• Anonym (Snart anställd?)

Vad svarar jag på anställningsintervjun?

Jag har en anställningsintervju inom några dagar, och en fråga jag fått på tidigare intervjuer men inte riktigt vet vad jag ska svara på är: tar du med dig jobbet hem? Vad vill de att man ska svara? Om man säger nej, verkar man oengagerad då? Om man säger ja, framstår man som att man riskerar att bli utbränd? Kan tillägga att det är ett omvårdnadsjobb med människor. Vad skulle ni svara/vad har ni svarat? Vad vill de höra?

• Svar på tråden Vad svarar jag på anställningsintervjun?
  • Anonym (A)

Hur tar man ett omvårdnadsjobb med sig hem, följer människorna med då också?

• Anonym (Snart anställd?)

Tar med det hem mentalt.

• Anonym (Em)

Skulle väl säga nåt i stil med att om det skulle ha hänt något särskilt på jobbet skulle jag säkert tänka på det hemma, men att jag i vanliga fall säkerställer att jag gjort att jag ska på jobbet så att jag inte behöver tänka på det hemma. Jag jobbade på boende under 10 år, men det är 9 år sen sist. Kan fortfarande drömma om att jag missat att ge dem medicin :)

• Anonym (A)
    Anonym (Snart anställd?) skrev 2025-01-28 17:39:34 följande:

Tar med det hem mentalt.

Då är väl svaret att nej, jag brukar kunna släppa arbetet när jag sluta, såvida det inte hänt något särskilt. 

Det är positivt att kunna släppa arbetet när man går hem. 
  • Anonym (J)

nej det är nog inget positivt då det inte är särskilt hälsosamt. Men man kan samtidigt framföra att man är empatisk 

• Fjäril kär

Frågan är ställd ur ett hälsoperspektiv . Om huruvida du är sån som vill arbeta alla lediga dagar för att du inte kan släppa jobbet och kanske då också ligger i riskzonen för utbrändhet. 
    Beroende på ditt svar kan dom också få en hint om arbetsmoral . 

• FredrikLiksom

Jag skulle svarat JA för att det är sån jag är.
    Du ska självklart svara efter hur du är.

Men det är klart söker du jobb som ambulanssjukvårdare så kanske det inte är så bra att dra hem en massa tankar. Då handlar det ju mer om trauma. Men för en säljare så behöver man gå och grubbla på saker och även vara hyfsat tillgänglig även när man inte är på plats.

Sen finns det nog inget rätt eller fel Så länge du har en bra motivering till varför du gör som du gör. 

Svar på tråden Vad svarar jag på anställningsintervjun?