• Anonym (Vår)

Barnförsäkring ersättning??

Hej!
    Vår son som är 19 år har fått diagnoser inom autismspektrat. vi har ansökt om ersättning från försäkringsbolaget och fått det beviljat. Ca 160 000:- kommer att betalas ut till hans bankkonto. 

Jag vill inte att han själv hanterar de pengarna. Jag skulle vilja spara 100 000:- åt honom i fonder, och resten av pengarna vill jag och min man lägga på att betala körkort, möbler osv (till sonen, alltså). 

Jag är rädd för att pengarna kommer att försvinna på spel eller nåt annat om han får fri tillgång, det vore ju hemskt, 😢 

hur löser man detta? 

• Svar på tråden Barnförsäkring ersättning??
  • VeronikasHjärta

Enda sättet är att han antingen frivilligt överför pengarna till er eller att han hamnar under förvaltarskap. I annat fall har ni ingen som helst rådighet över pengarna.

• Anonym (D)

Varför skulle han inte få bestämma över sina egna pengar? 

• Anonym (Vår)
    Anonym (D) skrev 2025-01-28 12:09:25 följande:

För att han inte är bra på att hantera pengar alls. Dessa pengar är ju till för att underlätta för honom, men jag tror inte han ser det som vi gör, att de ska gå till nyttiga saker?
  • Anonym (D)
    Anonym (Vår) skrev 2025-01-28 12:11:17 följande:
    För att han inte är bra på att hantera pengar alls. Dessa pengar är ju till för att underlätta för honom, men jag tror inte han ser det som vi gör, att de ska gå till nyttiga saker?
    Han är myndig, då bestämmer man själv. 
  • Anonym (Therese)

Går pengarna till honom är de hans att förfoga över.
    Kanske kan ni diskutera er fram till en lösning där ni startar en kapitalförsäkring med utbetalning vid en senare tidpunkt?

• Martins07
    Anonym (D) skrev 2025-01-28 12:09:25 följande:

För att han är inte uppfostrad på det sättet att ta hand om ekonomi, att ta hand om sig själv. Det är såna barn som har inte lärt sig från början hur man gör. Föräldrar är skyldiga också. 
  • Anonym (Vår)
    Martins07 skrev 2025-01-28 12:59:35 följande:
    För att han är inte uppfostrad på det sättet att ta hand om ekonomi, att ta hand om sig själv. Det är såna barn som har inte lärt sig från början hur man gör. Föräldrar är skyldiga också. 
    Tack för den! Vi har verkligen försökt, det känner jag inget dåligt samvete över. 
  • Anonym (God man)

Jag är god man åt vår son (22 år). Han har autism och intellektuell funktionsnedsättning. Han har idag sysselsättning och eget boende men är väldigt dålig på att hantera sina pengar.

När han fyllde 18 år skuldsatte han sig genom att köpa massor med saker på avbetalning, vi fick hjälp via kommunen att se över hans situation och hjälpte sedan honom att betala av dessa skulder (runt 60kkr). När han var 20 år ansökte vi om att jag skulle få bli god man och fick det beviljat med hjälp av intyg från kommunen och läkare. 

Jag är noga med att han ska vara insatt i sin ekonomi så vi gör en månadsbudget tillsammans samt flyttar pengar till olika konton. Han har ett kortkonto dit vi för över pengar för en vecka i taget. Vi planerar matinköp tillsammans för en vecka i taget och han kan därefter se hur mycket pengar han har kvar att spendera för veckan. Vid mer kostsamma inköp använder vi hans sparade pengar och för över exakt rätt summa. 

Han har alltså bara tillgång till de pengar som finns på kortkontot, resten kommer bara jag åt. Han trivs bra med det upplägget och hanterar det mycket bra. 

• Anonym (Vår)
    Anonym (God man) skrev 2025-01-28 13:31:31 följande:

Jag är god man åt vår son (22 år). Han har autism och intellektuell funktionsnedsättning. Han har idag sysselsättning och eget boende men är väldigt dålig på att hantera sina pengar.

När han fyllde 18 år skuldsatte han sig genom att köpa massor med saker på avbetalning, vi fick hjälp via kommunen att se över hans situation och hjälpte sedan honom att betala av dessa skulder (runt 60kkr). När han var 20 år ansökte vi om att jag skulle få bli god man och fick det beviljat med hjälp av intyg från kommunen och läkare. 

