• Anonym (1111)

Söka asyl i ett annat land pga sprängningar och oroligheter i Sverige

Hej, Bara en fråga och håll gärna er till ämnet. Vill gärna bolla lite idéer med er. Jag har funderat nu ett tag och vill gärna söka asyl i ett annat land pga osäkerheten och rädslan över allt som sker i Sverige. Sprängningar, skjutningar, mord, droger som hejar runt i samhället. Kvinnor som inte vågar vistas ute på kvällen, vården som kollapsar och polisen som inte ens hinner med övriga ärenden. Ja listan går att göra väldigt väldigt lång...  Själv så flydde jag till Sverige för 20 år sen av samma anledning och ja Sverige liknar mitt hemland idag som det var för 20 år sen.    Nu till min fråga. Finns det en chans för ett annat land att ta emot mig av den anledningen med tanken på att det är Sverige man flyr ifrån

• Svar på tråden Söka asyl i ett annat land pga sprängningar och oroligheter i Sverige
  • Anonym (EU)
    Anonym (1111) skrev 2025-01-28 22:22:40 följande:
    Söka asyl i ett annat land pga sprängningar och oroligheter i Sverige

Hej, Bara en fråga och håll gärna er till ämnet. Vill gärna bolla lite idéer med er. Jag har funderat nu ett tag och vill gärna söka asyl i ett annat land pga osäkerheten och rädslan över allt som sker i Sverige. Sprängningar, skjutningar, mord, droger som hejar runt i samhället. Kvinnor som inte vågar vistas ute på kvällen, vården som kollapsar och polisen som inte ens hinner med övriga ärenden. Ja listan går att göra väldigt väldigt lång...  Själv så flydde jag till Sverige för 20 år sen av samma anledning och ja Sverige liknar mitt hemland idag som det var för 20 år sen.    Nu till min fråga. Finns det en chans för ett annat land att ta emot mig av den anledningen med tanken på att det är Sverige man flyr ifrån

Varför ska du söka asyl? Är väl bara att flytta till ett annat EU-land?
  • Anonym (Manna)

Nej.

Men det är fritt att flytta inom EU. 

• Anonym (?)

Är du medborgare i ett Euland kan du flytta fritt inom Eu.  Fördelen är att du kan jobba där

Men annars, testa att söka asyl någonstans.  Du vet ungefär hur det funkar

• Anonym (1111)

Bara för att förtydliga så vill jag söka asyl utanför EU. Som Australien exempelvis.

• Anonym (EU)
    Anonym (1111) skrev 2025-01-28 22:28:21 följande:

Bara för att förtydliga så vill jag söka asyl utanför EU. Som Australien exempelvis.

Om du är så rädd att bo i Sverige bör väl landet du flyr till inte vara det viktigaste. Bara packa det viktigaste och fly.

Vill du istället bo i Australien får du söka arbetsvisum.
  • Anonym (??)

Självklart har du inte asylskäl från Sverige. Hoppas du trollar och inte tror det på riktigt. Vill du flytta så får du göra det med arbetstillstånd osv som alla andra.

• Aliona

Nej det kan man inte. Vad som utgör rätt till asyl är fastställt i Flyktingkommissionen från 1951, och Sverige faller inte inom de kriterierna. Du kan försöka flytta ändå, men flykting kommer du inte bli. 

• Anonym (1111)
    Anonym (??) skrev 2025-01-28 22:35:22 följande:

Självklart har du inte asylskäl från Sverige. Hoppas du trollar och inte tror det på riktigt. Vill du flytta så får du göra det med arbetstillstånd osv som alla andra.

((((Jag trollar inte. Att bara blunda för det som händer i Sverige är nog den största problemet. Av den anledningen eskalerar allt här i Sverige för att folk tror det är fortfarande dans på rosor här. Men verkligheten hinner ikapp en.

Är inte ute efter en arbetstillstånd vill gärna flytta till en tryggare samhälle än Sverige.)))

• Anonym (Hoppsan)

Vet du ens vad ordet asyl betyder och innebörden?

Svar på tråden Söka asyl i ett annat land pga sprängningar och oroligheter i Sverige