• Anonym (Avstånd)

Vilken gräns har ni för att lämna bilen hemma alt skippa kollektivtrafik?

Min gräns är att jag åker aldrig kollektivtrafik inom 5 km radie, kan lätt även lämna bilen hemma då det är enligt mig cykelavstånd. Går dessutom fortare att cykla denna sträcka inom stan när det är som värst trafik, 

Lämnar bilen hemma även när jag drar till affären och handlar då jag endast har 1 km dit. 

Hade jag haft 1 mil till jobbet så hade jag även där hellre cyklat vid bra väder än åkt bil eller kollektivtrafik. 

• Svar på tråden Vilken gräns har ni för att lämna bilen hemma alt skippa kollektivtrafik?
  • Anonym (Johanna)

Det beror på fler saker än avståndet. Jag bor inte i någon av storstäderna, så inom staden är det enbart buss. Ska man till någon av kranskommunerna eller längre är tåg en möjlighet också.

Hur mycket jag ska ha med mig. Det är svårt att ta bussen när man har många/tunga/otympliga grejer som ska med.

Hur mycket tid jag har. Kollektivtrafik tar betydligt längre tid, i alla fall där jag bor. Som exempel kan jag säga att det tar ungefär trekvart från dörr till dörr för mig att ta bussen till jobbet, mot inte ens en kvart om jag tar bilen.

Parkeringsmöjligheterna. Med kollektivtrafik slipper man parkeringen.

Kostnad. Är vi två eller fler i bilen tjänar vi många tior på att ta bilen, även inkluderat parkeringsavgifter och även med periodkort. Kollektivtrafiken är jättedyr där jag bor.

Väder/väglag. Vi har ibland mycket snö och kommunen är dålig på att ploga. Cykel under vintermånaderna är därför inte ett alternativ här.

Att ta bil är både tidsbesparande, mer praktiskt och mer ekonomiskt. Jag åker en hel del buss ändå, eftersom vi bara har en bil och maken jobbar på ett ställe dit det inte går någon kollektivtrafik, så han har oftast bilen medan jag tar bussen eller cyklar till jobbet. Jag tar oftast bussen till träningen också, utom de gånger då jag har ont om tid (max ett par gånger per kvartal). Vi storhandlar en eller två gånger i veckan och då tar vi bilen. För småinköp mellan det promenerar vi till närbutiken. Jag tar oftast bussen när jag ska handla tex kläder, för parkeringen i centrum är både dyr och opraktisk.

• Anonym (Juni)

Jag har ingen sån gräns utan väljer det som passar bäst. Det beror på hur mycket jag ska ha med mig, om vi kan samåka, om det öht går någon buss, om busstiderna i så fall passar (orkar inte stå och vänta ett par timmar tex), om busshållplatsen ligger tillräckligt nära dit jag ska eller om någon kan hämta mig vid hållplatsen, om det finns cykelbana eller inte, hur trafiken är vilket bla beror på tiden på dagen, hur vädret är. och på hur lång tid jag har på mig. Att cykla en mil till och från jobbet skulle tex betyda att jag skulle vara borta onödigt länge från mina barn, och det vill jag inte. 

• Anonym (Avstånd)
    Anonym (Juni) skrev 2025-02-02 16:04:15 följande:

Jag har ingen sån gräns utan väljer det som passar bäst. Det beror på hur mycket jag ska ha med mig, om vi kan samåka, om det öht går någon buss, om busstiderna i så fall passar (orkar inte stå och vänta ett par timmar tex), om busshållplatsen ligger tillräckligt nära dit jag ska eller om någon kan hämta mig vid hållplatsen, om det finns cykelbana eller inte, hur trafiken är vilket bla beror på tiden på dagen, hur vädret är. och på hur lång tid jag har på mig. Att cykla en mil till och från jobbet skulle tex betyda att jag skulle vara borta onödigt länge från mina barn, och det vill jag inte. 

