• Anonym (m)

Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen

Ja, det gör jag. 
    Det är så skämmigt, för jsg vill inte vara en sådan person som studerar där. Lite skämmigt att behöva studera på komvux. 
    Jag känner mig efterbliven. 
    Till mitt försvar, så har jag NPF, så skolsituationen var svår. 

• Svar på tråden Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen
  • Anonym (Linnea)

De ska du absolut inte skämmas för! 

grymt av dig! 

va Stolt istället. Bry dej inte va andra tycker el tänker. De är ditt liv ! kör 

• Anonym (Hm)

Äsch! Jag studerar också på vuxenutbildningen. Skitsmart sätt att samla lite extrakurser som förbättrar karriären och samtidigt få en paus i det vanliga vardagslivet. Dessutom finns det många korta kurser på distans som ger bra kunskap, men inte tar upp flera år. :) inget att skämmas för. 

• Embla twopointoh

Vad tråkigt att du känner så. Det är många som pluggar på Komvux, av olika anledningar. Jag, till exempel, läste samhällsprogrammet på gymnasiet, men när jag var i 20-årsåldern kom jag på att jag ville bli kemist, och fick därför läsa mer naturvetenskap på Komvux för att bli behörig till universitetsstudierna.

Var stolt över att du har driv och vill bättra dig istället för att skämmas.

• Anonym (ABC)

Det ska du inte göra, toppen att du tagit tag och börjat studera.

• Anonym (Inte alls)

Va? Det heter ju just vuxenutbildning för att det är för vuxna lol.. Komvux:) 

Jag var 42, när jag läste upp min matematik. För att senare söka mig till universitet. Finns ju massvis av vuxna som gör det. Inget konstigt alls. Tänk att du gör något produktivt istället för att inte göra något alls.

• Anonym (d)

Trist att du ser ner på andra för en sån bagatell.

• Lynx123

Tycler att alla som går på vuxenutbildningar är starka som inte bara ger upp. Bra jobbat!!!!

• EnAnonumius
    Anonym (m) skrev 2025-01-27 22:12:25 följande:
    Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen

Ja, det gör jag. 
    Det är så skämmigt, för jsg vill inte vara en sådan person som studerar där. Lite skämmigt att behöva studera på komvux. 
    Jag känner mig efterbliven. 
    Till mitt försvar, så har jag NPF, så skolsituationen var svår. 

Om det är något du skall skämmas över är det för at du ser det som skämmigt att studera som vuxen på komvux.

Det är inget "försvar" med att du har NPF.. Många som studerar som vuxna saknar diagnos och hade det ändå svårt med studierna som ungar, och då väljer att ta igen det på komvux i stället.

Snälla du, var stolt i stället över att du väljer att ta tag i studierna och vill göra det bättre för dig, och eventuellt få bra jobb i framtiden.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (m)
    EnAnonumius skrev 2025-01-28 08:12:08 följande:
    Om det är något du skall skämmas över är det för at du ser det som skämmigt att studera som vuxen på komvux.

Det är inget "försvar" med att du har NPF.. Många som studerar som vuxna saknar diagnos och hade det ändå svårt med studierna som ungar, och då väljer att ta igen det på komvux i stället.

Snälla du, var stolt i stället över att du väljer att ta tag i studierna och vill göra det bättre för dig, och eventuellt få bra jobb i framtiden.
    Jodå, det är ett försvar.
    Att ha npf gör det extra svårt i skolan-ser du inte det själv?
  • EnAnonumius
    Anonym (m) skrev 2025-01-28 08:15:28 följande:
    Jodå, det är ett försvar.
    Att ha npf gör det extra svårt i skolan-ser du inte det själv?
    Det finns så många med NPF som klara skolan galant faktiskt, samtidigt som det finns det de som saknar NPF diagnos kan ha det hjävligt kämpigt. Inget är hugget i sten..

Nej jag förnekar INTE att de med NPF kan ha det svårt. Men jag ser det inte som ett "försvar". Förklaring kan jag se det som, men inte ett försvar. För man är inte sin diagnos s.a.s. Utan även de med diagnos är individer också.

