• Anonym (Belo)

Psykiskt mående under graviditet?

Är gravid i elfte veckan och mår så psykiskt dåligt. Och känner att ska jag må såhär kan jag inte ha ett barn.

Vet ju inte vad som är verkliga känslor och vad som är gravid hormoner. Kan man få hemsk ångest och nedstämdhet enbart av graviditetethormonerna? 

• Svar på tråden Psykiskt mående under graviditet?
  • Anonym (Hm)

Du är långt ifrån ensam. Under båda mina graviditeter har jag mått extremt dåligt under de första 2-3 månaderna och ångrat mig tusen gånger om. För min del gick det över av sig själv, men vänd dig till mvc och prata med din barnmorska. 

• Anonym (Belo)

Hur vet man om det är ens riktiga tankar eller pga graviditeten? Kan verkligen enbart hormoner då en att känna att detta går inte,  jag orkar ej med ett barn. Avbryter jag graviditeten kanske jag ångrar mig. Men samtidigt är det väl värre att sedan ångra barnet 

• Anonym (Belo)
    Anonym (ABC) skrev 2025-01-30 20:47:06 följande:

Prata med din BM.

Då vill de att man hör av sig till mottagningen där abort utförs och prata där. Blir så konstigt att ha ena foten på ena sidan och andra andra. Vet inte. Samtidigt kan såklart ingen veta vad mina riktiga känslor är
  • Anonym (E)

Hur gick dina tankar före graviditeten, var detta en efterlängtad graviditet? Har du tidigare haft problem med psykisk ohälsa? Har du en partner som stöttar dig?

Svar på tråden Psykiskt mående under graviditet?