• Anonym (Orolig tonårsmamma)

Någon som känner igen detta?

Hej!

jag har en tonåring som förmodligen likt de flesra andra tonåringar växlar en del i humöret. 

Han har ADD och autistiska drag.

I perioder då han mår dåligt så har jag märkt att han läser av mig väldigt mycket. Det kan räcka med att jag suckar så kommenterar han det och tror att jag suckar pga honom. (Något han sagt/gjort eller liknande).

Han kan också komma hem och efter att jag sett att han mår dåligt och en hel del lirkande, så förstår jag att han gör det även i skolan.

Jag. Har pratat med mentorn och fått jätte bra feedback av honom. Elevhälsan har också varit inkopplad för att reda ut om han är mobbad.

Han har ingen kompis i klassen men han har kompisar i parallellklasser som han umgås med.

Min teori är att han faktiskt får höra elaka saker då och då men kanske inte i den omfattning han tror. Jag har en teori om att han blir extra uppmärksam på elakheter om han får höra något elakt då och då. 

Han är blyg i skolan men räcker upp handen på lektionerna och är mycket mån om att få bra betyg - vilket han faktiskt får, trots allt. 

Vi har nu kontaktat BUP eftersom vi måste få klarhet i vad som är vad. (Autism, mobbning eller hans oro) Dvs varför han är så orolig och känner att han måste läsa av människor så mkt. Det tar ju oerhört på hans krafter. 

Vi ska få en tid av BUP och förhoppningsvis får han en psykologkontakt hos dem.

Men hur vanligt är detta egentligen? Det vore skönt att höra att man inte är ensam och kanske kan dela tips med varann. 

Tack på förhand

• Svar på tråden Någon som känner igen detta?
  • Anonym (r)

Jag förstår nog inte riktigt vad som är "fel"? Går hjärnan i pingpongboll-stil som ofta i NPFs så kommer avläsandet automatiskt. Som tonåring var det jättevanligt för mig att försöka läsa av människor vilket består som vuxen men idag vet jag att alla inte vill mig fullt så illa som min hjärna kan försöka säga till mig. Tonåren består nog för alla mycket av att läsa andra och utvecklas i det samtidigt, ett steg i puberteten. Det är jättekrävande och NPFs hjälper inte...Stöd i dåligt mående är ett bra steg men mycket sk dåligt mående är ofta att personen bara är helt slut i huvudet och behöver vila utan krav.

Anonym (r) skrev 2025-01-29 20:14:53 följande:

Jag förstår nog inte riktigt vad som är "fel"? Går hjärnan i pingpongboll-stil som ofta i NPFs så kommer avläsandet automatiskt. Som tonåring var det jättevanligt för mig att försöka läsa av människor vilket består som vuxen men idag vet jag att alla inte vill mig fullt så illa som min hjärna kan försöka säga till mig. Tonåren består nog för alla mycket av att läsa andra och utvecklas i det samtidigt, ett steg i puberteten. Det är jättekrävande och NPFs hjälper inte...Stöd i dåligt mående är ett bra steg men mycket sk dåligt mående är ofta att personen bara är helt slut i huvudet och behöver vila utan krav.

Tack för ditt svar! 

Ja det är ju väldigt svårt att veta vad som är en naturlig reaktion orsakat av hormoner och vad som är orsakat av hans diagnoser eller eventuell mobbning. 

Det är just det som gör detta så frustrerande. 

Jag märker på honom när jag kommer hem efter jobbet att han är mentalt hel slut. Han tränar rätt mycket efter skolan också men det tror jag bara gynnar hans mående.

Ingen annan som har erfarenheter av detta? 

Svar på tråden Någon som känner igen detta?