• Anonym (Trean)

Bli gravid efter p-piller

Hur ska man tänka om man vill bli gravid efter p-piller. Jag äter p-iller nu. Är på dag 22. Vill börja försöka framåt april maj så att det blir bebis tidigast i januari nästa år. Vill minnas att jag har hört att det är bra att ha en vanlig mens innan man börjar försöka men ser inget när jag googlar. Ska jag sluta nu när den här kartan eller slut eller kan jag köra på någon månad till?

• Svar på tråden Bli gravid efter p-piller
  • hmm77

Det är helt upp till dig om du vill sluta nu eller fortsätta några månader till. Många rekommenderar att ha en naturlig menscykel innan man börjar försöka bli gravid, men det är inte nödvändigt. Kroppen kan behöva lite tid för att återgå till sin normala cykel, men vissa blir gravida direkt efter att de slutat med p-piller.

Om du vill ha en tydligare bild av din cykel innan ni börjar försöka, kan du sluta efter den här kartan och se hur din kropp reagerar. Om du föredrar att vänta till april-maj innan du slutar, kan du fortsätta några månader till och sluta när ni känner er redo.

Det kan också vara en bra idé att börja ta folsyra nu, eftersom det rekommenderas inför graviditet

detta är ifrån chatgpt 

• Siripiri

Enlig Jenny Koos/Vulverine ska man sluta ett bra tag innan man börjar försöka, flera månader, gärna ett år har jag hört henne säga (på hennes webbinarium). 

Har du ätit p-piller under väldigt lång tid innan så skulle jag sluta direkt. Se hur din menscykel beter sig, börja ladda upp med tillskott. Folat, b-vitaminer, omega3, d-vitamin och q10. 
    Vårda din cykel och ägglossning Hjärta  Det enda är om du har endometriosproblem så är det nästan bättre att stanna på p-medel. Annars sluta nu och lär känna din cykel och låt kroppen mogna några ägg innan ni börjar försöka. Det ju gör nu påverkar äggets ^kvalite^ om tre månader, samma gäller för män. Det är därför man måste hänge sig ett tag för att se effekt av tillskott, mindre kaffe osv om det är så att man har problem med att bli gravid. 

• Anonym (Trean)
    Siripiri skrev 2025-02-03 19:49:43 följande:

Enlig Jenny Koos/Vulverine ska man sluta ett bra tag innan man börjar försöka, flera månader, gärna ett år har jag hört henne säga (på hennes webbinarium). 

Har du ätit p-piller under väldigt lång tid innan så skulle jag sluta direkt. Se hur din menscykel beter sig, börja ladda upp med tillskott. Folat, b-vitaminer, omega3, d-vitamin och q10. 
    Vårda din cykel och ägglossning Hjärta  Det enda är om du har endometriosproblem så är det nästan bättre att stanna på p-medel. Annars sluta nu och lär känna din cykel och låt kroppen mogna några ägg innan ni börjar försöka. Det ju gör nu påverkar äggets ^kvalite^ om tre månader, samma gäller för män. Det är därför man måste hänge sig ett tag för att se effekt av tillskott, mindre kaffe osv om det är så att man har problem med att bli gravid. 

Det var bättre än chatgpt. Haha. Tillskotten har jag börjat ta redan. Jag slutade nu när kartan ändå var slut. Jag har barn sedan tidigare så jag har inte problem så. Längtar bara efter bebis och vill att allt ska bli bra :)
Svar på tråden Bli gravid efter p-piller