• Anonym (Utmattad syster/dotter)

Trött på hjälplös syster

Jag är tydligen den evigt starka dottern som alltid ska hjälpa min mamma och storasyster men nu är jag så less på det. Grejen är att de blir martyrer om jag inte vill ställa upp. Jag är själv utbränd och deprimerad och har sjukt mycket med mitt eget liv med diagnosbarn och jobb och allt. och nu har syrran som vanligt bett folk att komma över 25 mil för att hjälpa henne att flytta och absolut flytthjälp ska man hjälpa till med. Men hon vill att jag ska vara med att packa och packa upp alla prylar i nya lägenheten och hon är en horder av stora mått och jag får panik av bara tanken. Det som är mest provocerande är att hon aldrig hjälper till med liknande själv. När jag hjälpte vår mamma att flytta, jag bar och kånkade och skruvade ihop en soffa mm så satt hon bara om glodde i sin telefon och lyfte inte ett finger. Jag har så god lust att säga nej nu men dom ger mig alltid dåligt samvete jag säger nej. Vad skulle ni göra? 

• Svar på tråden Trött på hjälplös syster
  • Anonym

Jag skulle meddela att jag tyvärr inte har möjlighet att hjälpa till att flytta.

• Anonym (Hm)

Jag tror att du behöver jobba mer på ditt samvete och på att säga nej. det är svårt, speciellt till nära och kära, men man har inte hur mycket ork och tid som helst. Känner du att det ändå är för svårt har du trots allt barn och vi andra föräldrar kan nog hålla med om att barnen kan komma till stor nytta ibland 😌, tex när någon av dom råkar bli sjuk precis i samband med flytten?

Anonym (Hm) skrev 2025-01-27 22:15:34 följande:

Jag tror att du behöver jobba mer på ditt samvete och på att säga nej. det är svårt, speciellt till nära och kära, men man har inte hur mycket ork och tid som helst. Känner du att det ändå är för svårt har du trots allt barn och vi andra föräldrar kan nog hålla med om att barnen kan komma till stor nytta ibland 😌, tex när någon av dom råkar bli sjuk precis i samband med flytten?

Bra tips faktiskt ang sjuka barn men dom är tonåringar så jag vete fan om hon köper det. 😆 men jag funderar faktiskt på en vit lögn ????
    Anonym skrev 2025-01-27 22:12:34 följande:

Jag skulle meddela att jag tyvärr inte har möjlighet att hjälpa till att flytta.

Ja jag måste försöka stå på mig på något sätt även om det är svårt 😫
  • Anonym (Köp flytthjälp!)

Såg till syrran att du inte har möjlighet, hon kan köpa flytthjälp. Det finns utmärkta flyttfirmor. Nu har hon en chans att gå igenom allt och slänga en massa skräp innan firman kommer
     Ju mer skräp som ska flyttas med, ju dyrare blir det.

Anonym (Köp flytthjälp!) skrev 2025-01-27 22:28:46 följande:

Såg till syrran att du inte har möjlighet, hon kan köpa flytthjälp. Det finns utmärkta flyttfirmor. Nu har hon en chans att gå igenom allt och slänga en massa skräp innan firman kommer
     Ju mer skräp som ska flyttas med, ju dyrare blir det.

Hon skulle aldrig ta till flyttfirma, tom vår snart 80 åriga mamma ska hjälpa till med den här flytten.  Jag tycker det är vansinnigt. Jag skulle aldrig be vår gamla mamma att hjälpa mig med flytt. Jag skulle förbjuda henne men syrran bryr sig mest om att HON får hjälp. Och morsan beter sig nästan som en medberoende till syrran och slätar över med att "jamen hon behöver ju hjälp" att hon inte orkar med sånt. Grejen är att syrran alltid varit som en primadonna och fått folk att göra saker för henne. Saker hon absolut kan själv. Medan jag alltid varit tvärtom. Jag gör allt själv och kräver inte att folk ska hjälpa mig med ditten och datten. Men det får vara nog nu. Jag kommer hålla mig borta. Hon får packa själv. Hon har väl aldrig någonsin hjälpt någon annan att packa ner och upp vid flytt så jag borde inte ha dåligt samvete men det där är svårt. Jag tror hon har sån makt för att hon är min storasyster. Hennes ord har alltid varit lag. Men jag är 50 nu och det är ju sjukt att hon fortfarande har sån påverkan på oss andra i familjen. 
  • Anonym (Ville)

