• Anonym (Lisa)

Pappan till barnen förstör mitt liv

Hej. Jag separerade från barnens pappa för ungefär 1,5år sedan. Det blev en ganska smutsig separation där kvinnojoureren och socialtjänsten blev inblandad då han ville göra allt för att förstöra mitt liv. Han är spelmissbrukare och har väl egentligen alltid vart det, ibland värre ibland bättre.

Men han har en skev bild gällande pengar. Dessvärre har vi ett billån tillsammans, men han äger bilen och även kör den. Han står som huvudlåntagare och jag medlåntagare. Men den senaste tiden har han slutat betala för sig. Vilket gör att jag får hem fakturorna och även får betala, vilket han vet att jag gör. Han fortsätter alltså att försöka göra mitt liv till ett helvete då jag inte tjänar så bra och ibland måste vända på varenda krona, medan han lever livet. 

Det är även jag som står för alla köp till barnen, med diverse kläder och så. 

Vad gör jag? Står och fortsätter titta på medan han lever sitt liv och jag ständigt får kämpa för att få livet att gå ihop ekonomiskt? Medan han sakta men säkert förstör för mig. 

Att tillägga är att han tjänar dubbelt så mycket som mig, men tänker bara på sig själv. Han har även skulder hos kronofogde.

• Svar på tråden Pappan till barnen förstör mitt liv
  • Anonym (Kr)

Tyvärr har du svårt att låta bli betala billånet utan att riskera hamna hos kfm. Kolla med lånebolgaet vad du lan göra.

I övrigt, begär underhåll från fk. Se till att du får barnbidraget. Skydda dina och barens övriga tillgångar.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Kr) skrev 2025-01-29 07:39:54 följande:

Tyvärr har du svårt att låta bli betala billånet utan att riskera hamna hos kfm. Kolla med lånebolgaet vad du lan göra.

I övrigt, begär underhåll från fk. Se till att du får barnbidraget. Skydda dina och barens övriga tillgångar.

Tack för svar, förstår att jag ändå har ett ansvar att betala för bilen även om det svider. Och dessutom när jag vet att hans pappa även lånar bilen då även han har skulder hos kronofogden. Då jag betalar för någonting som ger nytta till alla andra.. 

Kan jag begära underhåll även om dom bor varannan vecka samt halva barnbidraget får jag och det kommer han inte vilja skriva över på mig. Eller kan man begära att få det från försäkringskassa?
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-29 08:02:18 följande:
    Tack för svar, förstår att jag ändå har ett ansvar att betala för bilen även om det svider. Och dessutom när jag vet att hans pappa även lånar bilen då även han har skulder hos kronofogden. Då jag betalar för någonting som ger nytta till alla andra.. 

Kan jag begära underhåll även om dom bor varannan vecka samt halva barnbidraget får jag och det kommer han inte vilja skriva över på mig. Eller kan man begära att få det från försäkringskassa?
    Om de bor vv så har du inte rät till underhåll. Lånet lär du inte komma undan tyvärr, du har skrivit under och avtal är bindande. Är det mycket kvar på lånet? Kanske be lånebolaget att dra ner så månadsbetalningen blir mindre?
  • Anonym (Stina)

Kolla med Kronofogden om du kan begära tillbaka pengarna för lånet genom dem. Vissa kommuner har också gratistider med juridisk rådgivning, om din har det så kanske du kan fråga om hjälp där. 

Jag förstår att det svider med pengarna men grattis för att du har tagit dig ur ett dåligt äktenskap, det är ändå det viktigaste. Bra jobbat! 

• Anonym (Hexen)

Jag hade sagt att om inte han tar över lånet själv för sin bil NU så kommer jag att

1) sluta betala lånet också

2) istället betala traktens snorungar samma summa för att se till att hans bil aldrig är hel när han vill köra den. Inte en jävla morron ska han kunna vara säker på att bilfan fungerar.

3) svartlista honom i varenda dejtinggrupp på nätet som jag kan komma in i

4) ringa hans släkt och vänner och berätta sakligt att du nte har mat till barnen för att denna ursäkt till karl snyltar på dig, inte betalar för sin avkomma och allmänt saknar all stil och mänsklig värdighet. De kanske kan tala med honom. Eller om jag var det skåpets mamma, fetglöm att jag hade passat några barnbarn för hans skull om han inte gör rätt mot deras mamma. 

Du kan hålla ut en tid, snacka med långivaren/ inkasso och så först så att du vet vad som gäller där, exakt när det går till KF. Låt honom svettas mer över kravbreven.

Du måste vidare begära underhåll via FK.

Så funkar det när mannen är idiot, beklagar att det blev så men nu är det du som måste sätta dig i respekt. Just nu har han uppenbarligen NOLL respekt för dig så det kan ju bara bli bättre på den punkten, eller hur?

• Anonym (Hexen)

När folk tigger om krig så får de det av mig.

Kom inte och och pip sen bara, du kunde betett dig som folk från början.

• Mammaa44

Hej!

Beklagar situationen du hamnat i, det låter oerhört tufft. Det verkar finns 2 saker du kan göra; 

1. kontakta banken och be att bli borttagen från lånet, alltså förklara situationen.

2. med hjälp av kronofogden försöka driva in det som du betalat

Om jag var du skulle jag vända mig till släktingar till exet be någon av dom ta över rollen som medlåntagare då detta går direkt ut över dina barn eftersom att han inte tar ansvar för den gemensamma ekonomiska situationen...

lawline.se/answers/vad-kan-jag-gora-ifall-huvudlantagaren-slutar-betala-pa-billanet-dar-jag-ar-medlantagare 

• Anonym (Stina)

Sen tycker jag inte att du ska tänka att han lever livet och har gott om pengar. Har han ett spelberoende så kan han vara fattig som en kyrkråtta trots bra lön. Folk med ett beroende mår sällan bra. Inte för att det är synd om honom för det men det kan hjälpa att tänka att han mår skit och är stressad över ekonomin han också. Han mår förhoppningsvis så dåligt som han förtjänar. Du är vinnaren här.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Pappan till barnen förstör mitt liv