Bipolär sambo som får aggressiva utbrott
Jag lever med man sen tre år tillbaka som är bipolär typ 2. Han har inte de typiska tecknen som manier och depressioner så det är väldigt svårt att läsa av honom emellanåt. Hans största problem är hans ilska och aggression och det kan vara fruktansvärt obehagligt för han ser verkligen svart när han får utbrott. Det kan handla om att jag ställer en simpel fråga och att han tar den på fel sätt eller att jag ifrågasätter honom för något, som man ju bör kunna göra ibland i ett förhållande. Då går det oftast från 0 till 100 och han kan börja kasta grejer omkring sig (inte något som går sönder), höja rösten, slå i väggen och stirra på mig med en ond blick.
Det slutar alltid med att jag blir ledsen för att han tar saker på fel sätt och för att jag såklart blir rädd för honom. Ofta brinner jag också av till slut för att jag tycker att han beter sig fullkomligt orimligt och då blir det bara tusen gånger värre. Jag ber om ursäkt för att jag sa den saken vid fel tillfälle bara för att jag vill att han ska lugna ner sig, men han ber aldrig om ursäkt där och då trots att det är han som beter sig fruktansvärt illa. Oftast är det dålig stämning hela kvällen och jag får dra ur honom en ursäkt. Då kan han bli förbannad igen för att jag drog upp det på nytt och då går han nästan alltid och lägger sig och sover och lämnar mig återigen ledsen för att jag varken får en ursäkt eller att vi kan prata ut om saker (på hans bevåg). Nästa dag kan han vara som vanligt och kärleksfull igen men jag har fortfarande klumpen i magen.
Min undran är om det är fler som känner igen sig i det där? Antingen om ni själva är bipolära eller lever med en person som är bipolär? Är det vanligt med såna här utbrott? Det är så oerhört dränerande att det ska ta hus i helvete för smågrejer och att man inte vet när man råkar säga ?fel? sak.