Ja om man tycker att typ 10-15 min enkel väg extra är onödigt länge att vara från sina barn i jämförelse med att ta bilen så är jag  helt med dig. 
  • Anonym (instämmer)

Jag instämmer med 1 och 2, avståndet är inte avgörande utan snarare aktiviteterna.

Vi har ingen bil men vi är med i en bilpool. När vi handlade grejer till att färdigställa ovanvåningen tog vi ut en skåpbil och körde de 300 metrarna till byggvaruhuset, och passade även på att storhandla i affären mitt emot. Annars går vi så klart till affären. Till barnens skolor går vi, det är 900 resp 1100 meter. Därifrån tar vi pendeln till jobb. På sommaren går eller cyklar vi till sjöarna runtomkring, det är 4-8 km, om vi inte ska passa på att handla också, då kan vi ta bil. När vi vill gå på bio eller shoppa inne i stan tar vi tåg eller buss, 15 km. 8 mil till lantstället beror på lite grann. Ska vi til släktingar runt om i Sverige tar vi tåg eller flyg, helst tåg.

• Anonym (P)

Det avgörande är vad som ska göras och om det till exempel ska bäras. Eftersom jag inte cyklar, är vi bundna till att gå eller att åka kollektivt, när vi inte tar bilen. Vi bor i Stockholms innerstad och åker sällan bil i stan, om inte saker ska hämtas eller lämnas till exempel. Däremot åker vi ofta bil till mina föräldrar som bor fyra mil bort och till min mans föräldrar som bor 40 mil bort.

Ena barnet har en aktivitet som ligger omkring sex km bort, men tyvärr matchar inte bussarna och vi har bråttom hem. Då får det bli bilen. I andra fall matchar kollektivtrafiken, eller så kan vi promenera. Igår fick vi ta bilen till en plats vi vanligen promenerar till, eftersom vi skulle vidare efteråt. När vi småhandlar gör vi det i butiken intill, men storhandlar vi tar vi bilen eftersom det blir många kassar och kollektivt innebär bussbyte och lite för lång promenad för att bära många kassar.

• Anonym (Juni)
    Anonym (Avstånd) skrev 2025-02-02 16:23:56 följande:
    Ja om man tycker att typ 10-15 min enkel väg extra är onödigt länge att vara från sina barn i jämförelse med att ta bilen så är jag  helt med dig. 
    Jag anar viss ironi?! Det blir nästan 30 min eftersom det är tur och retur och ja, det är en rätt lång stund extra på eftermiddagen för en treåring som är trött och vill hem. En halvtimme är även vad det ungefär tar att laga middag, så kan jag välja att hinna det innan barnen bryter ihop av hunger så är ju det en klar fördel. Det finns en anledning till att tiden från det att man hämtat barnen tills maten står på bordet ibland kallas Hell hour.  
  • sillson

Om jag ska väldans långt åker jag alltid kollektivt (flyg). Det är jobbigt att åka med icke kollektiva transportmedel till Argentina.

• Anonym (Alice)

Beror helt på vad jag ska göra, om jag behöver ta med mig något och hur enkelt eller svårt det blir att ta sig dit med kollektivtrafik. Jag bor nära några större städer, och dit åker jag enbart med buss eller tåg, tar mig ca en halvtimma till fyrtiofem minuter, inga byten. Det skulle bli för drygt att leta parkering och helt onödigt med bil då det går så enkelt att ta sig dit på andra sätt. Det är också sällan jag släpar med mig otympliga saker dit, så bilen behövs inte heller för sånt. 

Sen om man jämför med om jag skulle åka till mitt närmsta IKEA. Dit har jag ca 30 minuter med bil, men kollektivt blir det närmare 3-4 timmar, flera byten och skulle kosta nästan tusen kronor tur och retur. Självklart blir det alldeles för dyrt och omständligt att inte ta bilen, speciellt till ett ställe där jag troligtvis kommer köpa saker som är enklare att ta med mig hem i en bil.

Svar på tråden Vilken gräns har ni för att lämna bilen hemma alt skippa kollektivtrafik?