermånaderna är därför inte ett alternativ här.
Att ta bil är både tidsbesparande, mer praktiskt och mer ekonomiskt. Jag åker en hel del buss ändå, eftersom vi bara har en bil och maken jobbar på ett ställe dit det inte går någon kollektivtrafik, så han har oftast bilen medan jag tar bussen eller cyklar till jobbet. Jag tar oftast bussen till träningen också, utom de gånger då jag har ont om tid (max ett par gånger per kvartal). Vi storhandlar en eller två gånger i veckan och då tar vi bilen. För småinköp mellan det promenerar vi till närbutiken. Jag tar oftast bussen när jag ska handla tex kläder, för parkeringen i centrum är både dyr och opraktisk.