• Anonym (Ateist)

Muslimska män som inte tar kvinnor i hand

Nu är det kanske inte så vanligt att man springer runt och kör handskakning med folk men låt säga att det av någon anledning uppstått en sån situation på jobbet. Det har börjat en ny person (muslimsk man) eller nåt liknande...

Hur skulle du som kvinna uppleva det om han inte skakar hand med dig?

Och om du är man som svarar... Hur skulle du se på det när personen tar dig i hand men inte dina kvinnliga kollegor?

• Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand
  • Anonym (T)

Jag har lärt mig att man inte ska bry sig om hur folk gör med olika kroppsrörelser. Dvs om armen står rakt ut eller handen rör en annan människa. Det bestämmer man själv. Det ska man inte dömas för. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

På arbetsplatser och i andra formella sammanhang ska man hälsa likadant på alla. Det är väldigt oförskämt att skaka hand med män men inte ta emot en kvinnas utsträckta hand. (Eller tvärtom). Sådant borde ingen arbetsplats acceptera.

Däremot måste man inte ta i hand. Man kan hälsa på andra sätt. Man är aldrig skyldig att vidröra andra människor och i smittotider undviker många handskakning. Men självklart behandlas alla lika då. Kön smittar inte.

• Anonym (Ateist)
    Anonym (T) skrev 2025-01-28 13:35:37 följande:

Jag har lärt mig att man inte ska bry sig om hur folk gör med olika kroppsrörelser. Dvs om armen står rakt ut eller handen rör en annan människa. Det bestämmer man själv. Det ska man inte dömas för. 

Så trots att handskakning är ett vedertaget hälsningssätt i Sverige så är det ok att särbehandla mellan kvinnor och män? Är det inte så fall ok att min hälsningsgest mot just män är att ge dom fingret eller klappa dom på huvudet i enlighet med min privata sagobok och tro?
  • Anonym (Hm)

Full respekt för andras religioner och val. Ingen ska känna sig tvingad att röra vid mig om de inte vill. Kan inte bry mig mindre och har full förståelse. 

/kvinna 

• Anonym (T)
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-28 13:42:31 följande:
    Så trots att handskakning är ett vedertaget hälsningssätt i Sverige så är det ok att särbehandla mellan kvinnor och män? Är det inte så fall ok att min hälsningsgest mot just män är att ge dom fingret eller klappa dom på huvudet i enlighet med min privata sagobok och tro?

Precis, man ska inte dömas för varken fingret eller Hitler hälsning. 

Men, nu kom jag ihåg. Det är skillnad på muslimer och icke musliner. Så klart, de måste respektera andra, men inte de som gör Hitler hälsningen. Så klart. 

• Anonym (inte)
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-28 13:33:00 följande:
    Muslimska män som inte tar kvinnor i hand

Nu är det kanske inte så vanligt att man springer runt och kör handskakning med folk men låt säga att det av någon anledning uppstått en sån situation på jobbet. Det har börjat en ny person (muslimsk man) eller nåt liknande...

Hur skulle du som kvinna uppleva det om han inte skakar hand med dig?

Och om du är man som svarar... Hur skulle du se på det när personen tar dig i hand men inte dina kvinnliga kollegor?

Jag tycker att det här med att skaka hand har upphört iom pandemin. Känns inte som att det är nåt man saknar heller. 

Men jag skulle inte ha nåt som helst problem med någon som inte vill skaka hand, oavsett orsak. Jag är kvinna. 
  • Anonym (inte)
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-28 13:42:31 följande:
    Om man inte vill röra vid någon så ska man inte behöva göra det, inte heller bli berörd av någon man inte vill bli berörd av. Oavsett orsak. 
  • Anonym (Kicki)

Man ska ta seden dit man kommer, det får vi göra i andra länder. Varför ska vi svenskar alltid behöva ta hänsyn?

• Anonym (Kicki)

I Frankrike är det kindpussar. Hur skulle det uppfattas om vi var där och vägrade? Det är bara här i Sverige som vi ska följa andras regler. 

• Anonym (Ateist)
    Anonym (inte) skrev 2025-01-28 13:52:07 följande:
    Jag tycker att det här med att skaka hand har upphört iom pandemin. Känns inte som att det är nåt man saknar heller. 

Men jag skulle inte ha nåt som helst problem med någon som inte vill skaka hand, oavsett orsak. Jag är kvinna. 
    Så om personen skakar hand med dina 10 manliga kollegor och sen inte gör det med just dig för att du är kvinna så är det ok?

Man behöver ju inte vara Einstein för att fundera på hur personen ser på dig och andra kvinnor i övrigt på arbetsplatsen. Kommer personen prata med dig och ge dig lika mycket information som dom andra. Om personen sitter på nån form av makt är det säkert att han kommer behandla dig på samma sätt och ge dig samma chanser som dom andra....? Det finns ju mer än en enkel handskakning som ofta döljer sig där bakom.
Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand