• NinanaMama

Bebis på 12 månader vaknar på nätterna och vägrar somna om

Har en bebis på 12 månader som på klockan alltid vaknat var 4:e timma på natten från och med hon varit 6 månader ungefär. Bortsett från det problemet har hon nu blivit otroligt svårsövd på nätterna och är vaken i timmar, hon vill leka och babbla och blir sedan otroligt övertrött och skrikig.

Känns som jag prövat allt för att först och främst få henne att sova genom natten (vilket jag tänker löser det senare problemet). Hon är mätt och sover lika dåligt oavsett hur hon sovit på dagen Jag måste ta upp henne ur hennes säng, jag kan inte trösta henne i sängen för då skriker hon sig hes. När jag vaggar henne i famnen som alltid tidigare fungerat bra så sparkar hon, liksom trycker sig bakåt eller bara babblar hejvilt. Jag brukade även kunna amma henne i sängen så sov hon vidare där, men nu vill hon bara busa och rusar ut mot sängkanten direkt så det känns livsfarligt ifall jag skulle våga somna. Som det ser ut idag vaknar hon första gången runt 00.00 och är vaken fram till 04.00 ungefär. 
    Några råd?

• Svar på tråden Bebis på 12 månader vaknar på nätterna och vägrar somna om
  • Anonym (Hm)

Jag vill av erfarenhet säga att det bara är en period. Barn har många konstiga perioder där både sömn och mat kan påverkas. För er del verkar det dock hållit i sig i cirka 6 månader, jobbigt, men inte helt ovanligt heller 😌 Jag tror inte att du gör något fel, utan att du bara får vänta ut det. Barn är olika och vissa sover som stenar, medan andra är uppe och busar och leker. Håll i Och håll ut skulle jag bara säga. Det kommer att vända någon gång. När mina små har sina perioder, för det har de än vid 2 års Ålder, brukar jag försöka bryta rutinerna och mönstret. Kan man lyckas EN natt räcker det oftast för att barnet ska komma ur sina tokigheter. Det kan tex vara att vara uppe alldeles för sent en dag, att barnet somnar för natten i soffan och man bär in eller att det varit någon tillställning där de vanliga rutinerna inte hunnits med, tex julafton eller nyår. 

klart du ska ta upp henne ur sängen. Hon är pytteliten fortfarande 😌

• Anonym (Cissi)

Vår pojk hade en lång period av att vara vaken flera timmar varje natt när han var 1,5 år ungefär. Han vaknade kring 01 och var vaken runt 3 timmar innan han somnade om? glad och pigg. Han somnade i sin säng men kom ju till oss och var i vår sång och babblade på, men vi klev inte upp, tände inga lampor, försökte sova och så bara att det är natt, vi ska sova och så slumrade vi av och till medan han babblade på och röjde runt i sängen 😅 

Det höll nog på i drygt 1 år och vi tänkte att detta går fasiken aldrig över. Inget funkade heller, provade allt. Sen helt plötsligt så bara sov han. Det kom ingen och störde oss på nätterna mer. Så jag är en sån som tror mkt på att det är perioder, det går över. Sen är det ju svin jobbigt under tiden men det går över 😅

Svar på tråden Bebis på 12 månader vaknar på nätterna och vägrar somna om