Tycker absolut att du har skäl att tacka nej. Du behöver egentligen inte ha någon ursäkt. Åka 25 mil är ganska mycket begärt. Ha inte dåligt samvete för det.

Sen så behöver inte hjälp vara exakt jämställt. Man ska hjälpa för att man vill hjälpa utan tankar på kompensationshjälp i framtiden. Men det kan vara svårt när det gäller syskonrelationer. Ett syskon kanske har varit förfördelat av föräldrarna, så det är gissningsvis psykologiska faktorer som ligger bakom.

Anonym (Ville) skrev 2025-01-27 22:52:44 följande:

Tycker absolut att du har skäl att tacka nej. Du behöver egentligen inte ha någon ursäkt. Åka 25 mil är ganska mycket begärt. Ha inte dåligt samvete för det.

Sen så behöver inte hjälp vara exakt jämställt. Man ska hjälpa för att man vill hjälpa utan tankar på kompensationshjälp i framtiden. Men det kan vara svårt när det gäller syskonrelationer. Ett syskon kanske har varit förfördelat av föräldrarna, så det är gissningsvis psykologiska faktorer som ligger bakom.

Det är andra i familjen som bor 25 mil bort, jag bor i samma stad som systern men jag känner mig bara så utmattad att jag inte orkar med att packa hennes saker. I min värld förstår jag inte varför man inte kan packa ner sina egna saker i kartonger om man har en fullt frisk kropp. Vilket hon har. Jag har aldrig tagit hjälp till att packa. Bärhjälp ja absolut, men packandet tycker jag är lite märkligt att kräva av andra.
  • Anonym (Ville)
    Anonym (Utmattad syster/dotter) skrev 2025-01-27 22:59:51 följande:
    Det är andra i familjen som bor 25 mil bort, jag bor i samma stad som systern men jag känner mig bara så utmattad att jag inte orkar med att packa hennes saker. I min värld förstår jag inte varför man inte kan packa ner sina egna saker i kartonger om man har en fullt frisk kropp. Vilket hon har. Jag har aldrig tagit hjälp till att packa. Bärhjälp ja absolut, men packandet tycker jag är lite märkligt att kräva av andra.
    Jag förstår att du är sur. Sånt klassas som ohyfs.

Var flytthjälp åt några polare. De hade inte packat ett skit i kartonger, allt stod kvar på hyllorna. Sen hade dom mage att säga att de tänkte slänga saker när de packade upp.

vafan
  • Anonym (Bertha)

Prioritera först och främst dig själv, för ingen annan gör det. Orkar du hjälpa till och har tid och lust med det, ok, orkar du inte och inte har varken tid eller lust, säg bara att tyvärr har du varken tid eller energi nu. Onödigt att påpeka att du inte har någon lust.

Den som avgör om du har tid eller energi nog är ju bara du, de borde inte ifrågasätta det, så din förklaring om det bör vara kort. Nej faktiskt, jag känner att jag inte orkar hjälpa till nu tyvärr och har inte tid till det pga jobb, barn och annat. Det borde räcka som förklaring. Pressar de dig är de oförskämda.

Om systern verkligen har ont om pengar kan du säga att du är villig att sponsra X kr för flyttfirma, som en julklapp i förväg för julen 2025, i stället för andra julklappar. 

Svar på tråden Trött på hjälplös syster