• Anonym (Hello)

Handbagage

Vad rekommenderar ni för handbagage /väska i planet ? Har aldrig någonsin flygit så är helt newbie på allt . Kan man ha en vanlig ryggsäck ? Behöver nog inte så mycket, flygningen är inte så lång . 

Annat bra att tänka på?

• Svar på tråden Handbagage
  • Anonym (G)

En vanlig ryggsäck funkar jättebra och är supervanligt. 

• mammabitch

Beror ju på vart du ska och flygtid, För längre flygningar brukar jag packa en  större ryggsäck med hjul med div som jag är rädd om och vill ha tillgång till, i den en liten ryggsäck med snacks, kudde mm som jag har vid fötterna . Vid kort flygtur och resa bör en vanlig ryggsäck räcka. Tänk på att vätska får tas med i max 100 behållare i handbagaget och att elektronik med batterier SKA ligga i handbagaget.
    Unvik att lägga vassa föremål i handbagaget,

• Anonym (gammal kärring)

Har du alla dina kläder i incheckat bagage och ska vara borta en vecka, ha i alla fall mediciner, ett par extra trosor och en liten tröja i handbagaget.

Det händer att väskor kommer bort ett par dagar.

• Anonym (Mia)

Flygbolagen har maxdimensioner för handbagaget och kollar i min erfarenhet ganska ofta att de efterföljs. En mjuk väska som du kan forma brukar gå bra att trycka in i deras storlekskollare, men det säljs kabinväskor med exakta mått för att passa. Dock har olika flygbolag olika mått så kolla innan du köper eller lånar en kabinväska. Tänk också på att det finns regler om handbagagets vikt, även om den inte kollas lika noga.

I en kabinväska kan du lätt få plats med allt du behöver för en weekend och med lite ansträngning en hel vecka, i varmare klimat i alla fall. Har du å andra sidan incheckat bagage så packa bara minimalt i handbagaget med mediciner, elektronik, viktiga papper, tandborste och lite smink (inga vassa saker som nagelsax eller rakhyvel!), ombyte (av underkläder i alla fall) och vad du vill ha på planet (bok, snack, etc). 

Risken att incheckat bagage kommer bort är betydligt större än för handbagage, så är det något som är absolut essentiellt för resan så packa det i handbagaget. Tex om du har en present till någon.

Svar på tråden Handbagage