• Anonym (Namn)

Kan man stava namnet såhär?

Jag gillar unika stavningar på namn, min äldsta dotter stavas Aubreigh istället för Aubrey och vi vill döpa vår dotter som kommer om någon månad till Nicole men mer unikt, kan man döpa barnet till Nycole eller Nichole? Vad tycker ni? jag har redan namnet för sonen (tvillingar). 
    Kom ihåg att pappan är amerikan så därför är namnen lite mer engelska.

• Svar på tråden Kan man stava namnet såhär?
  • Anonym (Hon med ett vanligt namn med annorlunda stavning.)

Visst kan du stava namnet hur du vill. Men barnet kommer behöva korrigera folk resten av livet.

• MammaTillDansband

Du ska stava namnet så att det uttalas som Nicole. Mer kreativa stavningar kommer leda till att din dotter får sitt namn uttalat fel i både Sverige och engelskspråkiga länder, samt får namnet felstavat när andra ska skriva hennes namn.

• trollhona
    Anonym (Namn) skrev 2025-01-28 23:52:46 följande:
    Kan man stava namnet såhär?

Jag gillar unika stavningar på namn, min äldsta dotter stavas Aubreigh istället för Aubrey och vi vill döpa vår dotter som kommer om någon månad till Nicole men mer unikt, kan man döpa barnet till Nycole eller Nichole? Vad tycker ni? jag har redan namnet för sonen (tvillingar). 
    Kom ihåg att pappan är amerikan så därför är namnen lite mer engelska.

Jag har av erfarenhet svårt för "felstavade" namn, för det blir krångligt, feluttalat och jobbigt när man skickar mail inom företaget, Liksom "Skicka mail till Jessica, men det stavas med Y, två z, q, två a och ett h. Yezziqaah." Superirriterande.

Så om du ändå väljer en mer unik stavning så skulle jag välja Nichole, eftersom "ch" ändå är en vanlig indikation om uttalet och är samma som Nicholas.
  • Anonym (Annat)

Nichole ser jag inga stora hinder för men Nycole är katastrof.

• Anonym (Dontbeatragedeigh)

Hu för felstavade namn, de är supercringe även i USA och dyker ofta upp som exempel i fb-gruppen "That name is a tragedeigh" där man får gissa hur de stavas... Exempelvis Aunistee, Harminee och en uppsjö av -eighnamn.

Av de du nämner är Nichole OK.

• Anonym (Dontbeatragedeigh)
    Anonym (Dontbeatragedeigh) skrev 2025-01-29 10:41:18 följande:

Hu för felstavade namn, de är supercringe även i USA och dyker ofta upp som exempel i fb-gruppen "That name is a tragedeigh" där man får gissa hur de stavas... Exempelvis Aunistee, Harminee och en uppsjö av -eighnamn.

Av de du nämner är Nichole OK.

*uttalas, inte stavas...
  • Anonym (Onödigt krångel)

Det kan stavas så, men vad är poängen? 

Att man väljer Aubrey och Nicole istället för Åbri och Nickoll förstår jag. De flesta vuxna känner till de etablerade stavningarna och skulle bli förvirrade av sådana förenklingar (plus att förenklingarna inte är så internationellt gångbara). Men varför krångla till stavningarna ännu mer?

• Mrs Moneybags

Nycole påminner om Nyquil som är en medicin i USA.

Det blir inte snyggt alls. 

Nej, välj den vanliga stavningen så gör du livet lättare för ditt barn. Det uttalas ju likadant ändå. 

Har också barn med en amerikan, men vi har valt att hitta ett namn som funkar på både svenska och engelska och är lättläst och lättstavat på båda språken.

Många av våra vänners svensk-amerikanska barn heter typ Adam, Finn, William, Benjamin, Charlie, Joshua och t ex Denise, Evelyn, Lilly och Molly, Emily etc. Namn som är enkla att uttala för alla.

• Anonym (Annat)

Mrs Moneybags, tänkte exakt samma men skrev det ej. Nyquil.

• Anonym (M)

Varför göra om namnen alls? De låter ju likadant ändå, och med en konstig stavning kommer barnen för alltid behöva korrigera. Jag har själv ett vanligt namn stavas vanligt men det är också ett namn som kan stavas på två olika sätt och, även om det är enkelt då folk normalt har koll och frågar stavas det si eller så? Så kan det bli lite tröttsamt. Men det blir ju också varje gång någon ska skriva mitt namn. Hade jag dessutom behövt bokstavera hela namnet vareviga gång hade jag nog bytt namn till slut. 

Svar på tråden Kan man stava namnet såhär?