Men förlåt att jag försökte uppmuntra dig samtidigt. Visste ju inte att man skulle få ett jävla drygt, och tyket försvar kring det jag ansåg inte är ett försvar.

• Anonym (m)
    EnAnonumius skrev 2025-01-28 09:46:58 följande:
    Det finns så många med NPF som klara skolan galant faktiskt, samtidigt som det finns det de som saknar NPF diagnos kan ha det hjävligt kämpigt. Inget är hugget i sten..

Nej jag förnekar INTE att de med NPF kan ha det svårt. Men jag ser det inte som ett "försvar". Förklaring kan jag se det som, men inte ett försvar. För man är inte sin diagnos s.a.s. Utan även de med diagnos är individer också.

Men förlåt att jag försökte uppmuntra dig samtidigt. Visste ju inte att man skulle få ett jävla drygt, och tyket försvar kring det jag ansåg inte är ett försvar.
    Men herregud. Ja, det är rätt det du skriver, att personer med npf kan klara skolan galant, och de utan kan ha svårt. 

Men det är fakta, att personer med npf BRUKAR ha det svårare. Inte alltid, men BRUKAR, vad är det så svårt med att förstå det? 
  • Hjelm

Skäms aldrig för att du lär dig saker och vill utvecklas, oavsett när i livet.

• Anonym (Marina)

Ska du skämmas över något ska det väl vara för att du ser ner på personer som studerar där, inklusive dig själv tydligen.

• EnAnonumius
    Anonym (m) skrev 2025-01-28 09:52:34 följande:
    Men herregud. Ja, det är rätt det du skriver, att personer med npf kan klara skolan galant, och de utan kan ha svårt. 

Men det är fakta, att personer med npf BRUKAR ha det svårare. Inte alltid, men BRUKAR, vad är det så svårt med att förstå det? 
    Och jag är jäkligt tacksam att MAJORITETEN av de som har NPF inte är lika uppkäftiga och tykna som du är.

Jag har in te förnekat någonstans att de med NPF skulle kunna ha det svårt p.g.a av sin diagnos. Det hade du sett också om du inte hade skaffat dig, en "hang up" enbart på att jag inte ser NPF som ett "försvar".
    Så din kommentar om "brukar ha svårare, vad är det så svårt att se det", är bara direkt kontraproduktivt från din sida.

• Anonym (m)
    EnAnonumius skrev 2025-01-28 12:32:12 följande:
    Och jag är jäkligt tacksam att MAJORITETEN av de som har NPF inte är lika uppkäftiga och tykna som du är.

Jag har in te förnekat någonstans att de med NPF skulle kunna ha det svårt p.g.a av sin diagnos. Det hade du sett också om du inte hade skaffat dig, en "hang up" enbart på att jag inte ser NPF som ett "försvar".
    Så din kommentar om "brukar ha svårare, vad är det så svårt att se det", är bara direkt kontraproduktivt från din sida.
    Du fattar ju inte. 
    Npf brukar göra det svårare än jämnåriga-sedan finns det såklart undantag. 
  • EnAnonumius
    Anonym (m) skrev 2025-01-28 12:34:54 följande:
    Du fattar ju inte. 
    Npf brukar göra det svårare än jämnåriga-sedan finns det såklart undantag. 
    Jag fattar inte? Vad är det jag inte fattar enligt dig?

Jag skriver detta igen, jag skall skriva så långsamt det bara går så du hinner med att läsa.

Jag har aldrig förnekat at NPF kan göra det svårare i skolan.

Så varför fortsätter du att tjata om att jag förnekar något, jag aldrig hart förnekat?

Vad vill du komma med detta tjat som saknar förankring i verkligheten? 
  • Anonym (Plugga)

Jag pluggade in en del av gymnasieexamen på komvux. Sedan var jag ett par år på universitet. Jobbade. Nu är jag tillbaks igen på komvux för att jag vill byta riktning.
    Se det som en fin möjlighet som kan öppna nya dörrar för dig i framtiden.

Svar på tråden Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen