Anonym (J) skrev 2025-01-28 14:17:23 följande:
Fast han har ju autism!?
Min lillasyster har det och kan prata tre ordsmeningar och bor på gruppboende
Austism är ett väldigt brett spektrum. Min son är skitsnygg (jag menar det, riktigt hunk snygg!), talar väldigt korrekt och vårdat.
Men han är orubblig och bygger sitt liv runt vetenskap. Han har ett väldigt begränsat känsloregister, oförmåga att läsa av andra människor och väldigt svårt att sätta sig in i andra människors uppfattning (förstå hur andra människor tänker och känner).
Ingen skulle kunna se att min son har en funktionsnedsättning. Hans alltid avvikande blick uppfattas oftast som blyghet eller flirtande (att han spelar mystisk).
Det är först i konversation de flesta märker att han inte är normotypisk. Han har ett monotomt och känslolöst språk. Han talar om det som är i nuet och helt faktabaserat. Han kan inte småprata överhuvudtaget. Han har ett lite avvikande gångmönster, men man måste titta på honom en stund för att se det. Han stimmar med händerna och har vissa tvångsritualer. Extremt stort behov av struktur och förutsägbarhet.
Den intellektuella funktionsnedsättningen är lite missvisande då han är riktigt skarp - men bara inom sina egna intresseområden. Han kan allt om kemi och fysik och är grym på matematik. Men i övrigt är han underkänd i samtliga skolämnen. Han utreddes för adhd och IF samtidigt, men då grundstenar för adhd saknas (ingen hyperaktivitet eller koncentrationssvårighet) ramades han in med intellektuell funktionsnedsättning istället. Detta var många år sedan och idag hade han mest troligt inte fått den diagnosen utan "bara autism", men psykiatrin låter det vara som det är.
Sonen arbetar heltid på ett lager, där vissa anpassningar gjorts för att passa honom, han får full lön. Han bor i egen lägenhet och har visst stöd från oss föräldrar samt storebror som också bor i närheten. Men han sköter sig själv mestadels och gör det bra så länge han följer schemat.
Struktur är oerhört viktigt. Han har en digital kalender tavla med schema över varje dag. Där ser han vad som ska göras och sköter den i huvudsak själv, men jag kan fjärrstyra den via min telefon för att lägga in eller justera aktiviteter (tex läkarbesök mm).