Jag är noga med att han ska vara insatt i sin ekonomi så vi gör en månadsbudget tillsammans samt flyttar pengar till olika konton. Han har ett kortkonto dit vi för över pengar för en vecka i taget. Vi planerar matinköp tillsammans för en vecka i taget och han kan därefter se hur mycket pengar han har kvar att spendera för veckan. Vid mer kostsamma inköp använder vi hans sparade pengar och för över exakt rätt summa. 

Han har alltså bara tillgång till de pengar som finns på kortkontot, resten kommer bara jag åt. Han trivs bra med det upplägget och hanterar det mycket bra. 

Vad bra upplagt! Något liknande skulle vi nog behöva göra. 
  • Anonym (J)
    Martins07 skrev 2025-01-28 12:59:35 följande:
    Fast han har ju autism!?

Min lillasyster har det och kan prata tre ordsmeningar och bor på gruppboende 
  • Anonym (J)

Och nej nu sa jag ändå inte att alla inte kan hantera pengar för det. Men ts vet nog hur hennes son funkar mer än folk på ett forum och känner väl oro av en anledning? 

Ts bor han själv? Klarar han det? Rutiner? Räkningar? Om inte kan han ju ha en förmyndare/god man. 

Kan du prata med honom och berätta lite snällt om hur du ser på saken och att du vill hjälpa honom? Få det bara sagt så att det går fram på rätt sätt, att det inte är att bestämma över honom 

Svårt det där. Samtidigt har han ju faktiskt rätt att göra vad han vill med dem. Men jag antar att han klarar att bo själv och sköta sin egen ekonomi för annars hade väl HAB redan fixat en god men eller? 

• Anonym (J)
    Anonym (Vår) skrev 2025-01-28 14:12:42 följande:
    Vad bra upplagt! Något liknande skulle vi nog behöva göra. 
    Ja se över möjligheten om du kan vara god man åt honom. Det vore väl fint. 
  • Anonym (God man)
    Anonym (J) skrev 2025-01-28 14:17:23 följande:
    Fast han har ju autism!?

Min lillasyster har det och kan prata tre ordsmeningar och bor på gruppboende 
    Austism är ett väldigt brett spektrum. Min son är skitsnygg (jag menar det, riktigt hunk snygg!), talar väldigt korrekt och vårdat.

Men han är orubblig och bygger sitt liv runt vetenskap. Han har ett väldigt begränsat känsloregister, oförmåga att läsa av andra människor och väldigt svårt att sätta sig in i andra människors uppfattning (förstå hur andra människor tänker och känner). 

Ingen skulle kunna se att min son har en funktionsnedsättning. Hans alltid avvikande blick uppfattas oftast som blyghet eller flirtande (att han spelar mystisk).

Det är först i konversation de flesta märker att han inte är normotypisk. Han har ett monotomt och känslolöst språk. Han talar om det som är i nuet och helt faktabaserat. Han kan inte småprata överhuvudtaget. Han har ett lite avvikande gångmönster, men man måste titta på honom en stund för att se det. Han stimmar med händerna och har vissa tvångsritualer. Extremt stort behov av struktur och förutsägbarhet. 

Den intellektuella funktionsnedsättningen är lite missvisande då han är riktigt skarp - men bara inom sina egna intresseområden. Han kan allt om kemi och fysik och är grym på matematik. Men i övrigt är han underkänd i samtliga skolämnen. Han utreddes för adhd och IF samtidigt, men då grundstenar för adhd saknas (ingen hyperaktivitet eller koncentrationssvårighet) ramades han in med intellektuell funktionsnedsättning istället. Detta var många år sedan och idag hade han mest troligt inte fått den diagnosen utan "bara autism", men psykiatrin låter det vara som det är. 

Sonen arbetar heltid på ett lager, där vissa anpassningar gjorts för att passa honom, han får full lön. Han bor i egen lägenhet och har visst stöd från oss föräldrar samt storebror som också bor i närheten. Men han sköter sig själv mestadels och gör det bra så länge han följer schemat. 

Struktur är oerhört viktigt. Han har en digital kalender tavla med schema över varje dag. Där ser han vad som ska göras och sköter den i huvudsak själv, men jag kan fjärrstyra den via min telefon för att lägga in eller justera aktiviteter (tex läkarbesök mm).
Svar på tråden Barnförsäkring ersättning??